אומנות יהודית: לא ליהודים בלבד!

חזותו החרדית הלא קלאסית של מאיר ברכיל מסגירה את היותו בעל תשובה, די ותיק למען האמת. ראיון מרתק עם אומן וידאו ואנימציה. הכל על על אומנות, אמונה ואומנות באמונה * חופש הביטוי ולא להמחשה בלבד

Fine-style | כיכר השבת |
חזותו החרדית הלא קלאסית של מאיר ברכיל מסגירה את היותו בעל תשובה, די ותיק למען האמת. הוא נולד לפני 43 שנים בשכונת שבזי ביפו אך את ילדותו ובגרותו עשה בתל אביב הסמוכה. כבר מגיל צעיר גילה מאיר התעניינות רבה בעולם המחשבים, אם אפשר לקרוא ל"קופסאות" הפלסטיק של אותם ימים בשם זה. הוא למד, ובעיקר לימד את עצמו, תוכנות גרפיקה ועיצוב שונות כבר בימי המקינטוש העתיקים.

משבגר, פנה ללימודי קולנוע בבית הספר התל אביבי "קמרה אובסקורה", ובמקביל עסק כעצמאי בתחום האנימציה שהיה חדש מאד באותו זמן. באותם ימים עמוסים, כך הוא מתאר, בהם שילב לימודים לצד עבודה של שעות ארוכות מול מסך המחשב, החלה לקנן בו התחושה ש"זה לא זה". מחשבות עמוקות ושאלות מציקות לא נתנו לו מנוח. האם זו תכלית החיים?

האם לכך נועדנו, לעמול מבוקר ועד בכלל? האם הגענו לעולם רק בשביל לחוות חוויות חומריות, הכוללות בתוכם שמחה והנאה אך גם לא מעט כאב ועצב?. "יש לציין," הוא מוסיף, "כי מאז ומתמיד הייתי טיפוס חושב ורוחני, כזה שנמשך למיסטיקה, למדע בדיוני ולפנטזיה. ואכן, התשובות לא אחרו להגיע".

משבגר, פנה ללימודי קולנוע בבית הספר התל אביבי "קמרה אובסקורה", ובמקביל עסק כעצמאי בתחום האנימציה שהיה חדש מאד באותו זמן. באותם ימים עמוסים, כך הוא מתאר, בהם שילב לימודים לצד עבודה של שעות ארוכות מול מסך המחשב, החלה לקנן בו התחושה ש"זה לא זה". מחשבות עמוקות ושאלות מציקות לא נתנו לו מנוח. האם זו תכלית החיים?,האם לכך נועדנו, לעמול מבוקר ועד בכלל? האם הגענו לעולם רק בשביל לחוות חוויות חומריות, הכוללות בתוכם שמחה והנאה אך גם לא מעט כאב ועצב?. "יש לציין," הוא מוסיף, "כי מאז ומתמיד הייתי טיפוס חושב ורוחני, כזה שנמשך למיסטיקה, למדע בדיוני ולפנטזיה. ואכן, התשובות לא אחרו להגיע".,,, אך עם הזמן, ואחרי שראה סביבו אומנים שחזרו בתשובה מבלי לזנוח את עיסוקם האהוב, חזר אף הוא בהדרגה לאומנותו כאנימטור ולמד לשלב באיזון בין לימוד התורה, ממנו הוא הכי נהנה, לדבריו, לבין עבודתו. באיזה שהוא שלב, הוא אומר, עוברות השנים, אתה נעשה מיושב יותר בדעתך, ואף יוצר שוב קשר עם חבריך מהעבר. "ואין כמו חברי ילדות", אנחנו מסכימים.,לשאלתי, איך משלבים בין שתי עולמות מנוגדים כל כך, הוא עונה, כי מעולם לא ראה התנגשות בין שני העולמות: "אדרבא, את הידע התורני שצברתי במהלך השנים אני מיישם בחלק מעבודותיי" הוא עונה. "העובדה שהייתי בשני העולמות רק מסייעת לי בקשרי עם לקוחות שונים. כל מפגש מול לקוח שאינו שומר תורה ומצוות נתפס אצלי כהזדמנות לקדש שם שמים בדרכי, קוראים לזה 'שליחות'".,אומן האנימציה,עם השנים ותוך כדי עבודה בתחום, למד והתמקצע במגוון תוכנות עיצוב ווידאו ושמו כאנימטור ואומן וידאו החל להתפרסם. למה אומן? אתם שואלים, אומן-בשל השליטה המוחלטת במגוון גדול של תוכנות ואומנות השילוב ביניהם. כיום, מתמחה ברכיל בעיקר באנימציה תלת מימדית.,מה זו בעצם אנימציה תלת מימדית?,האמת, שקצת חבל "לבזבז" מילים על הגדרת מושג כל כך לא מופשט...הצצה לסרטון אנימציה תלת מימדית תעשה את העבודה בצורה הטובה ביותר, מה שנקרא "טוב מראה עיניים מאלף מילים", וברשת, ניתן בקלות למצוא כמה כאלה תחת השם שלו. אבל בכל זאת, הוא מנסה לתמלל את הויזואל..."באנימציה תלת מימדית, כמו באנימציה הרגילה שכולנו מכירים מסרטים מצוירים ומסרטוני תדמית והדמיה כאלה ואחרים, אתה בונה עולם שלם של רקע ותפאורה ודמויות", הוא מנסה להסביר (לבורה שכמותי בתחום)
‏ בדרך קצרה אך מופלאה הוא חוזר בתשובה ב"בום", כפי שהוא מגדיר זאת. תאונה ימית הביאה את אחיו הצעיר ממנו בשש שנים, אף הוא אומן בנשמתו, לחזור בתשובה. "ואני מיד בעקבותיו", הוא מספר, "או ממש ביחד איתו". להורים לא הייתה בעיה עם התהליך שעברו שניים מתוך שלושת ילדיהם. הם קיבלו את השינוי באהבה, למרות שבביתם הזיקה היחידה ליהדות התבטאה בשמירת הפסח ויום הכיפורים. "פחות או יותר", הוא מחייך. את ההלם הגדול חטפו דווקא החברים הקרובים. באחת, נקטע קשר של יציאות ובילויים קבועים לטובת טיפוח זקן ופאות עבותות והתמסרות טוטאלית ללימוד התורה. "זה היה מתבקש," הוא מסביר בעיניים מושפלות, "המעבר הדראסטי מחיי הלילה התל אביביים והתרועעות עם ידוענים בעולם החילוני אל ספסל בית המדרש, הייתה חייבת להיעשות בקיצוניות." ‏

אך עם הזמן, ואחרי שראה סביבו אומנים שחזרו בתשובה מבלי לזנוח את עיסוקם האהוב, חזר אף הוא בהדרגה לאומנותו כאנימטור ולמד לשלב באיזון בין לימוד התורה, ממנו הוא הכי נהנה, לדבריו, לבין עבודתו. באיזה שהוא שלב, הוא אומר, עוברות השנים, אתה נעשה מיושב יותר בדעתך, ואף יוצר שוב קשר עם חבריך מהעבר. "ואין כמו חברי ילדות", אנחנו מסכימים.

לשאלתי, איך משלבים בין שתי עולמות מנוגדים כל כך, הוא עונה, כי מעולם לא ראה התנגשות בין שני העולמות: "אדרבא, את הידע התורני שצברתי במהלך השנים אני מיישם בחלק מעבודותיי" הוא עונה. "העובדה שהייתי בשני העולמות רק מסייעת לי בקשרי עם לקוחות שונים. כל מפגש מול לקוח שאינו שומר תורה ומצוות נתפס אצלי כהזדמנות לקדש שם שמים בדרכי, קוראים לזה 'שליחות'".

אומן האנימציה

עם השנים ותוך כדי עבודה בתחום, למד והתמקצע במגוון תוכנות עיצוב ווידאו ושמו כאנימטור ואומן וידאו החל להתפרסם. למה אומן? אתם שואלים, אומן-בשל השליטה המוחלטת במגוון גדול של תוכנות ואומנות השילוב ביניהם. כיום, מתמחה ברכיל בעיקר באנימציה תלת מימדית.

מה זו בעצם אנימציה תלת מימדית?

האמת, שקצת חבל "לבזבז" מילים על הגדרת מושג כל כך לא מופשט...הצצה לסרטון אנימציה תלת מימדית תעשה את העבודה בצורה הטובה ביותר, מה שנקרא "טוב מראה עיניים מאלף מילים", וברשת, ניתן בקלות למצוא כמה כאלה תחת השם שלו. אבל בכל זאת, הוא מנסה לתמלל את הויזואל..."באנימציה תלת מימדית, כמו באנימציה הרגילה שכולנו מכירים מסרטים מצוירים ומסרטוני תדמית והדמיה כאלה ואחרים, אתה בונה עולם שלם של רקע ותפאורה ודמויות", הוא מנסה להסביר (לבורה שכמותי בתחום), "אבל באנימציה תלת ממדית, היוצר מצלם כביכול את העולם שייצר מזוויות ראיה שונות ובעצם בוחר איך להראות אותו. זוהי ההדמיה הקרובה ביותר למציאות". בסרטון הדמיה על בית המקדש שיצר, לדוגמא, ניתן לראות את פנים הבית מלמעלה וכן מנקודת מבט של אדם שנכנס אל בית המקדש. ההדמיה נותנת הרגשה של מציאות ונותנת לצופה חוויה של משתתף, מה שמוסיף מימד של ריגוש ועוצמה.

אילו כישורים נדרשים למקצוע כה לא שיגרתי?

על מנת ליצור סרט אנימציה טוב, אתה חייב להיות בעל סבלנות וראייה ויזואלית ארוכת טווח, הוא אומר. אתה מקבל את הרעיון, את הנושא, ואתה הוא זה שבוחר איך להציג אותו, איזו זווית הכי תחמיא לו ובעיקר, איך להעביר את המסר במינימום זמן, בדיוק כמו בפרסומת טובה.

בעבודה עם חומרים מהמקורות, מסביר ברכיל, כמו בסרט הדמיה על בית המקדש אותו יצר עבור ערוץ ילדים דתי, אתה חייב להתייחס גם לפאן ההיסטורי-הלכתי ולהיות "נאמן למקור" תרתי משמע, אחראיות לדורות, על כל המשתמע מכך.

אומנות באמונה

נכון לעכשיו, הוא עובד על סרט אנימציה המספר את סיפורו של עם ישראל מאז יציאת מצרים ועד ימינו. הוא מתאר עבודה מאתגרת הדורשת שעות של סבלנות, בלי סוף יצירתיות ותאום מלא למקורות.

לאחרונה, הוא החל בלימודי תכנות. "העולם המקביל של מה שאני עושה היום", הוא מגדיר זאת.

‏

למה בעצם, מה היה חסר בעולם האנימציה הצבעוני והמאתגר?

"כשאתה מגיע לסוג של רוויה מסוימת ממה שאתה עושה," הוא מסביר, "אבל עדיין אוהב את עיסוקך ונהנה ממנו, אתה מחפש להשתדרג, וזה מה שאני עושה. לימודי התכנות הם מעין לקיחת כמה צעדים אחורנית, אל העולם שמאחורי הקלעים."

הלימודים, הוא אומר, פותחים לפניו עולם שלם של אפשרויות שלא הכיר, אשר עשויות לסייע לו גם בעבודתו כאנימטור ואולי בעתיד, כמפתח תוכנות אנימציה חדשות.

החלומות שלו צנועים בדיוק כמוהו, להמשיך ליצור ולהשתמש בידע הייחודי שלו ובכישורים הנדירים לא פחות, על מנת להאדיר שם שמים בדרכו שלו.

את הערב, אחרי תמלול הראיון, ביליתי בצפייה בחלק מעבודותיו המפעימות שלא מותירות הרבה מקום לדמיון. ובעולם האנימטורים, כך מתברר, זאת המחמאה הגדולה ביותר....

הכתבה באדיבות ש. להב, מגזין fine- style

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית