אני הורה חד הורי, מה זה משנה?

עד ליום 19.5.2014 משפחה אשר כללה, בנוסף לילד אחד לפחות, הורה אחד או שני הורים המתגוררים בנפרד זה מזה, כונתה "משפחה חד הורית". בשנים האחרונות החלו להישמע הדי מחאה אשר יזמו קבוצות של אבות גרושים אשר מחו כנגד מינוח זה * אז מה כלכך מקומם במינוח "חד הורית"?

מחאתם של קבוצות אלה נבעה בעיקר מהשימוש הנרחב במונח "אם חד הורית" כדי לתאר אימהות גרושות או פרודות, כאשר ברור לכל, שיש לילדים אילו שני הורים.

כדי לא לפגוע בילדים וכדי לא לאיין את מקומו של האב בחייהם, ביום 19.05.14 אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ מאיר שטרית אשר קרא לשינוי שמו של "חוק משפחות חד הוריות" לחוק "סיוע למשפחות שבראשן הורה עצמאי", כך שהמונח "הורה עצמאי" יחליף את המונח הישן "הורה יחיד".

עם שינויו של החוק הביעו ראשי המאבק את שביעות רצונם והסבירו מדוע היה חשוב להם כ"כ כי המינוח ישונה. לטענתם, האבות הגרושים הרגישו, מטאפורית כמובן, שבהגדרה של 'חד הורי' המדינה פשוט מראיינת אותם ואת מקומם בחיי ילדיהם והופכת אותם להורים משניים, שאין להם חלק אינטגרלי במשפחת הילד.

האבות הגרושים חשו כי השימוש במילים 'חד הורית' מעוות את המציאות ולמעשה שולל לחלוטין את הורותו של ההורה האחר. לרוב האב! אם מבחינת תפיסה שהרי הגדרה יוצרת מציאות, ואם מבחינה מעשית - לא רק בעיני האם והילד, אלא גם בעיני החברה כולה.

ואולם גם לאחר שתוקן המינוח בלשון החוק המושג "משפחה חד-הורית" עודנו חי ובועט והוא משמש על מנת להגדיר משפחות במצב שבו אובייקטיבית יש רק הורה אחד, אם משום שההורה האחר נפטר לא עלינו, או אם מהטעם שמלכתחילה הילדים הובאו לעולם ללא מעורבות של הורה נוסף, על ידי תרומת זרע, פונדקאות או אימוץ.

בכל מקרה בו יש שני הורים ואין זה משנה אם הם נשואים או פרודים ואין זה משנה אם נישאו בעבר או לא, הרי שלילד יש שני הורים ומשכך משפחה זו תוכר כמשפחה אשר בראשה עומד הורה עצמאי .

במאמר מוסגר אציין כי במצב זה ניתן להבחין בשלושה מצבי משנה: ההורה האחר (זה שהילדים אינם אתו) התנתק לחלוטין מילדיו ומסרב לקחת חלק בגידולם. ההורה האחר מקיים קשר עם ילדיו, אף שאינם גרים אתו. משמורת משותפת שבה גידול הילדים נחלק בין שני ההורים – ההורים חיים בנפרד זה מזו, ושהות הילדים נחלקת ביניהם.

חשוב לזכור כי טובתם של ילדים לגדול לצד שני ההורים וכל ילד זקוק לאהבת אם ואהבת אב כחלק מצורך בסיסי להתפתחות תקינה. כל ניסיון למניעת קשר בין ילד להורה הינו פגיעה חמורה בילד. (ואינני מתייחסת למצבי קיצון שבהם ניתוק מהורה מזיק, הינה כורח מציאות והכרח כידי לשמור על חייו ובטחונו של הילד).

השימוש במינוח חד הורי עדיין שגור על שפתינו מאחר והתרגלנו למושג הזה מבלי לתת דעתנו לפירוש המילים. רבי נחמן מברסלב אומר כי מחשבה ודיבור יוצרים מציאות חדשה ומשכך סבורני כי בכוחן של מילים לשנות ולהשפיע.

אז עכשיו אחרי שכולם יודעים מה ההבדל נשתדל להשתמש במנוחים הנכונים גם אם אנו סבורים שזה רק מילים.

הכותבת הינה עו"ד העוסקת בתחום דיני המשפחה אך אין באמור יעוץ משפטי או תחליף לו.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית