ערב טוב קיסריה, כבר אמרנו?

הן עמדו שם נרגשות, שמחות ומריעות וקיבלו על עצמן קבלות טובות לקראת השנה החדשה הבאה עלינו לטובה. הן באו מכל החוגים, מכל העדות ומכל הארץ כדי לקבל על עצמן עול מלכות שמים * מירי שניאורסון בטור ביקורת מעניין על מה שהיה בקיסריה (דעות)

מירי שניאורסון | כיכר השבת |
"ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, בוודאי גם שם נמצא ה' יתברך", התנגן השיר במלוא עוזו על הבמה בקיסריה ומולו אלפי נשים, יודעות את המילים, מתנועעות בדבקות בדבוקה אחת. רבות מהן אינן נראות כלל שומרות תורה ומצוות. לפחות לו בעין הרגילה, הביקורתית שלנו. זו המתייגת כל דבר בהתאם לפרדיגמות המקובלות.

קולותיהן פילחו את שמי הליל בקיסריה הרומית/העשירה/השבעה ואל תמחקו את המיותר. "עתידין בתי תיאטראות ובתי קרקסאות להפוך לבתי מדרשות ללמד בהם תורה" (על פי הגמרא במסכת מגילה). אותה קיסרי של רומי חרבה, ועל חורבותיה קמה וגם ניצבה יהדות גאה בה אלפי נשים מכל הארץ שואגות "אדון הסליחות".

דרשו ה' בהימצאו, קראוהו בהיותו קרוב. בתחילתם של ימי הרחמים והסליחות. נתכנסו ובאו לקיסריה אלפי נשים מכל החוגים, מכל העדות, מכל המקומות ובפי כולן בקשה אחת – סליחה! סליחה שכולה שמחה על הזכות הגדולה להיוולד יהודיות.

שמחה גדולה על הבמה. עומדות שם מתופפות, כנרית, צ'לנית, נגנית בס ורקדניות. אפילו אחת שמחזיקה בשופר מסתלסל. הייתקע שופר בעיר ועם לא יחרדו? שירת הנשים וניגוני התשובה מהווים רקע לדבריהן של הרבנית ליסה דדון ושירתה של הזמרת חדווה לוי. נשים בשורטס וגופיות ערב מביטות עליהן בהערצה. הן לבושות בשמלות לבנות ועטויות שביסים לבנים. וגל של רגש גואה בלבבות. זוהי תשובה מאהבה?

כן. הן שילמו מאה שקל על מנת להיכנס ל"מופע". לא מופע של שלמה ארצי, יהודה פוליקר או כל "סמל תרבות" ישראלי אחר. הן באו למופע רוחני כשהבמה כולה שלהן. של נשים שעושות מהפכה ומביאות את הגאולה. קשה מאוד עבור מי שנולדה וגדלה כחרדית, להבין את משמעות ה"קבלות" של הנשים מסביב. זו מקבלת על עצמה לכסות את הכתף... לסגור את המחשוף... זו צניעות זו? כן. עבורן מדובר בהחלטה בעלת משמעות גדולה מאוד. החלטה שיש בה כדי להטות את הכף של העם כולו לשנה טובה, שנה של גאולה.

קולותיהן פילחו את שמי הליל בקיסריה הרומית/העשירה/השבעה ואל תמחקו את המיותר. "עתידין בתי תיאטראות ובתי קרקסאות להפוך לבתי מדרשות ללמד בהם תורה" (על פי הגמרא במסכת מגילה)
‏מירי שניאורסון וחדוה לוי בקיסריה. (צילום אישי)

אני הייתי שם כדי לתעד. מה לעשות, זהו חלק מעבודתי העיתונאית. בעוד אני מראיינת את הנשים שמאחורי האירוע המרגש, אני מבחינה בקוקו ארוך עם מצלמה. זהו הכתב לענייני חרדים של ערוץ עשר. "את לא מבינה מה קורה פה. אין לך מושג איזו עוצמה יש פה. זו חתיכת היסטוריה", הוא אומר לי בהתרגשות.

כל אחת מהמשתתפות ממלאת פתק קטן עליו היא כותבת את ה"קבלה" שקיבלה על עצמה לקראת ראש השנה. הרבנית ליסה תיקח את כל הפתקים האלה לציונו של רבי נחמן שבוודאי יעמוד לפני כיסא הכבוד ויעתיר בעד בנותיו של מלך מלכי המלכים. בוודאי יתפלל בעבורן שתזכנה לשנה טובה ומתוקה.

"אבא. אבא שבשמיים. תראה את הילדות שלך", זועקת הרבנית דדון לנוכח הצעירה שזכתה לקיים הפרשת חלה מול אלפי הנשים הנרגשות. אבישי בן-חיים מסיים את הכתבה אותה הכין לערוץ עשר במשפט על הרבנית דדון: "רק רצתה למלא את קיסריה, אבל ייתכן שמבלי להתכוון היא עסוקה בעיצוב פרק ייחודי בסיפור מעמד האישה ביהדות".

ואני אומרת לעצמי בלב שאת הפרק הייחודי בסיפור מעמד האישה ביהדות, עיצבו הריי"צ וחתנו הרבי מליובאוויטש לפני יותר מיובל שנים. אבל השחקניות האמיתיות בסיפור הזה הן אותן אלפי נשים שהגיעו לקיסריה ואותן מאות אלפים שעקבו אחריהן מרחוק.

אין דבר העומד בפני התשובה!

‏חדוה לוי על הבמה (צילום אישי)

מירי שניאורסון היא בעלת "הבחירה שלי", מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו לתגובות: Mirisch1@gmail.com

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית