איך אפשר לשפר את תנאי העובדות החרדיות בהייטק?

כשמדברים על מרכזי התעסוקה בתחום ההייטק לנשים לחרדיות, החברות המעסיקות, רגילות לתרץ את התנאים הנמוכים משמעותית מהמקובל בשוק, בכמה טיעונים * ההיטקיסטית מיכל צ'רנוביצקי עונה לטענת החברות המעסיקות

מיכל צ´רנוביצקי | כיכר השבת |
"במרכזים האלה מקבלים לעבודה, נשים עם הכשרה מינימלית, שהיה להן קשה עד בלתי אפשרי להתקבל בחברות רגילות." טענה זו מוצדקת כשמדברים על תקופת ההכשרה. אולם לאחר שהכשירו את העובדות, מן הראוי שתנאיהם יושוו למקובל בשוק. גם בחברות ההיי טק הרגילות מקובל לגייס צעירים, סטודנטים, וכדומה. ולשלם להם שכר נמוך יותר בתקופת ההכשרה. אולם לאחר תקופה קצרה, תנאיהם מושווים לתנאים של עובד שהיגיע עם תואר וניסיון.

"אם לא נוכל להעסיק את העובדות האלה בשכר הזה, נעביר את מרכזי התעסוקה האלה למדינות עולם שלישי." כל מי שקצת מצוי בתחום יודע שמדובר בטענה שהיא פשוט שקרית. אם זה היה כזה פשוט כל חברות ההיי טק היו עושות את זה, פה ובעולם. והנה ראה זה פלא, עדיין רוב חברות ההיי טק הגדולות והקטנות משאירות את מרכזי הפיתוח שלהם בעולם המערבי.

"העובדות מקבלות עבודה סמוך לבית, בשעות נוחות יחסית, ובהפרדה מגברים. ותמורת זה מוכנות להתפשר על גובה השכר ועל תנאים נלווים נוספים. לאחר רכישת ניסיון הן יכולות לעזוב לחברות אחרות, ועובדה שהן ברובן בוחרות להישאר." זוהי בעצם הטענה המרכזית הנשמעת בהקשר הזה, ובה אני רוצה לעסוק. אבל במקום לדבר על העובדות – אדבר על החברות המעסיקות. מרכזי התעסוקה האלה חוסכים לחברות סכום ניכר מההוצאות, עוד לפני שכר העובדים.

השכירות במקומות האלה נמוכה בצורה משמעותית מהשכירות בערים הגדולות. החניונים – בחינם או כמעט בחינם. ובהרבה מאד מקרים הם גם מקבלים מהמדינה כל מיני סובסידיות והנחות במיסים על הקמת מרכזי תעסוקה בפריפריה. כך שבעצם במרכזי התעסוקה בערים החרדיות, הרווחים שלהם גדולים יותר מבערים הגדולות, עוד לפני שלוקחים בחשבון את השכר הנמוך יותר.

הפרדה מגברים, קירבה לבית, וכדומה, הם לא סיבות להורדה במשכורת. בחברה בתל אביב, העובד שגר חמש דקות מהעבודה, לא מרוויח פחות מהעובד שגר שעה נסיעה מהעבודה. מעבר לזה, גם במרכזי התעסוקה החרדיים, עובדות רבות מגיעות מערים מרוחקות. הן לא מקבלות על זה העלאה בשכר. משרות אם (ואב) מקובלות היום בכל חברות ההיי טק. הן לא מתומחרות בצורה אחרת ממשרות בשעות רגילות. העובדים משלימים את העבודה אם צריך בערבים מהבית.

גם העובדות במרכזי התעסוקה החרדיים, לא עובדות פחות שעות ממקבילותיהן בחברות הרגילות. ומעבר לכל זה, שום דבר מהתנאים "המיוחדים" האלה לא גורם להגדלה בהוצאות החברה, או להקטנה בהכנסות שלה. ולכן אין שום סיבה מוצדקת להקטין עבורם את השכר.

בסופו של דבר, צריך להבין, שהמעסיקים יעשו הכל כדי לחסוך בהוצאות על העובדים. בלי שום קשר להכנסות שלהם. ולא רק במרכזי תעסוקה חרדיים. מן הצד השני, עובד יסכים לעבוד כמעט בכל תנאי, כדי לפרנס את משפחתו, אם לא תהיה לו ברירה אחרת. אז מה בכל זאת אפשר לעשות כדי לשנות את המצב? יש כמה דברים שהמדינה יכולה לעשות. לדוגמה לתת הטבות לחברות שיעסיקו נשים חרדיות במרכזי התעסוקה הרגילים. ולהתנות הטבות שניתנות למרכזי התעסוקה המיוחדים, בכך שהשכר והתנאים שם יושוו למקובל בשוק.

אולם לפני זה ואחרי זה, הכוח נמצא בעיקר בידיים של העובדות עצמן. הדרך הטובה והמהירה ביותר לשפר את תנאי התעסוקה של קבוצת עובדים גדולה בעבודה, היא באמצעות התאגדות של העובדים. בתקופה האחרונה גל ההתאגדות המחודש ששוטף את המשק, התחיל להגיע גם לחברות ההיי טק. זה הזמן שהעובדות במרכזי התעסוקה לחרדיות, יבינו שהם יכולות לשנות את המציאות בעצמן. ירימו טלפון להסתדרות או לכוח לעובדים, יתאגדו במקום העבודה, וישפרו בצורה משמעותית את השכר ואת תנאי העבודה שלהן.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית