הסכמי ממון; רק אל תהרסו לי את הרומנטיקה

זוגות רבים עורכים בינהם הסכם ממון, על אף הפרדוקס הקיים בין כסף לבין קשר זוגי אמיתי. מה מהותו של הסכם זה? האם הסכם ממון בא להגן על הזוגייות או להיפך? * עו"ד פנינה יחזקאל כחלון על 'הסכם ממון' וטיבו (זוגיות)

לפני פחות משנה סיימתי את ייצוגה של גלית בתיק גירושין עתיר נכסים אשר בסופו זכתה גלית ב- 70% מכלל הנכסים, נכסים אשר לא הייתה מודעת כי הם שייכים לה.

כדי לא להשאיר אתכם סקרנים ותוהים איך ייתכן כי גלית זכתה בנכסים שלא ידעה על קיומם, אציין בקצרה כי במהלך ניהול תיק הגירושין, גילינו כי בעלה (עכשיו כבר לשעבר) עשה עסקים רבים מאחורי גבה ובחקירה כלכלית הם התגלו. מה שבסופו של דבר הפך את הגברת הנכבדה למיליונרית...

חלפה כמעט שנה, ואני מגלה כי נקבעה לי פגישה עם גלית. מעניין מה שלומה הרהרתי, לתומי סברתי כי הסיבה שבעטיה נקבעה פגישה, הינה סיבה מקצועית, אולי היא מעוניינת למכור את אחד מנכסיה או לערוך חוזה, לא היה לי כיוון המתנתי עם שאלותיי לפגישה, הערכתי כי במהלכה אקבל תשובות.

מועד הפגישה הגיע, כבר בתחילת השיחה גיליתי כי לא מדובר בעוד פגישה מקצועית, ההתרגשות האווירה והאנרגיות לא היו של מי שרק הולכת למכור נכס או לערוך חוזה. שאלתי לשלומה של גלית ומה מטרת פגישתנו וגלית חייכה חיוך רחב הניחה מעטפה הדורה על שולחני "זאת הזמנה לחתונה" הופתעתי והתרגשתי לא הספקתי להוציא מילה, גלית קטעה את שתף מחשבותיי והחלה מספרת.

"הכל קרה כ"כ מהר שאני אפילו לא מאמינה, תאמיני או לא, אני מאוהבת עד הגג, עד השמים וזה לא הכל... אני מתחתנת!היית מאמינה? אני שכבר חשבתי שלא אצליח לאהוב יותר, "מאוהבת". חיבקתי אותה ואיחלתי לה את מיטב האיחולים ביקשתי לשמוע פרטים על המאושר, מצבו הכלכלי, עיסוקו, לתדהמתי אט, אט הבנתי כי מדובר באדם מאוד נחמד אבל חסר אמצעים לחלוטין. כל הנורות האדומות נדלקו בראשי לא רציתי להשבית שמחות או להכניס את גלית לחרדות ולכן שאלתי בעדינות, חשבת לערוך הסכם ממון?

'הסכם ממון', מהו?

מה זה הסכם ממון? שאלה גלית ואני הסברתי, "הסכם ממון הינו חוזה ייחודי, הנערך בכתב בין בני זוג בו מוסדרים הדדית כל ענייני הממון והרכוש העתידיים, בהתאם לרצון והבחירה האישיים המוסכמים עליהם. הסכם ממון הינו חוזה משפטי הצופה פני עתיד ובעקרון יכול לבוא לידי שימוש במקרה של פקיעת הנישואין או סיום הקשר עקב פירוד, או חס וחלילה פטירה. הסכם ממון מהווה מעין "תעודת ביטוח" לזוגיות, הנועד להבטיח משפטית, כי במקרה של סיום הקשר לא תתעוררנה מחלוקות כספיות, באמצעות כך שבני הזוג ייקבעו ויגדירו מבעוד מועד, את הקונסטלציה המוסכמת של יחסיהם הממוניים".

"זה מזכיר לי את ההסכם גירושין שלי" אמרה גלית ואני הסכמתי והמשכתי להסביר "הסכם ממון דומה אך שונה מהסכם גירושין, שכן, הסכם גירושין נעשה כאשר בני הזוג, או מי מהם, כבר מעוניין להיפרד ובעצם מצויים הצדדים בסכסוך, ובמערבולות רגשיות קשות, בעוד הסכם ממון נעשה בעת שבני הזוג מצויים בתקופה הטובה של הזוגיות, ומשכך מסוגלים לתקשר באופן חיובי ולגבש ביניהם החלטות והסכמות חשובות, באופן הוגן ואגב אווירה מכובדת, נעימה ושקולה, לקראת העתיד לבוא".

סיימתי את ההסבר וניסיתי לבחון את פניה של גלית כדי לוודא שאכן ההסבר שלי הובן לה. גלית הישירה מבטה אלי ובמבט מעט כעוס הפטירה "נראה לך שאני עושה חשבון לכסף? ככה את רואה אותי ? ככה את מכירה אותי? בעיני האהבה היא הכי, הכי חשובה ולדבר על כסף זה לא יפה. אנחנו עכשיו בני זוג, זה עוד יכול לקלקל את הרומנטיקה... לא, לא אני לא מוכנה לעשות דברים כאלה ".

חייכתי והמתנתי בסבלנות שגלית תסיים את הנאום "חוצב הלהבות", הישרתי אליה מבט והמשכתי להסביר. "טבעו של האדם, כי הוא אינו אוהב לחשוב על סיטואציות בלתי נעימות למיניהן, ובכל זאת, החכמים שבינינו מתכוננים ליום סגריר. רבים האנשים אשר רוכשים פוליסות ביטוח, פותחים תכניות חסכון לטווח ארוך, דואגים לפנסיה, וכדו'. לצערי מציאות זאת אינה דומה כאשר אנו מדברים על הסכמי ממון שכן זוגות רבים, גם זוגות הנישאים בפעם השנייה נמנעים מהסכם ממון גם מהטעמים שאת הזכרת". גלית נעה על מקומה ופלטה: "את רואה, אני לא היחידה שחושבת שהסכם ממון זה לא טוב".

"לא טוב זאת פרשנות אישית שלך"- השבתי. תרשי לי לשאול אותך מספר שאלות עליהם אני מבקשת כי תעני לעצמיך בכנות. האם הקדשת מספיק מחשבה לשאלה - מה יקרה אם בשלב כל שהוא הנישואין שלכם יסתיימו, והחבילה תתפרק? כיצד יחולק הרכוש, אותו צברתם לפני תחילת הקשר? מה יעלה בגורל כספים ו/או רכוש אותם קיבלת במתנה או הבאת אתך מנישואייך הקודמים? האם תסכימי לותר על מחצית מנכסייך, כספך ורכושך לטובת אהוב ליבך- היום, ביום בו את או הוא תחליטו לסיים עם הקשר? האם את בטוחה כי אהוב ליבך דהיום יהיה אהוב ליבך הנצחי?

גלית זעה במקומה באי נוחות. נראה היה כי היא מפליגה בדמיונה לעבר עולמות אחרים פחות מזהירים החיוך אט, אט נמחק מפניה והיא גמגמה "נכון, כשהתחתנתי עם אבי בעלי הראשון לא חלמתי שאתגרש מימנו... אהבתי אותו באמת, לא חלמתי שככה יתגלגלו לנו החיים"

שמחתי כי דבריי מתחילים לחלחל לתודעתה של גלית אבל רציתי שגלית תקבל החלטה ותהיה שלמה איתה, ראיתי כי קשה לה ולכן המשכתי בהסבר. "בדרך-כלל לא נעים ולא נוח לעסוק בנושא של הסכם ממון. והדברים מקבלים משנה תוקף כאשר בני הזוג מצויים במהלך התקופה הרומנטית והתרגשות רבה אופפת אותם לקראת החתונה. עם זאת, במקרים מסוימים כמו במקרה שלך כאשר את מגיעה לקשר עתירת נכסים ואילו בן זוגך המיועד חסר כל אמצעים, פשוט אין מנוס אלא לערוך הסכם ממון, אשר ישמור עליך ביום סגריר.

כמובן שתוכלי לבחור שלא לעשות הסכם ממון אך לעניות דעתי, הבחירה שלך בחלופה שלא לערוך הסכם ממון, עלולה לגבות ממך בעתיד מחיר כספי יקר, כמו גם זמן, צער רב ומפח-נפש בלתי מבוטלים. את יכולה לנסות לשכנע את עצמך, מחד - כי "לנו זה לעולם לא יקרה" ולסמוך על יד הגורל, ומאידך - לקחת בחשבון את הסטטיסטיקה העגומה של שיעור גירושין גבוה מאוד בישראל, שעד לא מזמן גם את לקחת חלק ממנו, ולפיה כמעט אחד מכל שלושה זוגות מתגרש.

או אז, יתכן ותחפצי לקחת את נושא חיי הזוגיות המשותפים והכלכליים ברצינות ומתוך אחריות רבה ולחתום על הסכם ממון התפור בהתאם למידת צרכיך האינדיווידואליים, הנערך באופן מקצועי, מראש, בימים אילו כאשר אהבה בשיאה, הזוגיות יפה, רגועה ושקטה, בבחינת הקדמת תרופה למכה בטרם יגיעו רוחות הסערה. יתרה מזאת, לעניות דעתי זאת אבן בוחן אמתית אשר יכולה לתת לך אינדיקציה על כוונותיו האמתיות של בן זוגך אותם תוכלי ללמוד מתגובתו והסכמתו לערוך הסכם הממון".

***

לעריכת הסכם ממון חשיבות ויתרונות משמעותיים במקרים רבים, ולכן בשנים האחרונות הפך הדבר למקובל בישראל. חשוב מאוד לדעת, כי לאחרונה כרסמה פסיקת בית המשפט העליון בישראל בהסדר החוקי בכך שקבעה, כי במקרים מסוימים גם רכוש שהיה בבעלות מי מהצדדים ערב הנישואין עשוי, בנסיבות מסוימות, להיחשב כרכוש משותף.

הסכם ממון הינו דבר חשוב ומומלץ. ברם, התהליך הכרוך בעריכתו אינו אקט רומנטי במיוחד... לכאורה, אין כל קשר בין הזוגיות הטרייה, הפורחת והמדהימה שלכם, פרפרי האהבה, התרגשות אשר באה עם החתונה, לבין מחשבות והתעסקויות משפטיות בפרידה ובחלוקת כספים בזמן גירושין! ואכן, במשרדנו אנו נתקלים בלא מעט מקרים בהם אחד מבני הזוג, בדרך כלל יהא זה הצד שמביא עמו רכוש לחיי הנישואין והוא זה ששוקל ו/או חפץ לערוך הסכם ממון, ומבקש מאתנו לקבוע פגישה ראשונה ודיסקרטית בנפרד, במהלכה הוא חושב ומתלבט בקול רם, בין היתר, כיצד עליו להתגבר על חוסר הנעימות המסוים ולהציג את הסוגיה של עריכת הסכם הממון בפני הצד השני.

לאחר קבלת ייעוץ משפטי אישי, הצליחו הרבה מתלבטים לדעת ולהבין הרבה יותר על הסכמי ממון בכלל, ועל האופן בו יש להציגו לבן הזוג. כמו כן, להגיע ליצירת הסכם ממון המותאם לצרכים הייחודיים שלהם, כך שהסכם הממון שנערך עבורם יהיה בהחלט ראוי והוגן, מה שהשרה ביטחון, אמון ונינוחות על שני הצדדים.

כיצד מאשרים הסכם ממון?

חשוב לציין כי הסכם בין בני זוג נשואים, או בין זוגות העומדים להינשא, חייב להיעשות בכתב וחייב לקבל אישור של בית משפט, או של בית דין רבני.

התנאים לעריכת הסכם ממון בכתב ולקבלת אישור להסכם, במקרים כאמור לעיל, הם תנאים מהותיים ולא פרוצדוראליים, כלומר, הסכם ממון בין זוגות נשואים, או זוגות העומדים להינשא, אשר לא אושר הינו חסר תוקף דהיינו, אין אפשרות לאכוף אותו, לא ניתן להסתמך עליו ולתבוע רכוש לפיו במקרה של פקיעת הנישואין, או סיום הקשר הזוגי.

עוד חשוב לדעת, כי ניתן, ולעתים אף רצוי, לשנות ולעדכן את הסכם הממון במרוצת השנים, עקב שינויי נסיבות אישיות או פיננסיות, ומאחר והחיים הם דינאמיים, כאשר כל שינוי כזה חייב אף הוא להיערך בכתב ומומלץ לעורכו באמצעות עורך דין מומחה בתחום, בחתימת הצדדים ולקבל אישור משפטי כדין.

- הכותבת הינה הבעלים של משרד עורכי דין וגישור דקל יחזקאל ושות' העוסקים בתחום דיני המשפחה וליטיגציה אזרחית.
אין באמור יעוץ משפטי או תחליף לו.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית