שידוכים 2015: עד כמה השדכנית מכירה אותך?

"בחכמה יבנה בית" בניית בית נמדדת בחכמה. לכאורה נראה תמוה מה כלכך חכמה, אולי התאמה? משימת ההתאמה דורשת הרבה חכמה ומעבר על מנת לבנות בניין עדי עד * עד כאן הפתיח הבנאלי לגבי עולם השידוכים ועכשיו נעבור לשידוכים סטייל 2015 (שידוכים)

טליה אדר | כיכר השבת |
(פלאש 90, מנדי הכטמן)העולם משתנה בקצב ועם הידיעה שאין חדש תחת השמש, שינוי כן יש! התפתחות הצרכים ופערי האופי בין הדורות מחייב הסתכלות קצת שונה.. נראה שמסורת השידוכים לא נס ליחה לעולם, אמנם היא מתפתחת בקצב מסחרר, כבר לא כבעבר כאשר היה השדכן מנדל, הרכילאי מס' 1 בכפר ופרי הרכילות היה כמובן אך ורק לשם שמיים, למעם מטרה אחת חשובה ונעלה, להקים בתים נאמנים בישראל ובהתאמה מלאה. פעם כאשר היו פונים לשדכן למצא שידוך עבור הבת או הבן, היה השדכן כבר שולף שמות שיועדו עוד מקטנות, התאמה בין המשפחות, הייחוס המעמד ובסוף בודקים ככה בקטנה, התאמה בין הבחור לבחורה. היום הכל נראה אחרת ההתאמה נעשית ישירות בין בני הזוג - היום הבחורים והבחורות דעתניים ויודעים מה הם רוצים עוד לפני שהגיעו לפירקם. אז נכון שיש סגנונות וניואנסים שונים בתרבויות שונות, בין מגזרים, חסידויות, עדות ושאר מיני הבדלים. אך בגדול השינוי המתבקש הינו לפי הצרכים השונים. ישנם כמה סגננות, יש את בני הישיבות ובנות הסמינר שעל פי המסורת השידוכים נעשים בדיוק כבעבר על פי שיטת הבירורים, התאמה בין משפחות, התאמה בין סגננות וכו. יש את אלו שהם לא נמצאים במעגל הישיבות והסמינרים הם יצאו ללמוד ולרכוש השכלה כל אחד מסיבותיו ואורח חייו, יש את העובדים ולומדים בשיטה אחרת, אך עדיין מחפשים להכיר את החצי השני שלהם את מי שהם הולכים להקים איתו את בניין עדי העד האישי שלהם בדרך המסורת המכובדת. מה עושים כיום עם השיטות החדשות? כיום יש אתרי אינטרנט, שידוכים שנעשים בקבוצות ואטסאפ, ובהתאמה אחד מול השני. האם עדיין ניתן לכנות זאת 'שידוך'? חנה אלטמן שדכנית מזה 17 שנה, טוענת שכיום כאשר היא רוצה לברר על בחור מסוג 'עובד ופחות לומד' היא פונה קודם כל ומאתרת עליו פרטים בגוגל. בניגוד למה שהציגה בפנינו 'המורה מינה' (צפו בסרטון)
(פלאש 90, מנדי הכטמן)

העולם משתנה בקצב ועם הידיעה שאין חדש תחת השמש, שינוי כן יש! התפתחות הצרכים ופערי האופי בין הדורות מחייב הסתכלות קצת שונה.. נראה שמסורת השידוכים לא נס ליחה לעולם, אמנם היא מתפתחת בקצב מסחרר, כבר לא כבעבר כאשר היה השדכן מנדל, הרכילאי מס' 1 בכפר ופרי הרכילות היה כמובן אך ורק לשם שמיים, למעם מטרה אחת חשובה ונעלה, להקים בתים נאמנים בישראל ובהתאמה מלאה.

פעם כאשר היו פונים לשדכן למצא שידוך עבור הבת או הבן, היה השדכן כבר שולף שמות שיועדו עוד מקטנות, התאמה בין המשפחות, הייחוס המעמד ובסוף בודקים ככה בקטנה, התאמה בין הבחור לבחורה. היום הכל נראה אחרת ההתאמה נעשית ישירות בין בני הזוג - היום הבחורים והבחורות דעתניים ויודעים מה הם רוצים עוד לפני שהגיעו לפירקם. אז נכון שיש סגנונות וניואנסים שונים בתרבויות שונות, בין מגזרים, חסידויות, עדות ושאר מיני הבדלים. אך בגדול השינוי המתבקש הינו לפי הצרכים השונים.

ישנם כמה סגננות, יש את בני הישיבות ובנות הסמינר שעל פי המסורת השידוכים נעשים בדיוק כבעבר על פי שיטת הבירורים, התאמה בין משפחות, התאמה בין סגננות וכו. יש את אלו שהם לא נמצאים במעגל הישיבות והסמינרים הם יצאו ללמוד ולרכוש השכלה כל אחד מסיבותיו ואורח חייו, יש את העובדים ולומדים בשיטה אחרת, אך עדיין מחפשים להכיר את החצי השני שלהם את מי שהם הולכים להקים איתו את בניין עדי העד האישי שלהם בדרך המסורת המכובדת.

מה עושים כיום עם השיטות החדשות? כיום יש אתרי אינטרנט, שידוכים שנעשים בקבוצות ואטסאפ, ובהתאמה אחד מול השני. האם עדיין ניתן לכנות זאת 'שידוך'? חנה אלטמן שדכנית מזה 17 שנה, טוענת שכיום כאשר היא רוצה לברר על בחור מסוג 'עובד ופחות לומד' היא פונה קודם כל ומאתרת עליו פרטים בגוגל. בניגוד למה שהציגה בפנינו 'המורה מינה' (צפו בסרטון) את שיטת הבירורים הישנה. "שיטה זו פחות מתאימה על סוג כזה של בחורים או בחורות אומרת לנו חנה, אנשים החשופים לרשת יותר קל לדלות עליהם פרטים ויותר קשה לדעת ולכוון לסגנוון המתאים, אך עם סיעתא דישמיא ועבודה נכונה מוצאים לכל סיר את המכסה שלו, אני מנסה להכיר יותר ולדעת יותר על הבחור או הבחורה" ממשיכה חנה "כאשר היא לומדת בסמינר בעל קו אופי מסויים או שהוא בא מישיבה מסויימת, את יכולה להבין פחות או יותר מה הסגנון, אבל כיום שמגוון הבחורים והבחורות באים מרקע אקדמי שונה או דומה, זה כבר דורש ממני כשדכנית לדעת ולהעמיק יותר".

החידוש או הסגנון החדש שנוצר בשנים האחרונות באוכלוסיית המשתדכים השתדרגה הרבה סטונדטים וסטונדטיות חרדיות נמצאים בעולם השידוכים ועדיין מעוניינים להקים את ביתם ולפי כללי השידוך הקלאסי, רק שם כללי המשחק קצת משתנים. "גפנים" הינו משרד שידוכים ייחודי מסוגו לחרדים עובדים וכן סטודנטים/יות, השדכנית ליאורה צימרמן שהתגייסה למשימה זו ומנהלת את המשרד אומרת לנו: "בשנים האחרונות התרחב מס הסטודנטים והסטודנטיות בני המגזר החרדי. כמו כן, מס' הרווקים החרדים שיוצאים לשוק העבודה הולך וגדל. ציבור זה נתקל בכמה בעיות במציאת שידוך: השדכנים מעדיפים להתעסק במוכר ובידוע לציבור בני הישיבות והסמינרים ו"בתבניות" שאיתם מתעסקים כבר שנים רבות. בנוסף, ישנם מאפיינים רבים ייחודים לקהלים אלו שדורשים הכרות קרובה שתאפשר הצעות מתאימות ורלוונטיות. פעמים רבות שידוכים שמוצעים לסטודנטים וחרדים עובדים, אינם מתאימים מחוסר הכרות עם המאפיינים היחודיים של קהל זה".

לסיכום: נושא השידוכים הוא עולם שלם שיש בו גוונים וסגנונות שונים, עם הכלים העומדים לרשותנו היום ובהתאמה נכונה, ניתן להתאים לכל אחד את סגננו, מה שמצריך משדכן או שדכנית בשנות 2015 ידע נרחב יותר ושליטה בתחומים נוספים, אז תזכרו שהמקצוע המבוקש הבא יהיה 'השדכן' ואפילו עוד יוכר באקדמיה, מה שבטוח שבאקדמיה של בורא עולם הוא כבר קיבל הכרה עוד מימי הבריאה.

"בחכמה יבנה בית ובתבונה יתכונן ובדעת חדרים ימלאו כל הון יקר ונעים"...

'המורה מינה' - באדיבות אורית שוהם ראבד.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית