'לא מגיע לי׳: סתם תחושה או קללה?

מתחת לדיכאון וחרדה ו׳סתם׳ מתח או לחץ שגרתי יושבת ומנקרת, התחושה הקיומית של ׳לא מגיע לי׳. התחושה הזו נוצקה לתוך ה-DNA של האדם אי שם בירכתי ילדותו * איך מונעים זאת?

עו"ס מרים פסח | כיכר השבת |
כאשר אין התאמה בין צרכיו של התינוק לבין סיפוקם על ידי אימו (אביו או דמות מטפלת אחרת) נוצרת בו תובנה שלא מגיע לו.

בשביל הילד המבוגר הוא צודק תמיד ולכן יאשים בכל דבר לא טוב שקורה לו את עצמו: אם גוערים בי משמע אני רע ואם לא קשובים אליי משמע איני ראוי לתשומת לב (טיפ שכדאי להפנים, אלו שמתקשים להרים את האף מהפון כשהילד פונה אליהם).

בהמשך החיים, נדבק ה ׳לא מגיע לי׳ הזה בקשת רחבה מאוד של דברים והחרדה שהם לא מגיעים לי ולכן לא יקרו לי מחוללת בלגן גדול במערך הנפש.

נערה שחשה ש ׳לא מגיע לה׳ בחור טוב- או בכלל להינשא ולהיות נאהבת על ידי מישהו. אישה ש׳לא מגיע לי׳ שילדיי יצאו טובים ומוכשרים. איש ש׳לא מגיע לי׳ שטיסה עליה אשב תגיע ליעדה בשלום או מי ש׳לא מגיע לי׳ שעסק שאשקיע בו או מקצוע שאלמד יצליח ויישא פירות טובים.

המצוקה והמתח שהתחושה הזו מביאה על האדם, די בכוחה להפילו לדיכאון ולהביאו לחרדה ולמתח. ההימנעות מעשיית דברים בגללה, רק מחזקת את תחושת הלא מגיע לי ומאיצה עוד ברגשות השליליים.

טיפול רגשי יעיל הוא כזה שיאתר את האירוע או את האירועים שיצקו את התפיסה הזו אצל בן אדם וייעבדו אותם מחדש. זה חשוב מפני שהחלק החשוב ביותר בעיבוד המחודש הוא החלפת התובנה השלילית שנלוותה עד כה לאירוע (לא מגיע לי) בתובנה חיובית, אני שווה. אני ראוי, מגיע לי (טוב) בהחלט.

שינוי התחושה הקיומית השלילית הוא שינוי משנה חיים. מין צוואר בקבוק שכשהוא משתחרר דברים מתחילים לזרום בקלות ובנחת. לשיטת הטיפול של EMDR יש יתרון גדול בכך שהעיבוד הזה נעשה בצורה מואצת יותר מבכל שיטת טיפול אחרת בזכות הגירוי הבילטרלי המתלווה לתהליך.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית