מהי שמחה אמתית?

להיות בשמחה זו אמירה שמלווה בתחושת החמצה, לא תמיד ניתן לממש את השמחה, גם אם אנו נוטים להראות כלפי חוץ שאנו שמחים לא תמיד זה עובד. שיחה מחזקת של הרבנית שרה אלבז תבהיר לנו מהי שמחה אמתית ובמה ניתן להשיג אותה? (יהדות)

מחקר רפואי ידוע מוכיח כי ישנו קשר הדוק בין הגוף והנפש כשאדם שרוי בשמחה ישנן השלכות ישירות על בריאות הגוף. האם הנפש של האדם משפיע על הגוף? הרופאים קבעו ששמחת חיים זהו מצב נתון, הקיים במוח המפריש הורמונים וחומרים המסייעים לגוף להתמודד עם כל תופעה בריאותית קיימת, השמחה משפיעה על המערכת החיסונית והורגת חיידקים ווירוסים ומחסלת תאים סרטניים. פרופ' שטיין מומחה לרפואת משפחה אמר באחת מהרצאותיו: "אילו הייתי יכול להעניק מרשם לשמחת חיים, יותר ממחצית הפציינטים שלי לא היו מגיעים אליי יותר".

מהי שמחה אמיתית והאם בעידן המודרני אנחנו שמחים יותר?

אורח החיים המדרני והעידן הטכנולגי, מעשירים את האדם מבחינה חומרית אך האם הם גורמים לנו אושר? חוקרים רבים מסכימים כי פיתוחי המודרניזציה קשורים בקשר הדוק לבעיות נפשיות רבות ובעיקר מציינים את הקשר הישיר שלהם לבעיות דכאון, הם מציינים כי בארצות מסויימות בעולם מוכפל שיעור הסובלים מדכאון כל עשור, התאבדות היא סיבת המוות הנפוצה ביותר בקרב צעירים בצפון אמריקה מיד אחרי תאונות .

אושר בא מתוכך

מסופר על אדם עשיר ומפורסם, שסבל מדיכאון, החליט ללכת לפסיכולוג ולהשיח את בעיתו על-מנת לפתור אותה. הפסיכולוג הציע לו שלפני שיפנה אותו לפסיכיאטר לקבלת טיפול רפואי. הוא מציע לו כי יילך למופע בידור של אחד השחקנים הגדולים במדינה בה התגוררו, שאל אותו "המטופל" ומיהו אותו שחקן"? השיב לו הפסיכולוג לשמו של אותו שחקן, חייך המטופל והשיב: "השחקן הזה הוא אני". אמנם אני יודע להצחיק את כולם אבל בפנים אני לא צוחק בכלל.

העיסוק בשאלת האושר והשמחה הולך ומתגבר בעולם חוקרים רבים מנסים למצא את המפתח לחיים מאושרים ושמחים, והנה האושר מתרחק למרות החיפושים וההצלחה הגשמית.

"וגם הנפש לא תמלא", אומר שלמה המלך בקהלת הנשמה שלנו היא חלק אלוקה ממעל, אין בידי דבר חיצוני היכולת לתת לה איפוק. ולמה הדבר דומה לנסיכה שנישאה לכפרי כל מה שיתנו לה בעולם אינם חשובים לה כלל , "ויפח באפיו נשמת חיים" אין הכוונה אלא למשהו רוחני בלבד המספק את הנפש" (הר' דסלר במכתב מאליהו חלק א', "אין עושר גשמי בעולם, מי שעשיר ברוחניות הוא המאושר".

"המניע הפנימי העמוק והחזק ביותר בנפש הוא הצורך למשמעות ולפשר החיים. אנשים במספר גדול (בעלי אמצעים) אין להם משמעות שראוי לחיות למענה". ויקטור פרנקל בספרו "האדם מחפש משמעות" כותב: "הריני מעז לומר כי אין לך דבר בעולם שעשוי לעזור לאדם להתגבר על הגרוע מכל כמו ידיעה כי יש פשר לחייו כי מי שיש לו למה? יוכל לשאת כמעט כל איך? שלמענו יחיה".

רק האמונה מביאה את האדם "למנוחת הנפש"

כותב חובת הלבבות, רבנו בחיי, "ואילו היית מעלה על ליבך, כי כל העולם כולו לך לבדך נשאר, לא היה זה מוסיף מטרפך (מזונותייך) כשיעור חרדל, וכן אילו היו נוספים אנשי העולם כפליים לא היה חסר לך מטרפך, הנגזר לך כחרדל, לא פחות ולא יותר". כלומר אף אדם בעולם לא יוכל להוסיף או להחסיר מכספו של אדם אלא אם כן זה מגזרת הבורא.

כשאדם חי באמונה, אינו רודף אחר החומריות הוא מאמין בבורא עולם, ויודע שהעולם הוא בן חלוף וכל תכליתו בעולם היא להתעלות בתורה ובקיום המצוות "אין שמחה אלא בדבר מצווה" - זוהי השמחה האמיתית.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית