אמא, הגיע הזמן שתקשיבי לעצמך

מה דעתך, להניח רק לכמה רגעים להתעקשות על התפקוד, להקשיב לרגש שעולה בך? מה יש שם? * מדור חדש של אסתר אברהם, מטפלת בשיטת "עוצמת הרכות", והפעם על המצב הביטחוני ועלינו. אתן מוזמנות לשלוח שאלות (ילדים)

אסתר אברהם | כיכר השבת |
שאלה:

שלום אסתר, אני אישה נשואה, אימא לשישה ילדים מקסימים, מתגוררת באזור שקט בירושלים. לאחרונה, עם התערערות המצב הביטחוני, עוברים עליי ימים שבהם אני בקושי מצליחה לתפקד. הדבר מאוד מציק לי ואשמח לדעת איך ניתן לתפקד למרות הכל.

תשובה:

אכן, תקופה לא פשוטה עוברת על מדינתנו ועל עמנו. חיים בתוך מתח תמידי בלתי פוסק. גם אם נדמה שהנה, יש יום אחד של רגיעה יחסית, כלי התקשורת ידאגו לספק לנו מידע שיזעזע שוב ושוב את מערכת העצבים שלנו ויטלטל את הרגשות. כל אחד ואחת חווה רגשות שונים ביומיום. אם זה פחד או עצב או כעס וגם שמחה (כי הרי יש גם שמחה, למרות המצב).
עד כמה אנו מאפשרים לעצמנו לחוש את הרגשות? רובנו מכריחים את עצמנו לתפקד בתפקוד מלא ולכן מדחיקים את הרגשות לאיזשהו בוידעם פנימי וממשיכים, וממשיכים, וממשיכים...

כמו שאת כותבת בשאלתך "איך ניתן לתפקד למרות הכל?"

מה דעתך, להניח רק לכמה רגעים להתעקשות על התפקוד, ולהקשיב לרגש שעולה בך? מה יש שם? חשוב לדעת שרגש שאין לו מקום, שאין לו ביטוי, לא הולך לשום מקום. הוא מתיישב בתאים, בגוף-נפש שלנו, ומחכה שם. אם לא יקבל שום התייחסות יתכן שיתפתח כאב ואם נתעלם גם ממנו, הוא יכול אף להפוך לפתולוגיה בגוף – מחלה, דלקת וכדומה.

הדרך של הנפש לבטא את עצמה היא באמצעות הגוף. הגוף נותן מסר של חולשה/כאב/מחלה, והתפקיד שלנו להקשיב לשדר שלו. כל כך חשוב לעשות זאת, כי הגוף החכם שלנו לעולם אינו מרמה. הוא תמיד דובר אמת!

אז איך מקשיבים לעצמנו? בואו נתבונן: אם ילד שלנו היה ניגש אלינו ומשתף אותנו ברגש שלו, האם היינו מתעלמים ממנו וממשיכים הלאה? סביר להניח שהיינו מקשיבים לו, אולי מעניקים חיבוק, ומתאמצים בכל מאודנו לתת לו את כל מה שאנו יכולים כדי להיטיב איתו, להרגיע, לחזק וכו'. אם כן, מדוע כשמדובר בנו עצמנו, בילד הפנימי שבתוכנו, אנו נוטשים אותו שוב ושוב לטובת התפקוד המקסימלי? מדוע שלא ניתן לו את היחס שלו הוא ראוי?

כשלומדים להקשיב לרגש ולתחושות בגוף, מתחילים לתת להם מקום ממש כמו לילד קטן: מה אתה מרגיש? מה עובר עליך? אפילו בלי לספק תשובות חכמות ופתרונות, כמה מפתיעה העוצמה שהתהליך עצמו מעניק לנו, כמה חיות הוא מחדיר בנו. לא די שהתהליך הזה איננו משתלט ומפריע לתפקוד, אלא להיפך, הוא אפילו מתגייס לטובתנו ולהעצמתנו. במדורים הבאים נלמד על עוד כלים, אבל בשלב ראשון, כ"עזרה ראשונה", אני ממליצה לך קודם כל על הקשבה לגוף. לעתים צריך הכוונה ואימון, אבל גם את בבית יכולה לבדך "לשוחח" עם הגוף שלך, לא להדחיק את התחושות אלא להתמודד איתן, ואני בטוחה שתרגישי הקלה.

אסתר אברהם מטפלת גוף-נפש בשיטת "עוצמת הרכות", לשאלות עבור המדורים הבאים ולפניות אישיות: Ester166@gmail.com

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית