לא מתגרשים בגלל הילדים!

פירוק התא המשפחתי הוא אחד הניסיונות הקשים ביותר לזוגות שחווים זאת, הדילמה הקשה ביותר היא כאשר יש ילדים בתמונה. 'נשארים בשביל הילדים' האם זהו רק תירוץ כדי לא לסיים מערכת נישואין כושלת או שבעצם 'אנחנו כאן בגלל הילדים' כי זה מה שצריך להיות?

מירי גפן | כיכר השבת |
הזוכה בתואר "אתר שוקק חיים במיוחד" לימי חופשת קיץ 2015: ה"ים"! רק בעיה "קטנה" היתה קיימת באתר טבע זה, הוא ייצר קונטרת ביטוי לביטוי הקיים "מרוב עצים לא רואים את היער", "מרוב אנשים לא רואים ים". מטף ועד זקן מכסים את כל שטיח החוף, לפחות דגל האזהרה שעל סוכת המציל לא הוסתר, דאגו להגביהו בכדי שכלל הציבור יראה ויזהר.

הדגלים המונפים על תורן סוכת המציל, מוחלפים בהתאם לרמת הסכנה הנשקפת מגלי הים. ומסמלים את רמת הזהירות הנדרשת. דגל שחור יצביע על קצף גלים סוער מהרגיל, דגל אדום מהווה תמרור עצור בטרם תתקדם, דגל לבן מהווה מימוש תקוות המתרחצים להנאה מושלמת.

השנה הצטרף למצעד הנפת דגלי סככת המציל דגל סגלגל המעדכן אודות גל בלתי ידידותי בעליל של אורחות בשם "מדוזות" אשר קופצות לבקר את מי הים. במטאפורת החיים, הים מהווה משל לגלי התמודדות החיים. עיתים נמצא עצמנו שוחים במי ים רגועים, עיתים נבחר בצלילה, ישנם אשר יעדיפו לצוף כמו על רפסודה מול קרני שמש מאירות פנים, ועיתים נאלצים לחתור בין מערבולות ים בלתי רצויים שצצו עם גלי החיים.

אז גם אם נוף הים נראה כגלויה חלומית רגועה, מסתבר שמתחת לשטיח התכלת קיימות לפעמים מערבולות אשר משפיעות על תנועת גלי שגרת החיים. המערבולות הללו, מהוות "דימוי ציני" לבעיות נישואין שצצות ומהוות קרחון מאיים בין בני זוג. נכון שבין גלים אפשר לשחות, לצלול, לצוף ושמא לחתור, אך כשבמערבולת אליה נקלעו בני זוג נמצאים ילדים הדילמה הופכת לבעייתית וגדולה יותר.

זה הרגע שמונף על התורן דגל מסוג אחר, חסר צבע חיות, המנפנף בהצהרה חלוקת דיעות: "בשביל הילדים איננו מתגרשים". הדגל נישא, מתנופף מול גלי בעיות שלום בית, נסחף בינות קצב מסחרר של מערבולת זוגית.

השאלה נישאת עם הרוח: האם נכונה ההצהרה הזו במבחן המציאות? מה השלכותיה?

אז זהו, שבכדי לא לצאת מהכלל, ארזתי לי תיק גב, עם קרם הגנה מהשמש הקופחת, לא שכחתי לצרף בקבוק מים שחציו מצב צבירה קפוא, ואף צררתי קופסא מלאה בחתיכות אבטיח אדמדמות, מתוקות, קרירות ומרעננות ויצאתי לחוף הים לחזות ב"מצוות הקהל" של ימי בין הזמנים.

פגשתי שם את "כל העולם, אחותו, שכנתו וסבתו", ואף את רבקה, חברתי משכבר הימים. פניה של רבקה לא היו כתמול שלשום, עננה כיסתה מבטה, דיבוב קל וליבה נפתח, היא שטחה בעיות בשלום בית לא קלות אשר צעקו:" קומי ולכי לדרכך" ואולי גם "יפה שעה אחת קודם".

"מדוע אינך עושה צעד קדימה ועוזבת"? הרשתי לעצמי לשאול בקול, מאחר ופתחה נושא זה. "לא מסוגלת לעשות זאת לילדיי"! ענתה. המשפט הזה גרם למחשבותיי לשחות אחר איתור נכונות הצדק והאמת שבאימרה הזו.

האם צודקים דבריה? אחד הנושאים העיקריים והמעסיקים יותר מכל אנשים שעומדים בפני גירושין - הילדים!

מהתבוננות נוספת, זה אולי אחד התירוצים הגדולים ביותר שקיימים אצל חלק מהמתלבטים. במקום להתמודד עם הפחדים,החששות והקשיים של עצמם הם מתרצים זאת שהם לא מתגרשים "לטובת הילדים" או "בגין הילדים".

אנשים מפחדים לגרום לילדים שהם כל כך אוהבים נזק בלתי הפיך. מציאות סטטיסטית של נסיון חיי המתמודדים עם דילמת הגירושין מעידה כי ההחלטה להישאר אך ורק למען הילדים איננה הבחירה הנכונה. על המתגרש לבדוק את המניעים ולברר עם עצמו אם אינו פועל מתוך שיעבוד לדעות קדומות ולחששות.

מבחן התוצאה לגבי בחירה זו מעידה כי אין מקום להצהרה זו. אנשים רבים נוטים לחשוב שעצם הישארותם בתא המשפחתי מיטבה עם ילדיהם. עליהם להפנים, כי לא כמות הזמן בה שוהים עם הילדים היא הקובעת אלא איכות הזמן. וכי מה הטעם בלהישאר ולשדר לילדים חוסר נוחות זוגית, מריבות, קרירות?

אוירה כזו, עלולה לגרום נזק רגשי כפול על נפש הילדים, במודע ובתת מודע, הן בתווך הקרוב והן בטווח הארוך. כמובן שאם קיים סכוי לשלום בית ולו באחוזון קטנטן בהחלט חובה לנסות זאת ולו בשביל הילדים או כחובת הורים. אך, כשאופציית הבניה סדוקה חזק ואין סכוי לחזק יסודות שלום בית, אין לנפנף בדגל חסר הטעם המכריז "נשארתי בשביל הילדים".

משום שככול שיחלוף הזמן, יקשה להסתיר מרירות ומתח, אט אט הם יופנו גם כלפי הילדים באופן עקיף ובאופן ישיר. יום יבוא ועלולים בנוסף להאשים חלילה את הילדים על כך שבגללם בוזבז זמן של איכות חיים טובה יותר. ובכך השכר יצא בהפסד .

מה יש לדעת כששוקלים החלטה כבדת משקל זו?

1. ילדים הם בעלי יכולת הסתגלות. הרבה יותר ממה שחושבים באופן רגיל.

2. הילדים סובלים מהמצב העכשוי הנתון. הם רגישים וחיים בתוך כבשן בוער בין קורות הבית, אם יש מתחים הם בדרך כלל נמצאים בתווך וסובלים. אף אם חושבים שהם לא שמים לב. הם רואים ושותקים מרוב בילבול והרגשתם מתמקמת בחדרי ליבם.

למעשה, כשהבית שקט ורגוע, בלי מדון ומריבה, הם יכולים להתפתח וליהנות מחיים טובים יותר ללא מתחים וחרדות.

3. הילדים בסופו של דבר עוזבים את ה"קן" ובונים חיים משלהם. יש לקחת בשיקול, האם המסר שמעבירים להם הוא שצריך לחיות עם בן הזוג גם אם רע או ללמד אותם שאם רע, אז יש ברירה אחרת ולא צריך להשלים עם כל דבר.

4. אחרי שהילדים עוזבים את ה"קן", בסופו של דבר, תישארו עם בן הזוג, האם אתם מאמינים שאז דברים ישתנו? או שהמצב הקשה עם בן הזוג יישאר אותו דבר והקרע שהתגבר במהלך השנים יקשה על הליך גירושין או שיווצר מצב של השלמה עם חיים מלאי קושי?.

לסיכומו של ענין הנפת הדגל, יש לשאול האם טובת הילדים היא אמיתית או שזה כמו בהרבה מקרים אחרים, זה רק תירוץ נוח?! יש לזכור, נישואין מהווים סוכת מציל של בטחון, בטחון כלכלי ובטחון חברתי. נישואין הם שגרה נוחה והרגלים מוכרים של בני הזוג ושל הילדים. לעיתים יש שיקולים שגוברים על כך. בעיקר כאשר הסבל הופך להיות קשה, יומיומי ומתמשך.

כאשר יש תחושה שדברים רק נעשים מסובכים יותר. כאשר קיימת הרגשה שהנישואין הם בית כלא חונק ולא קן חמים. רק אז ניתן להתחיל לחשוב לוותר על החלום לבנין עדי עד של זוגיות זו. ולקבל את ההחלטה השקולה, המדודה והאמיצה של פירוק הבית.

אין ספק שים החיים מספק קורסי שחיה למבוגרים ולילדים בחינם. ושיהיה רוב הזמן דגל לבן ללא עקצוצי מדוזות.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית