חג הסוכות: ההבדל המהותי בין יהודי לגוי

סוכות הוא חג ששם דגש על המהות של העם היהודי, ההבדלים בנינו כעם סגולה לבין יתר האומות. ואם ניקח עוד צעד אחד קדימה בהתבוננות, נבין את המשמעות המחייבת אותנו להתנהג כראוי לעם הנבחר (סוכות תשע"ו)

עו"ס מרים פסח | כיכר השבת |
מסופר על ר׳ חיים שמואלביץ, שהנהיג את ישיבת מיר בשנגחאי בזמן המלחמה. צעד פעם הביתה לביתו ביום חם ומהביל ומפאת החום, היו מדרכות שנגחאי מכוסות אנשים שנמלטו מבתיהם הקטנים ויצאו לישון באויר הפתוח. על פי הסיפור, הצביע ראש הישיבה על המון האדם השרוע על הקרקע ואמר לתלמידיו, הנה ההבדל בין יהודי לבין גוי. הגוי יסודו מעפר ולכן ׳מרגיש לו בבית׳ על עפר, שוכב על הרצפה ומרגיש בנוח. יהודי, לעומת זאת, יסודו מלמעלה לכן, לא תראו יהודים יוצאים לשכב על מדרכות אפילו כשחם ומעיק להם בבית מאוד.

סוכות הוא חג שמוציא את עם ישראל החוצה. החוצה למרפסותיו, לגגותיו, החוצה למדרכותיו. חג שהוא ׳אנטיתזה׳ לאופיו ה ׳אוהלי׳ של עם ׳מה טובו אוהליך יעקב׳. על שראה פתחיהם שאינם מכוונים זה מול זה, מפרש רש׳י שם. אוהליהם של בני ישראל במדבר היו מעוצבים כך, שאין פתח אחד מכוון מול פתח אחר. דבר המאפשר פרטיות ושמירה על צניעותה של כל משפחה.

אז מה זה בא ללמד אותנו?

אולי זה בא ללמד דווקא אותנו, עם שהרחוב הוא דבר שכל כך מנוגד לאופיו, כמה כללי התנהגות ׳רחוביים׳. כמו, למשל, איך מתנהלים עם שכנים. איך חולקים מרחב ציבורי ועדיין לא חוטאים בגזל; גזל רכוש, גזל זמן או גזל שינה. איפה בונים סוכה, איפה אסור לבנות סוכה ואיפה אפשר אבל חייבים לקבל רשות לפני כן.

אולי חג שבא ללמד אותנו, שגם אם אתה אוהב לשיר זמירות באריכות ובקול רם, יש פעמים שצריך לעשות את זה ממש בשקט ו׳זריז׳ כי עדיף לשיר פחות זמירות מלהפריע למישהו. חג שמלמד שאושפיזין זו מצווה יפה והכנסת אורחים גם, אבל. אבל, אתה ברחוב. צריך להתחשב. חג בו צריך לתרגל שמירה גבוהה יותר על נקיון סביבתי וגם על נקיון דיבורי.

קיצור, חג שבא ללמד אותנו איך מתנהגים- ברחוב. או אולי חג שבא ללמד איך ברחוב או בבית לכללים של ׳מה טובו אהליך יעקוב׳ אדם מחויב תמיד.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית