שלא ייצא לך ילד מפונק: כך תלמדי אותו לדחות סיפוקים

תהליך של מעגל הנתינה הלא מווסת מתחיל בעודם יונקים. כולם אוהבים אותם. חוסר האונים שלהם מעצם היותם יצורים קטנים ותלותיים, מפתח בהורה את הרצון העז להעניק ללא גבול. האם זהו המכשול הראשון בחינוך שהתינוק שלך מציב לך? (תינוקות)

יערית אלבז | כיכר השבת |
אחד הפחדים הגדולים ביותר של ההורים הוא שהילד לא יקבל את כל מה שרוצה. הרצון לספק את הצורך ההורי שלנו "שהילד יהיה מרוצה ממני" לעיתים יכול להיות בעוכרנו. ברוב המקרים זה רק לרעת הילד, והמפסידים הגדולים הם ההורים.

כולם אוהבים אותם קטנים. חוסר האונים שלהם מעצם היותם יצורים קטנים ותלותיים מפתח בהורה את הרצון העז להעניק ללא גבול. וזהו בעצם המכשול הראשון. הם חכמים הקטנטנים הללו, עוד משחר היוולדם. לומדים מהר את תנאי הסביבה ואת אופי ההורה המטפל בו. פעמים רבות נבחין בתינוקות המפעילים מניפולציות שונות על כל אחד מההורים בהתאם לאופיו.

ילדים לא יודעים להציב גבולות לעצמם. יש אומנם אינסטינקט התנהגותי מובנה הנומר על-פי סממנים חברתיים וסביבתיים. התנהגויות אלו נרכשות מיד כשהוא נולד. הוא לומד את הסביבה ורוכש כללי התנהגות. בדיוק כמו שהוא רוכש את השפה אותה הוא דובר.

ילדים מפונקים מאופיינים בדרך כלל בחוסר דחיית סיפוקים.

דחיית סיפוקים הוא יסוד חשוב מאד עליו נבנית אישיותו של הילד. ככל שיידע לדחות סיפוקים – מידת ההצלחה שלו תהיה גדולה יותר, הוא יידע להתגבר על מכשולים שהחיים יציבו בפנין ובמידה וייכשל, כישלונו יהיה מעצים ויצמצם את סיכוייו ליפול לדיכאון או ייאוש.

מחקרים שנערכו עד כה בנושא העידו על מגמה אחידה, כי ילדים מפונקים שקיבלו כל מה שחפץ ליבם, ללא אתגר ודחיית סיפוקים. היו למתבגרים לא מוצלחים, סבלו יותר מדכאונות וגם לא הצליחו להגיע ליעדים שהציבו לעצמם בחיים.

הנזק שמביא "ההורה המפנק" על ילדיו הוא בהרבה יותר גדול מהתועל הרגעית, והסיפוק ההורי שהוא חש בכך שנתן לילדיו את מה שרצו.

כדי לגדל ילדים בריאים ומאושרים, לא מחייב שצריך לספק להם את כל מבוקשם. תפקיד ההורה הוא לסנן בין הרצוי למצוי, לבדוק באופן עקבי את מפלס הכדאיות "האם הנתינה הזו הכרחית ביחס לתוצאה שתתקבל?" מדידת "אפקט הנתינה" צריך להיות כקו מנחה אצל ההורים, על מנת להתגבר על הרגש הפנימי שאומר לעיתים לתת, לעומת השכל ששואל האם כדאי?

הורים צריכים לדאוג לילדיהם על-פי היכולת הכלכלית שלהם ולפי שיקול דעת. אין זה אומר שאתה הורה רע, במידה ואתה מונע מילדך את מה "שכולם" לטענתו של הילד מקבלים. (לא בהכרח שזה נכון. זוהי אחת מהמניפולציות השכיחות שילדים מפעילים על ההורים). הפסיקו להיות ביקורתיים כלפי עצמכם. כשאתם אומרים "לא" טובת הילד ועיצוב אישיותו היא זו שצריכה לעמוד לנגד עינכם.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית