מהלך היסטורי

לקראת "מלחמת הצפון": החל התרגיל הענק של צה"ל • צפו

לראשונה זה כ-20 שנים, מתחיל כעת צה"ל בתרגיל גיס ענק בצפון, שיימשך ב-11 הימים הבאים, בו ישתתפו עשרות אלפי חיילים - שידמו את המלחמה העתידית בחיזבאללה • צפו (צבא וביטחון)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
(צילומים: דובר צה"ל)

צה"ל מודיע היום (שני), כי הוא החל בתרגיל צבאי ענק, בו ישתתפו עשרות אלפי אנשי צבא, כולל חיילי מילואים מעשרות חטיבות ומספר אוגדות. בשמי הצפון יחוגו בכל רקע נתון בימי השיא של התרגיל עשרות מטוסי קרב ומל"טים מכל הסוגים והגדלים.

על הקרקע התרגיל יהיה שלדי - ללא הלוחמים של החטיבות ברוב הגדודים המתרגלים, אך כן ברמת מפקדי פלוגות ומעלה, כך שיטלו בו חלק מרבית המפקדים בצה"ל.

התרחיש אותו ידמה התרגיל ובו הוא ממוקד, הוא פלישת חיזבאללה ליישוב ישראלי, שצה"ל יהיה חייב לבלום בזמן, ובהמשך אף להכריע את חיזבאללה בשטחו. לשם כך יועד שטח שנועד לדמות את דרום לבנון.

מדובר בתרגיל מהגדולים בתולדות צה"ל, אותו ינהל הגיס הצפוני בפיקודו של אלוף תמיר היימן. עשרות אלפי חיילים ומילואימניקים, עשרות מטוסי קרב, פינוי תושבים - כל אלה ועוד יהיו חלק אינטגרלי מ"אור הדגן", שמו של התרגיל, על שם אלוף מאיר דגן, שפיקד על תרגיל הגיס הצפוני הגדול הקודם, בשנת 1998.

בצה"ל מתעקשים, כי התרגיל תוכנן במשך כשנה בעקבות הנחיה שהעביר הרמטכ"ל רא"ל איזנקוט עם כניסתו לתפקיד ב-2015, וללא כל קשר לניסיונות של איראן להתבסס בסוריה שמפניהם מתריעים לאחרונה בישראל.

כזכור, בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שובו מפגישתו הדרמטית עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוצ'י, כי קיים אותה "כדי למנוע מלחמה".

מצה"ל נמסר עוד, כי בתרגיל ייבחן לראשונה באופן משמעותי הממשק שהוסדר בין פיקוד הצפון לפיקוד העורף בכל הקשור לפינוי אוכלוסייה מיישובי קו העימות גם תחת אש. כמו כן ישתתפו בתרגיל כוחות הנדסה מיחידת יהל"ם וכוחות יחידת עוקץ, ייעשה שימוש ראשוני במכולות "אדומות" חדשות שמדמות מבני חיזבאללה ולכל מפקד חטיבה יוצמד מזל"ט מסוג "רוכב שמיים".

כמו כן, את שטח דרום לבנון ידמה בימי התרגיל הגליל התחתון מכביש 85 (עכו-כרמיאל-עמיעד) ודרומה. בתרגיל ישתתפו כוחות רבים מאגף המודיעין, מחיל הים, אגף התקשוב, ממערך ההגנה בסייבר, מחיל האוויר וכן כוחות פיקוד העורף שיתרגלו פינוי של אוכלוסייה מיישובים מאוימים פוטנציאלית.

גם חיילי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה יתורגלו בהיקף הגדול ביותר מזה כ-20 שנה, במטרה לספק לכוחות אספקה יעילה תוך שימוש במאות כלי רכב ואמצעי הובלה, בהם החדשים ביותר - כמו משאית ללא נהג, האמר אוטונומי, רובוטים לנשיאת ציוד, שימוש במל"טים לצרכים לוגיסטיים ואספקה בהיטס.

בימים הראשונים יתורגלו תקיפות נגד ופריסת כוחות מגנים בקו המגע במקביל למהלומה אווירית, בשלב השני ישראל תתקיף תוך תמרון יבשתי נרחב, ובשלב האחרון יתורגל שינוי משימה.

קצין בכיר בצה"ל מצוטט ב-ynet כאומר שמבחינתו "זו כבר לא מלחמה לצורך הרתעה לשנים קדימה. 'הכרעה' היא חוסר יכולת או חוסר רצון מבחינת חיזבאללה להמשיך ולהילחם, ואותה צריך להשיג. זאת ועוד, באמ"ן לא מכנים עוד את המערכה הבאה כ"מלחמת לבנון", אלא "מלחמת הצפון", לאור השינויים האסטרטגיים שחלים בשטח סוריה.

עוד נודע, כי על רקע ירידה ניכרת בכמות אירועי ביטחון המידע בצה"ל, החחש כעת הוא כי חיזבאללה, שעוקב אחר התרגיל, ינצל את המשתתפים בו לאיסוף מודיעין לגביו, ולכן מחלקת המידע שלחה בחודש האחרון לכ-350 חיילים המשתתפים בתרגיל, בקשות חברות מדמויות פיקטיביות בפייסבוק, במטרה להשתלט על מכשירם הנייד על ידי השתלת פוגען, כדי לבדוק את התוצאות שעלולות להיווצר מכך.

נכון לעכשיו - כך מדווחים בצה"ל - רק כ-6 אחוזים מהחיילים שלהם נשלחה בקשת החברות נעתרו לה בחיוב, אך כמחציתם פתחו את הקישור שצירפה הדמות באופן המאפשר את החדרת הפוגען שמשתלט על המיקרופון והמצלמה של המכשיר הסלולרי. בשל כך, מתכוונים בצה"ל להגביר את ההסברה בנושא, בפרט תוך כדי התרגיל הנוכחי.

יצויין, כי על התרגיל ישקיפו חברי הקבינט וחברי ועדת החוץ והביטחון, אך המטכ"ל ומנהלת התרגיל הם שיפקדו עליו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר