תנו לנו לצמוח בשקט: שינויים בהרגלי הצמיחה

לחיות באווירה של צמיחה זו דרך חיים. אמנם צמיחה אישית יכולה להכאיב כמו כאבי גדילה, אך הסיפוק שמגיע בעקבותיה מעורר וממריץ. המחקרים מראים כי אנשים שמפרשים אירועים במושגים של צמיחה, יחושו שביעות רצון גבוהה יותר * הרגעים הטובים ביותר מתרחשים כשהגוף והנפש נמתחים עד קצה גבול היכולת

ש. להב | כיכר השבת |
לכל אדם יש אלפי אפשרויות לאתגרים המובילים לצמיחה, החוויות האלה לא תמיד קלות כי לעיתים קרובות הצמיחה כואבת בדיוק כמו כאבי גדילה, אך היא מעוררת וממריצה כי כשאנחנו צומחים אנחנו מרגישים חיים.

לרוב, רק במבט לאחור אפשר להצביע על צמיחה לכן יש ערך רב להתבוננות על העבר האישי ועל חוויות הצמיחה האישיות שלנו. כך נוכל ללמוד וליישם את מה שלמדנו על ההווה ועל העתיד – ולצמוח.

תחשבו על פעולה ספורטיבית. הגוף נמתח עד קצה גבול היכולת, במאמץ שנובע מרצוננו החופשי להשלים מלאכה קשה, אבל אם הצלחנו, הרגשנו הישג. צמיחה. התפתחות. תפיסת פיקוד על החיים לעולם אינה קלה ולעיתים גם מכאיבה. אך בטווח הארוך החוויה המיטבית מובילה לתחושת השתתפות בקביעת תוכן החיים, המתקרבת לפרשנות הרווחת של אושר, יותר מכל דבר אחר.

אתגרים

צמיחה אישית נמדדת על פי המידה שבה הפעילויות הממלאות את חיינו מתיישבות עם הערכים שלנו, ומאתגרות אותנו בצורה בטובה ביותר. כשזה קורה, אנשים מרגישים חיות רבת עוצמה, חשים אותנטיים ומצליחים להביע את עצמם טוב יותר.
אחד הממצאים המעניינים הוא שאנשים שמציבים לעצמם מטרות הקשורות לתהילה, פרסום וממון – מטרות שבפני עצמן אינן ממלאות צרכים פסיכולוגיים בסיסיים – מתקשים לחוות צמיחה אישית. למעשה, מתן דגש על פעולות אלו מעלה את הסיכויים לתחושת חוסר סיפוק מתמשכת.

מחקרים שנערכו הראו שברגע שמצבו הכלכלי של אדם מאפשר לו קיום פיזי מספק ותחושת ביטחון, אזי ההוספה של ממון תורמת רק במעט, אם בכלל, לתחושת שגשוג וצמיחה אישית. יתירה מכך, אותם מחקרים הראו באופן עקבי שככל שאנשים מתמקדים יותר בהשגת מטרות פיננסיות וחומרניות, תחושת שביעות הרצון שלהם מהחיים נמוכה יותר.
לחולל שינוי

תכונות האופי שנמצאו כקשורות באופן ההדוק ביותר לצמיחה אישית הן סקרנות, אומץ ונכונות לצאת מחוץ לאזור הביטחון האישי. האם ניתן לפתח את התכונות הללו ולייצר צמיחה אישית באופן מכוון? ממצאים מראים כי מחוללי השינוי הגבוהים ביותר הם אנשים עם בריאות מנטלית הנוטים לרדוף אחרי החיים מתוך שלמות עצמית גבוהה. התכונות המאפיינות אותם הם יחסים בינאישיים טובים, יכולת לספק תמיכה רגשית, מצב רוח כללי חיובי, תחושת סיפוק ואופטימיות.

באחד מהניסויים הבולטים בתחום, בחנו מבוגרים שרצו לחולל שינוי מהותי בחייהם. המשתתפים התבקשו לתכנן פעילות שתוציא אותם מאזור הנוחות שלהם, לפתח אסטרטגיה מפורטת של הוצאת התוכנית אל הפועל, ואז לבצע אותה באופן מעשי.

בפני הנבדקים הודגש ששינוי מושג בצעדים קטנים, ושמה שחשוב הוא שהמשתתף ירגיש שהמשימה מאתגרת אותו, ולא האופן שבו היא נתפשת על ידי אחרים. הודגש גם שאפילו אם המשתתף לא מצליח להוציא את התוכנית לפועל באופן שמניח את דעתו, עדיין יכול להתרחש תהליך צמיחה. החוקרת רוביטצ'ק: "כשאנשים משנים לשנות משהו בעצמם, לרוב הם צריכים לקחת סיכון ולצאת אל מחוץ לאזור הביטחון שלהם. בדרך כלל זה מעורר רמת מסוימת של חרדה, אבל גם מחייב לפתח אסטרטגיות להתמודד עם החרדה הזו" טוענת רוביטצ'ק "זה בדיוק התהליך שמגביר הנעה לצמיחה אישית".
מימוש עצמי.

צמיחה שלא מחוברת לאדם באמת, אלא רק לקריטריונים חיצוניים, לא באמת קשורה למימוש עצמי. צמיחה אמיתית היא זו שבה האדם גדל, ומרגיש שהוא מתקדם. היא חייבת לממש את התוכנה הפנימית שלו.

אנשים מרגישים לחץ להתאים את עצמם למודל האיני, להיות בסטטוס המתאים. אם זה תואם את מבנה האישיות האמיתי, אזי האדם ירגיש מימוש וצמיחה. אבל אם הוא לא פועל לפי התוכנה הפנימית שלו, מעבר לזה שסיכויי ההצלחה שלו ירדו דרסטית, גם במקרה ויצליח, הוא ירגיש כלוא ויעלו אצלו תחושות של תקיעות.

קחו למשל עורך דין שעובד במשרד גדול ועושה כסף ועדיין לא מרגיש טוב, מרגיש תקוע. למה זה קורה לו? כי הוא עושה משהו שלא תואם את הכישרון שלו ואת מבנה האישיות שלו. או למשל סטארטאפיסט. כי החלום הישראלי הוא להיות יזם הייטק. יש לכם מושג כמה מהם לא מצליחים, יורדים על עצמם, מרגישים נחותים. אלא שיש תכונות אישיות שצריך על מנת להיות יזם. אם למישהו אין את אותן תכונות והוא מכריח את עצמו להיות כזה, כי אלה הציפיות של החברה וכך היא מסמלת הצלחה, מעבר לזה שהוא לא יצליח, הוא גם לא יהיה מאושר.

האמנות של לחיות נכון, לצמוח ולהתפתח, היא שילוב של הסתכלות פנימית והבנה של מה שמתאים לאישיות, לכישרונות ולרצונות. זה מה שנקרא להיות אותנטי. בכל ספרי המוסר ואף בעולם המחקר, מראה שתחושה אמיתית של צמיחה נוצרת כשיש התאמה בין המודל שבחרנו לבין הצרכים והנטיות האישיות האמיתיות.

"אנשים שמציבים לעצמם מטרות הקשורות לתדמית, תהילה, פרסום וממון, מתקשים לחוות צמיחה אישית. למעשה, זה מרחיק אותם מתחושת אותנטיות"

דרכים מעשיות לחיים מבוססי צמיחה

תוכנית למסוגלות אישית - מסוגלות עצמית נבנית באמצעות התנסות והישגים. ערכו רשימה של כל מה שלהערכתכם יקדם אתכם ויביא אתכם לצמיחה אישית מהירה יותר, אולם אין לכם את האומץ/היכולת/המשאבים להוציא לפועל.הוסיפו שתי עמודות: באחת תכתבו מה תרוויחו אם תצליחו, ובשנייה, מה המחיר אתם משלמים היום עאשר אינכם עושים את הדבר.
קבעו לעצמכם יום בשבוע של קפיצה למים – קחו על עצמכם כל פעם שלב נוסף, והתקדמו במדד האומץ. התוצאות יפתיעו אתכם. תחושת המסוגלות לצמיחה תעלה פלאים.

יועצים – בחרו קולגות שמבצעים תפקיד דומה בחברה שאינה מתחרה, צרו איתם קשר, ספרו שאתם כבר זמן מה בתפקיד דומה והציעו להם להיפגש. אין לכם מושג כמה רעיונות תוכלו להחליף

הזורעים ברינה – לעיתים אנו חושקים בצמיחה, אולם איננו מעיזים לעשות צעד משום תגובת הסביבה. המטרה היא להרגיל את הסביבה (ואותנו עצמנו) שזה הדבר שבו אנו רואים את צמיחתנו. לכן, מצאו את האיש החשוב שיהיה שותף להחלטה שלכם וספרו לו על כוונותיכם. גם אם ירים גבה וישלח אתכם בביטול, אתם את הזרע הראשון כבר זרעתם. עכשיו מגיע שלב ההשקייה. בפעם הראשונה מביטים כמי שמעז ורחוק מהגשמה, בפעם השנייה אתם כבר מועמדים לגיטימיים, ובפעם השלישית אתם בחזקת מישהו שחשוב לתת לו מענה כיוון ש"נדחה" כבר פעמיים. בכל פעם שמישהו היה מועמד לגיטימי מכם עושה טעות – הזרע שלכם גדל בתת המודע של מקבלי ההחלטות.

מעוף – גם כשצמחתם והגעתם ליעד שהצבתם לעצמכם, אל תפסיקו את משק הכנפיים. עליכם להיות כל הזמן בתנועה, ללמוד, לקרוא, להסתקרן, ולא פחות חשוב מזה, לדעת מהו הצעד הבא בצמיחה. מי שיושב על זרי הדפנה יהיה זה תפקידו האחרון במקרה הטוב.

רק מה שנושם יכול לצמוח – אם תעבדו נון סטופ בלי הפסקה ובלי לקחת אוויר, לא תתקיים צמיחה, בשלב מסויים תמצאו את עצמכם אפילו בדעיכה. עצרו רגע, בחרו לעצמכם זמן ה"קודם אני" שלכם ואמצו אותו.

מסיסמאות לפעולה – אם התחייבתם למשל 'ללכת ללמוד בקרוב', למעשה לא התחייבתם לדבר. אם החלטתם, בצעו. כך תעבירו את הסיסמא לפעולה.

קבלת אחריות אישית – הכינו תוכנית עבודה ממוקדם בלוחות זמנים, אבני דרך וציינו חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים.

אתגרו את עצמכם – נסו אתגור עצמי ל-120% ביחס למצופה. תוספת של 20% היא מאתגרת, ועם זאת אפשרית ונראית באופק, לגבי כל משימה שהיא. מניסיון חיים אוכל לומר לכם כי ככל שיריתי יותר רחוק, במקרה הכי גרוע הגעתי קרוב לזה.

השתמשו במורה דרך – כשהדרך הופכת להיות לא פשוטה, בחרו לכם קאוצ'ר שיביא איתו ניסיון, ייתן עצות, ינחה, יהיה איש סוד ויעביר איתכם את תהליך ההעצמה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית