למה לא כדאי להקשיב לעצות שמקטינות אותנו

כשבא מישהו, אפילו הוא חכם ונבון ויודע הכל, ומערער על הישגים שכבר השגתי, על שיקול דעת ששקלתי כבר, ואומר לי שוב, שאני דורשת דברים שלא בצדק, או מוותרת שלא בחכמה, אני מרגישה קטנה. כשאני מרגישה קטנה אני מתנהגת כמו ילדה קטנה (עצות מהחיים)

תרצה אסתרזון | כיכר השבת |
רק על עצמי לספר ידעתי, אז אספר מהזוית שלי, כי גיליתי תובנה נפלאה. בשבוע שעבר, אחרי שאיש נחמד אחד החליט שגם הוא רוצה לעזור לי לסיים את הסאגה המשפטית שלי בטוב, התפרקתי. נכון, הוא רצה לעזור. הוא איש טוב אני מניחה. הוא אפילו פעל בחכמה, ועשה מעשה טוב לכל הדעות. אז למה התפרקתי? למה הרגשתי קטנה וטיפשה ואומללה? למה הרגשתי שאני רוצה לשבור משהו ואיבדתי את קור רוחי ואת השכל הישר?

התשובה פשוטה למדי. העזרה הזו היתה מחלישה עבורי. כשבא מישהו, אפילו הוא חכם ונבון ויודע הכל, ומערער על הישגים שכבר השגתי, על שיקול דעת ששקלתי כבר, ואומר לי שוב, שאני דורשת דברים שלא בצדק, או מוותרת שלא בחכמה, אני מרגישה קטנה. כשאני מרגישה קטנה אני מתנהגת כמו ילדה קטנה. כך בנוי האדם. הנשמה שלנו לא אוהבת שמצמצמים אותה לתוך נעליו של אחר.

השבוע היה לי יום נוראי במיוחד. נאלצתי לפנות את חדר הכביסה שלי, וזה חדר שמוגדר כאסון אקולוגי גם כשלא צריך לפרק אותו, כדי לאפשר לשרברב לבוא לבדוק אם במקרה הצנרת שלי לא נוזלת לתוך התקרה של השכנים. לא נעים. נזילה לשכנים זה עסק ביש ובדרך כלל גם יקר. אז מתרוצצים לי ילדים חצי מחופשים ואני מנסה להזיז את מכונת הכביסה לתוך המטבח, ואין שם מקום למכונת כביסה, והשכנה איננה אפילו שהשרברב צריך להיכנס לבית שלה כעת. ואז צנחה הפלטה של שבת היישר למרכז המצח שלי. וזה כאב נורא. כמה שמחתי באותו רגע שהראש שלי בנוי מהזן הקשה שלא נשבר בקלות. אבל להפתעתי שלי עצמי התמודדתי יופי. החדר פונה, השכנה נמצאה, הילדים הלכו מחופשים ומאושרים, וכשקרסתי, הכל נעשה לתפארת, איכשהו. (הנזילה אצלי, אבל המקור הוא בצינור של השכנים. הא.)

אז מה ההבדל? למה במקרה הזה התמודדתי בכבוד ובשבוע שעבר הייתי כה שבורה?

יש כאן לקח חשוב: כאשר אתה מקשיב לאדם שמחליש אותך אתה תחוש חלש. כאשר אתה נעזר במי שמחזק אותך אתה תחוש חזק, זה ברור ופשוט. אבל הבנתי משהו חשוב עוד יותר. עצות שגורמות לך להרגיש חלש הן לא יעילות. לא משנה כמה המייעץ חפץ בטובתך, כמה הוא חכם ויודע יותר ממך. עדיין, אם הוא גורם לי להרגיש לא יעילה, אני אהיה לא יעילה. לא אעשה את מה שנכון לי לעשות, ורוב הסיכויים שאטעה. אדם חלש ומפוחד לא יכול להיות מועיל. אדם שמרגיש חסר תועלת יהיה בדיוק כך, חסר תועלת.

בניגוד לכך, אדם שמרגיש שיש לו את הכלים להתמודד, שנתנו לו תקווה וכוח, יוכל לעזור לעצמו בדרך כלל. וגם אם יטעה, יהיה לו הכוח לתקן.

התשובה פשוטה למדי. העזרה הזו היתה מחלישה עבורי. כשבא מישהו, אפילו הוא חכם ונבון ויודע הכל, ומערער על הישגים שכבר השגתי, על שיקול דעת ששקלתי כבר, ואומר לי שוב, שאני דורשת דברים שלא בצדק, או מוותרת שלא בחכמה, אני מרגישה קטנה. כשאני מרגישה קטנה אני מתנהגת כמו ילדה קטנה. כך בנוי האדם. הנשמה שלנו לא אוהבת שמצמצמים אותה לתוך נעליו של אחר.,השבוע היה לי יום נוראי במיוחד. נאלצתי לפנות את חדר הכביסה שלי, וזה חדר שמוגדר כאסון אקולוגי גם כשלא צריך לפרק אותו, כדי לאפשר לשרברב לבוא לבדוק אם במקרה הצנרת שלי לא נוזלת לתוך התקרה של השכנים. לא נעים. נזילה לשכנים זה עסק ביש ובדרך כלל גם יקר. אז מתרוצצים לי ילדים חצי מחופשים ואני מנסה להזיז את מכונת הכביסה לתוך המטבח, ואין שם מקום למכונת כביסה, והשכנה איננה אפילו שהשרברב צריך להיכנס לבית שלה כעת. ואז צנחה הפלטה של שבת היישר למרכז המצח שלי. וזה כאב נורא. כמה שמחתי באותו רגע שהראש שלי בנוי מהזן הקשה שלא נשבר בקלות. אבל להפתעתי שלי עצמי התמודדתי יופי. החדר פונה, השכנה נמצאה, הילדים הלכו מחופשים ומאושרים, וכשקרסתי, הכל נעשה לתפארת, איכשהו. (הנזילה אצלי, אבל המקור הוא בצינור של השכנים. הא.),אז מה ההבדל? למה במקרה הזה התמודדתי בכבוד ובשבוע שעבר הייתי כה שבורה?,יש כאן לקח חשוב: כאשר אתה מקשיב לאדם שמחליש אותך אתה תחוש חלש. כאשר אתה נעזר במי שמחזק אותך אתה תחוש חזק, זה ברור ופשוט. אבל הבנתי משהו חשוב עוד יותר. עצות שגורמות לך להרגיש חלש הן לא יעילות. לא משנה כמה המייעץ חפץ בטובתך, כמה הוא חכם ויודע יותר ממך. עדיין, אם הוא גורם לי להרגיש לא יעילה, אני אהיה לא יעילה. לא אעשה את מה שנכון לי לעשות, ורוב הסיכויים שאטעה. אדם חלש ומפוחד לא יכול להיות מועיל. אדם שמרגיש חסר תועלת יהיה בדיוק כך, חסר תועלת.,בניגוד לכך, אדם שמרגיש שיש לו את הכלים להתמודד, שנתנו לו תקווה וכוח, יוכל לעזור לעצמו בדרך כלל. וגם אם יטעה, יהיה לו הכוח לתקן.,,כשאנחנו פונים לבקש עצה מרב, או להבדיל מיועץ משכנתאות או עו"ד, אנחנו רוצים לשמוע מילה טובה של נחמה. אנחנו רוצים לדעת שאנחנו ביסודנו אנשים טובים ושאנו רק זקוקים להכוונה, לדחיפה, לדעת תודה. אבל כל יועץ יידע לומר למי שיושב מולו את מילות הקסם: אתה יכול. זה הניסיון שלך ואתה תתמודד ותצליח. אין מילים שיגידו עד כמה מילים כאלו משנות מציאות ויוצרות כוח.,אלוקים עשה את האדם ישר. גם האדם צריך להאמין בזאת. להאמין במי שעומד מולך, להאמין שיש בו את הכוח, שנשמתו מצוידת באנרגיות הנדרשות לקיומה. שאתה צריך להאמין שאם ניתן לו הקושי ניתן לו גם הכוח ועליך רק להזכיר לו זאת.כי ההבדל בין להיות תומך ללהיות הורס הוא דק.,אמר השרף רבי מנחם מנדל מקוצק: איני מפחד מיסורי המחלה, אלא מהפינוק שלאחר המחלה. כלומר, המחלה עצמה מחלישה את הגוף, אך ההחלמה שלאחריה, בה אתה נעזר בסובבים אותך, מחלישה את הנפש, ומזה יש לחשוש. נזק גופני ניתן לתיקון, חולשת הנפש היא זו שמפחידה.,שיהיה לכולנו כוח לעמוד מול העולם אף אם ייטחן לאבק דק, ובכל זאת נעמוד של שלנו .. (רבי מנחם מנדל מקוצק. אמרה חדה כתער ונוקבת)
‏

כשאנחנו פונים לבקש עצה מרב, או להבדיל מיועץ משכנתאות או עו"ד, אנחנו רוצים לשמוע מילה טובה של נחמה. אנחנו רוצים לדעת שאנחנו ביסודנו אנשים טובים ושאנו רק זקוקים להכוונה, לדחיפה, לדעת תודה. אבל כל יועץ יידע לומר למי שיושב מולו את מילות הקסם: אתה יכול. זה הניסיון שלך ואתה תתמודד ותצליח. אין מילים שיגידו עד כמה מילים כאלו משנות מציאות ויוצרות כוח.

אלוקים עשה את האדם ישר. גם האדם צריך להאמין בזאת. להאמין במי שעומד מולך, להאמין שיש בו את הכוח, שנשמתו מצוידת באנרגיות הנדרשות לקיומה. שאתה צריך להאמין שאם ניתן לו הקושי ניתן לו גם הכוח ועליך רק להזכיר לו זאת.
כי ההבדל בין להיות תומך ללהיות הורס הוא דק.

אמר השרף רבי מנחם מנדל מקוצק: איני מפחד מיסורי המחלה, אלא מהפינוק שלאחר המחלה. כלומר, המחלה עצמה מחלישה את הגוף, אך ההחלמה שלאחריה, בה אתה נעזר בסובבים אותך, מחלישה את הנפש, ומזה יש לחשוש. נזק גופני ניתן לתיקון, חולשת הנפש היא זו שמפחידה.

שיהיה לכולנו כוח לעמוד מול העולם אף אם ייטחן לאבק דק, ובכל זאת נעמוד של שלנו ..(רבי מנחם מנדל מקוצק. אמרה חדה כתער ונוקבת)

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית