חד הוריות אומרות "לא" לחוק המזונות

"חברי כנסת נכבדים, זו הבחירה שלכם, כשתקבלו את כיסא השר בקרוב, הסירו את העוול השובר משפחות שכבר שבורות!". מירי גפן בקריאה לסדר לפני הבחירות בכל מה שקשור לדמי מזונות (בחירות 2015)

מירי גפן | כיכר השבת |
מכירים את זה שיש כוונות טובות, רק שבפועל זה פועל לגמרי אחרת? אז ככה זה עם חוק המזונות!

חוק המזונות נחקק בשנת 1972, כאשר המחוקק חש את מצוקת המשפחות החד הוריות עקב גירושין. וזאת כאשר האב המחויב לתת מזונות לילדיו בפסק משפטי ומסיבה של חוסר יכולת, חוסר רצון או רצון להרע לבת זוגתו לשעבר הוא מתנכר לילדיו, ואינו תומך בהם כלכלית כמחויב בהסכם הגירושים.

האמהות המשמורניות שקיבלו על עצמן כמעט לבדן את עול גידול הילדים, נמצאות לבדן אף בזירה הכלכלית כשהאחריות אמורה להיות אחריות של שניים בדיוק כמו התוצר של השניים.

גירושים זה הליך מערער. הם תוצר לא אחת של מלחמות ובעצם משבר מתמשך או צירוף של כמה משברים, מפולת כלכלית, מפולת חברתית, מפולת רגשית ומפולת פסיכולוגית.

משבר אשר משפיע על כלל המשפחה ובפרט על הילדים, לא כל שכן על הילדים ובפרט על ילדי המשפחה הנמצאים בגיל ההתבגרות.

אז כיצד ניתנת לאמא המשמורנית אפשרות לשקם את כל ההריסות כשאין בידה לתת פת לחם לילדיה??

זה לא שקוף של קמפיין בחירות, זה שיקוף של מציאות.

פניה להוצאה לפועל תמיד היתה אופציה, אך אופציה די גרועה, בפן הבין אישי, מפני שמוסיפה דלק להחרפת מדורת הסכסוכים בין ההורים הגרושים, ובעיקר משמשת עילה להסטת הילדים שגם כך מתמודדים, כאילו עליהם לנקוט עמדה לכאן או לכאן על בסיס רגשי ולא על פי עובדות משפטיות.

זו דרך נוספת לבלבלם ולהחריף את הקרע הנוצר, בשל כפל נאמנות לשני ההורים והצורך בשניהם. רק מה, בד"כ, ההשפעה הגדולה היא של האב אשר מצטייר כאומלל אשר נאלץ לעזוב את הבית.

ומאידך, הדמות שיכולה להיות נחמדה שהרי אינו מתמודד עם הילדים ביום יום. ואף משום שטבעי שילדים אוהבים את אביהם גם אם הוא אלים ויעשו הכל כדי לא לאבדו.

מה שקורה, שבאופן פרדוקסאלי, האם היציבה, האוהבת והמתמסרת נהפכת למוקד כעס ותיסכול.
אז כן, הוצאה לפועל היא אופציה לא נוחה, מפני שגם הוצאה לפועל לא מצליחה תמיד לאתר את האבא המתנער.

ובעצם היחידה החד הורית נתונה לתנודות ולחסר. דמי המזונות לא אחידים אם בכלל התקבלו לעיתים.

באו המחוקקים, וסברו (בצדק) שמן הראוי להעניק איזו תמיכה ליחידות החד הוריות שהאב לא משלם להם מזונות. וליצור מנגנון שיעביר מינימום דמי מזונות לילדים באופן קבוע, כדי להבטיח מינימום מחיה לילדים ולתמוך בזכותם המשפטית.

אלא, שתקנות החוק פיספסו את הענין: הן הכניסו באמצע הקשר בין האב החייב לילדיו את האם אשר נאלצת להגיש את התביעה (של מזונות הילדים) בשמה ולא בשם הילדים, על מנת לממש את הזכאות של הילדים וקובעות כי הקצבה של האם.

אז מה ההשלכות של הדבר?

נוצר אבסורד שלא מתקבל על הדעת, האם שאחראית לילדיה נהפכת לקרבן של אי צדק הנובע מהתנערותו של האבא חסר האחריות, המתנער מחובת מזונות לילדים שהביא לעולם.

וכיצד?
ברגע שהאם עובדת ומתפרנסת, החל משכר 600 ש"ח מקוזזים ממשכורתה 2/3 עד לנקודת איפוס, שבסך הכל מגיע לקצת מעל 6,000 ש"ח. וזאת כשדמי המזונות שנותן הביטוח לאומי ממילא נמוכים וממילא לא לוקחים בחשבון יותר משני ילדים.

משמעות הדבר, שאם האם עובדת היא בעצם משלמת את חלקו של האב במזונות ילדיו, בנוסף למחויבותה להחזיק את היחידה החד הורית, מירב דמי המזונות המשולמים לאם החד הורית לשני ילדים הוא 3,200 ש"ח.

החשבון פשוט, בייבי סיטר, נסיעות והוצאות נלוות לעבודה ואיבוד הנחות האם בארנונה. לדוגמא: וכדומה מעלה שאלה הגיונית האם בכלל שווה לאם החד הורית לעזוב ילדיה ולצאת לעבוד?

תשובה שכלית ביותר: לא! אלא אם כן מובטח לה כושר השתכרות גבוה (שכמעט לא מצוי בשוק).

בנוסף, אם בדיוק פוטרה מעבודתה (דבר נפוץ בתקופת גרושים בגין ההתעסקות המחייבת בהליכים). מתקבל אבסורד נוסף במקרה שנאלצים לקבל דמי מזונות הילדים באמצעות המוסד לביטוח לאומי.

האם נהפכת באין צדק לחסרת זכאות לדמי אבטלה (גם אם צברה מס' שנות עבודה קודם לכן), דבר שלא היה קורה לו האב היה משלם מזונות ילדיו כפי שמחוייב.

חוסר האחריות של האב לילדיו מושלך על האם! מדוע שיהיה כך?

עוול נוסף הוא, שאם האם נכה, חוק המזונות כבר לא עוזר לה, משום שאין כפל קצבה!

אז מה נותר לעשות, סכום של 3,200 ש"ח קבוע מדי חודש מהביטוח לאומי מבלי לעבוד בחוץ או 6,200 ש"ח עם יציאה מהבית וקיזוזים חסרי צדק מהמשכורת?

כמובן שלא לקחו בחשבון הוצאות שכירות או תשלום משכנתא, או את מספר הפיות שצריך להאכיל,שלא לדבר על הוצאות לא צפויות וכדומה.

הקיצבה הפכה לכה נמוכה. מה עושים? לראות ילדים מתים מרעב, יוצאים לרחובות, מתמרמרים ומתדרדרים לפשע בגלל שהאם נאלצת בלית ברירה לקרוע עצמה במספר עבודות בכדי להביא אוכל לילדיה וזאת משום שאביהם מתנער מאחריות.

גם ככה, התמודדות ילדי גרושין ומתבגרים להורים גרושים קשה במיוחד, אז תנסו להכנס לנעלי עוני מחפיר!

האם החד הורית בלית ברירה עלולה להגיע למצב אילוץ של עבירה על החוק ולעבוד ב"שחור". ובכך היא מסכנת עצמה בעבור ילדיה, ואף מפסידה זכויות סוציאליות וזכויות פנסיונריות.

זהו, הגיע העת שכולנו ניקח אחריות לעשות סטופ לעוול הזה, שחוסר אחריות האב והתנכרותו לילדיו ישליכו כה חזק על ילדים חפים מפשע.

יש צורך דחוף בשינוי תקנות חוק המזונות, לשחרר את משכורת האמא ממחוייבות האב, לאפשר לה להתפרנס בזכות עצמה מבלי לגרום לילדיה לאבד את התמיכה שבית המחוקקים ביקשו לספק להם במקרה שאביהם מתנער מאחריותו.

חברי כנסת נכבדים, זו הבחירה האמיתית שלכם, כשתקבלו את כסא השר בקרוב, הסירו את העוול השובר משפחות שכבר שבורות.

ילדי הגרושים מבקשים את ה"קול" שלכם בכנסת הבאה. מנעו את היציאה לפשע!

את אביהם הם איבדו, אל תיתנו להם לאבד גם את אימם.

"צדק זה רק כוכב"?

ממשלת ישראל, ביכולתכם לשנות זאת!

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית