הסמל של מחאת הנשים: שרה שנירר

שרה שנירר ע"ה מייסדת "בית יעקב" הובילה לשינוי ועיצוב בנות ישראל. באומץ בלתי מוסבר והגיוני לתקופה שבה פעלה היא הצליחה לעשות זאת, כנגד כל הסיכויים (נשים)

Mame | כיכר השבת |
"אישה אחת נגד כל הסיכויים. מחליטה שלא עוד. אישה גדולה, עשויה ללא חת, מבינה שמה שהיה לא יהיה יותר. ובנות ישראל צריכות הן ללמוד קרוא וכתוב, לרכוש ידע, להתפתח ולהחכים.

לא קלה היתה דרכה של אמנו שרה ע"ה. חייה היו קשים, היא ידעה סבל ובדידות בהיותה גרושה. רעיונותיה המפכניים זכו לחיצי לעג וביקורת ואף אבנים הושלכו עליה.

"מהאבנים האלה נקים את בית יעקב" אמרה שרה לתלמידותיה הראשונות ומפעלה הפך לאבן שואבת, למגדלור מאיר של דעת, של לימוד, של מיצוי יכולות, של תורה ויראת שמים. בית יעקב."

המילים האלה לא הופיעו בשיעור יהדות בבית יעקב, אלא על פלייר שחולק אתמול ויחולק היום בשכונות חרדיות רבות.

שרה שנירר שיום היארצייט שלה חל מחר. יצאה מתוך שיעורי היהדות והארכיונים העתיקים ישירות אל מערכת הבחירות הסוערת.

תנועת "לא נבחרות לא בוחרות" הפיקה את הפרסום עם דמותה ודאגה להפצתו.

לא קלה היתה דרכה של אמנו שרה ע"ה. חייה היו קשים, היא ידעה סבל ובדידות בהיותה גרושה. רעיונותיה המפכניים זכו לחיצי לעג וביקורת ואף אבנים הושלכו עליה.,"מהאבנים האלה נקים את בית יעקב" אמרה שרה לתלמידותיה הראשונות ומפעלה הפך לאבן שואבת, למגדלור מאיר של דעת, של לימוד, של מיצוי יכולות, של תורה ויראת שמים. בית יעקב.",המילים האלה לא הופיעו בשיעור יהדות בבית יעקב, אלא על פלייר שחולק אתמול ויחולק היום בשכונות חרדיות רבות.,שרה שנירר שיום היארצייט שלה חל מחר. יצאה מתוך שיעורי היהדות והארכיונים העתיקים ישירות אל מערכת הבחירות הסוערת.,תנועת "לא נבחרות לא בוחרות" הפיקה את הפרסום עם דמותה ודאגה להפצתו.,,נשות "לא נבחרות לא בוחרות" טוענות כי האמת ההיסטורית היתה שרוב ההנהגה החרדית התנגדה למהלך של שרה שנירר ודווקא בגלל זה הוא הפך לאבן שואבת ולמפעל חיים שמשגשג עד היום.,"גם דרישתנו לייצוג נשי במפלגות החרדיות, נובע מצורך השעה ודוקא ההתנגדות אליו מוכיחה שמה שהיה הוא שיהיה והאמיצים מנצחים".,בשיחה עם נשות המטה נאמר עוד כי שרה שנירר זיהתה את צורך השעה, הבינה שהעולם השתנה והחליטה לעשות מעשה שנחשב שנוי במחלוקת אפילו עד היום.,בילדותה היא למדה בבית ספר פולני כללי ובתור נערה נהגה ללכת לאוניברסיטאות פולניות מתוך מטרה להאזין להרצאות ולשיחות בנושאים שונים. שרה מתחילה לחלום בגיל מאוד צעיר על הקמת תנועה שתאפשר לבנות יהודיות מסגרת בה יוכלו להעמיק את ידיעותיהן בנושאי יהדות ובד בבד לאפשר להן לימודים כלליים כמו שהן מקבלות בבתי הספר הפולניים.,פתיחת רשת בתי הספר גרמה למחלוקת גדולה בציבור החרדי, בפרט בחוגים חסידיים. בהונגריה למשל, דחו חסידים רבים ובראשם הרבי ממונקאטש ומקאלשיץ, את בתי הספר לבנות. גם בגליציה, התנגדה חסידות בעלזא לבתי הספר של בית יעקב, ואף במידה רבה נמנעה בעלזא להיכנס לרשת אגודת ישראל, בעקבות כך.,לטענתם של מתנגדיה, ברכת הרבי מבעלזא לשרה שנירר, הייתה באופן פרטי, ולא לשם הקמת תנועה. גם בארץ ישראל כאשר הקימו מוסדות בעלזא בתי ספר לבנות נמנעו מלקרוא בשם בית יעקב, עקב ההתנגדות הישנה מגליציה, והרשת נקראת 'בית מלכה' על שם הרבנית הראשונה מבעלזא.,בחסידות סאטמאר שנלחמו נגד בית יעקב בהונגריה, נקראת רשת בתי הספר לבנות, בשם 'בית פיגא' על שם הרבנית מסאטמאר.,אבל שרה שנירר לא נבהלת. אישה אחת נגד כל הסיכויים מחליטה שלא עוד. אישה גדולה, עשויה ללא חת, מבינה שמה שהיה לא יהיה יותר. ובנות ישראל צריכות הן ללמוד קרוא וכתוב, לרכוש ידע, להתפתח ולהחכים.,מה שנותרה כעת היא השאלה הגדולה: אילו הגב' שרה שנירר היתה בחיים, האם היתה תומכת בהן לפי שיטת פעולתה, או מוחה בכל תוקף לפי הסייגים של "בית יעקב" התנועה שהקימה ועמדה בראשה?
‏

נשות "לא נבחרות לא בוחרות" טוענות כי האמת ההיסטורית היתה שרוב ההנהגה החרדית התנגדה למהלך של שרה שנירר ודווקא בגלל זה הוא הפך לאבן שואבת ולמפעל חיים שמשגשג עד היום.

"גם דרישתנו לייצוג נשי במפלגות החרדיות, נובע מצורך השעה ודוקא ההתנגדות אליו מוכיחה שמה שהיה הוא שיהיה והאמיצים מנצחים".

בשיחה עם נשות המטה נאמר עוד כי שרה שנירר זיהתה את צורך השעה, הבינה שהעולם השתנה והחליטה לעשות מעשה שנחשב שנוי במחלוקת אפילו עד היום.

בילדותה היא למדה בבית ספר פולני כללי ובתור נערה נהגה ללכת לאוניברסיטאות פולניות מתוך מטרה להאזין להרצאות ולשיחות בנושאים שונים. שרה מתחילה לחלום בגיל מאוד צעיר על הקמת תנועה שתאפשר לבנות יהודיות מסגרת בה יוכלו להעמיק את ידיעותיהן בנושאי יהדות ובד בבד לאפשר להן לימודים כלליים כמו שהן מקבלות בבתי הספר הפולניים.

פתיחת רשת בתי הספר גרמה למחלוקת גדולה בציבור החרדי, בפרט בחוגים חסידיים. בהונגריה למשל, דחו חסידים רבים ובראשם הרבי ממונקאטש ומקאלשיץ, את בתי הספר לבנות. גם בגליציה, התנגדה חסידות בעלזא לבתי הספר של בית יעקב, ואף במידה רבה נמנעה בעלזא להיכנס לרשת אגודת ישראל, בעקבות כך.

לטענתם של מתנגדיה, ברכת הרבי מבעלזא לשרה שנירר, הייתה באופן פרטי, ולא לשם הקמת תנועה. גם בארץ ישראל כאשר הקימו מוסדות בעלזא בתי ספר לבנות נמנעו מלקרוא בשם בית יעקב, עקב ההתנגדות הישנה מגליציה, והרשת נקראת 'בית מלכה' על שם הרבנית הראשונה מבעלזא.

בחסידות סאטמאר שנלחמו נגד בית יעקב בהונגריה, נקראת רשת בתי הספר לבנות, בשם 'בית פיגא' על שם הרבנית מסאטמאר.

אבל שרה שנירר לא נבהלת. אישה אחת נגד כל הסיכויים מחליטה שלא עוד. אישה גדולה, עשויה ללא חת, מבינה שמה שהיה לא יהיה יותר. ובנות ישראל צריכות הן ללמוד קרוא וכתוב, לרכוש ידע, להתפתח ולהחכים.

מה שנותרה כעת היא השאלה הגדולה: אילו הגב' שרה שנירר היתה בחיים, האם היתה תומכת בהן לפי שיטת פעולתה, או מוחה בכל תוקף לפי הסייגים של "בית יעקב" התנועה שהקימה ועמדה בראשה?

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית