שיטת פלייבק: סיפור חייך על במה אחת

תאטרון הוא בעצם סוג של אמירה שניתנת לפרשנות, לשיתוף, להרגיש ביחד ולא לבד. לדעת שלכולנו קורה אותו דבר לא משנה מאיזה זרם את מייצגת ביהדות. בשיטת פלייבק השחקניות על הבמה פועלות לפי קוד מיוחד ומתחילות לשחק את הסיפור של האישה שנבחרה מהקהל ויוצרת מעין שיקוף המתאר מה קרה בסיפור חייך * איך פועלת שיטת פלייבק? (אומנות יהודית)

אורלי עבדי | כיכר השבת |
התאטרון הנשי במגזר הדתי הולך וצובר תאוצה , יותר ויותר נשים מתחברות לתיאטרון נשי , לפני יותר מעשור , לא היו הרבה מופעי תרבות נשיים, רק מדי פעם , צצה איזו הפקה מענינת. וכולן היו נוהרות לשם, וזה היה ממש מעט.

כשחקנית ויוצרת בעלת תשובה שחיה ונושמת תאטרון , ראיתי בחוש את השינוי המבורך שחל במגזר הנשי הדתי והחרדי בפרט. בתחילה זה היו מופעים די דלי תקציב , וכך גם הבמה היתה נראית עם הזמן זה הלך והשתכלל,והתפתח לרמה גבוה יותר (עדיין טעון שיפור). עם זרם בעלות התשובה החדש נכנס גם משב רוח מרענן של נשים יוצרות, מקצועיות ומשובחות.
שאט אט החלו להבין איך ההצגות במגזר החרדי הולך ובהחלט נתנו דריסת רגל.

זה לא קל ממש לא, כי יש חוקים ויש כללים, שלומדים אותם, מה מותר ומה אסור להגיד או לרמוז, בתחילה זה מרגיש די מקובע, אבל עם הזמן מגלים עולם תוכן שלם. רוב ההצגות נסבות על האישה בבית היהודי, על המשפחה, על מעגל החיים השנתי. ויש דברים שלא נוגעים בהם ולא פותחים אותם.

התאטרון הוא בעצם סוג של אמירה, אמירה שניתנת לפרשנות, לשיתוף, להרגיש ביחד ולא לבד, לדעת שלכולנו קורה אותו דבר לא משנה מאיזה זרם את ביהדות. כיום אין בכלל הרבה במות, שנותנות לנו מרחב פעולה, כל הנושא של תרבות נשית יהודית מאוד בחיתוליו. שחקניות ואומניות בראשית דרכן וממש מבקשות עזרא איך אפשר להופיע בכל מיני מקומות, אז זהו זה עבודה , עבודת נמלים. אבל עם נחישות וסבלנות אפשר לקטוף פרות ולראות תוצאות. כמו כן כיוון שצצות כיום הצגות לרוב כפטריות לאחר הגשם , אז יש את האיכותיות, ויש פחות איכותיות. פעם הקהל הנשי החרדי היה מקבל בברכה הכל, היום חוקי המשחק השתנו, הקהל יודע תאטרון, הקהל יותר איטלגנטי ומצפה ליותר. והעבודה קשה אין ספק.

מהו המונח 'פלייבק' בשפת התיאטרון?

פלייבק הינה שיטה בתאטרוון אשר הגיע לארץ לפני 25 שנה, ע"י השחקנית אביבה אפל, השחקניות עובדות על אימפרוביזציה בלבד. זה אומר. שהתאטרון משולב עם סיפורים מהקהל. לדוגמא: אנו מעלות אישה שמתנדבת מן הקהל, ורוצה לשתף אותנו בסיפור מצחיק, משעשע או מרגש שקרה לה, היא עולה איתנו לבמה, ואחת השחקניות שהיא בעצם המנחה, שואלת את האשה שאלות על הסיפור, מכוונת אותה לנושא המרכזי. משם אנו השחקניות על הבמה לפי קוד מיוחד
מתחילות לשחק את הסיפור של האישה מעין שיקוף המתאר מה קרה בסיפור.

כשחקנית ויוצרת בעלת תשובה שחיה ונושמת תאטרון , ראיתי בחוש את השינוי המבורך שחל במגזר הנשי הדתי והחרדי בפרט. בתחילה זה היו מופעים די דלי תקציב , וכך גם הבמה היתה נראית עם הזמן זה הלך והשתכלל,והתפתח לרמה גבוה יותר (עדיין טעון שיפור)
‏מעלות מישהי מהקהל, שמשתפת בחוויה ויוצרות לה שיקוף

לפלייבק יש כמה שיטות משחק משלו, אי אפשר להמציא סתם דברים. הכל מנוהל לפי קוד של מילה או תנועה. וככה אנו השחקניות יודעות באיזה שיטה כדאי לעבוד. אציין שאנו והקהל לא יודעות כלום מה יהיה בערב הזה, לכן המתח יותר גדול.
כי בדרך כלל ששחקנית באה להופיע היא יודעת בדיוק מה לעשות , היא יודעת טקסטים בעל פה והכל בסדר. פה בפלייבק זה שונה, לכן אנו חייבות להיות סופר מרוכזות, דרוכות, וקשובות אחת לשניה כדי שזה יצליח. לרוב הסיפורים נורא מצחיקים אז כמובן אנו מקצינות, וכמובן מאוד משתדלות להיות רגישות לאשה המספר ולסיפור, שחלילה לא יהיה טעם נפגם מכל סיבה שהיא.

‏על הבמה, פועלות לפי קוד מיוחד

אז למה בעצם כדאי לצפות בתיאטרון פלייבק, הרי במגזר הנשי שלנו, אנו לא כל כך משתפות, הנשים יותר סגורות, ממגזרים אחרים, לוקח להם זמן להיפתח. אז זהו זה המקום. יטת פלייבק מעניקה במה לשיתוף לחוויה לא רגילה. בתחילה נשים מהססות לעלות לבמה, אך ברגע שעולה הראשונה לבמה והנשים רואות שהשד לא כזה נורא, פתאום מבול של נשים רוצות לעלות ולא רוצות שנסיים את הערב בכלל. אז כן הם משתחררות, ומרגישות נפלא, וצוחקות, בוכות, הכל ביחד זה באמת חוויה "תאטרליט". ממליצה בחום לנשים אמיצות, וגם לכאלו שלא.

השחקניות: ליטל דוד, רחלי מורגנשטרן ואורלי עבדי

הכותבת היא שחקנית בתיאטרון "תאטרליט" ומשחקת בהצגה 'קונצרטה' בשיטת פלייבק.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית