מה אתם בוחרים; קווי ה'נייעס' או עיתונות אזרחים?

החדשות, העדכונים והמידע השוטף המציף אותנו מידי יום הוא בלתי נמנע. בין אם זה דרך העיתונות הממוסדת, עיתונות אזרחים או קווי הנייעס * מה ההבדל בניהם ומה בעצם אנחנו מקבלים כאשר אנחנו ניזונים מהם? (תקשורת)

טליה אדר | כיכר השבת |
מהו מקומם של קווי ה'נייעס' ביחס לעיתונות אזרחים? כידוע, עיתונות האזרחים הינו כינוי הניתן לכל אמצעי יידוע של האזרחים שאינו תלוי בתקשורת הממוסדת, אלא רק נובע מתחלופת מידע בין האזרחים עצמם. דוגמא מעולה לעניין הוא הייתור של אתרי החדשות עקב כך שאזרחים במגזר הכללי מתעדכנים בחדשות דרך תחלופת מידע אישית ב-WhatsApp, בפייסבוק או בטוויטר. את הדוגמא האחרונה יבין כל אדם המשתייך למגזר הכללי, אך מה לגבי המגזר החרדי, אשר חיבורו למדיה ברובו מוגבל אם בכלל קיים?

בשביל לבחון את סוגיית עיתונות האזרחים במגזר החרדי, יש אם כן לפנות לאופן הייחודי שבו חרדים מתעדכנים במידע תקשורתי ללא הסתמכות על תקשורת ממוסדת או על מדיה התלויה ברשת. דבר זה לכאורה עניין קשה, עקב האמון הרב שרוחשים החרדים לתקשורת הממוסדת. אך קווי ה'נייעס' מראים בדיוק את האופן הייחודי שפיתחו החרדים לעיתונות אזרחים במקביל לאפשרויות שהתפתחו בציבור הכללי.

קווי ה'נייעס' אינם חלק מהממסד בציבור החרדי. הם בד"כ מופעלים ע"י צעירים שאינם לוקחים חלק בממסד ופעמים מעדכנים במידע אשר מוסתר בעיתונות הממוסדת. על כן, ניתן להגדירם כעיתונות אזרחים. הם מתעדכנים באופן מהיר (עניין של דקות) ביחס לשאר העיתונות במגזר החרדי (מעין אלטרנטיבה), הם מופעלים בידי אנשים המשתייכים לקהל עצמו ונחשבים לאמינים, בחושפם אייטמים שלא באים לידי סיקור בעיתונות הממוסדת. כמו כן, בעניין התשלום, אין שוני בין תשלום על שימוש באפליקציית WhatsApp לחברת הסלולר, לבין תשלום על שיחה רגילה לחברת הסלולר, הכל כלול באותה חבילה חודשית.

אך יש להגביל מעט את מיקומם של קווי ה'נייעס' כעיתונות אזרחים. בסופו של יום, עם כל הנימוקים שניתנו לעיל, יש להבין כי קווי ה'נייעס' אינם מביעים עמדה רשמית ואינם נושאים שם של אדם עליהם. באופן מסוים, הם פשוט כלי ממוסד, אולי מחתרתי במעמדו, אך ממוסד, ככל שאר כלי התקשורת בציבור החרדי ועל כן הגדרתם כ'עיתונות אזרחים' לוקה בחסר.

עקב מעמדה של המדיה האינטרנטית בציבור החרדי, קשה למצוא עיתונות אזרחים פורחת כפי המצוי בציבור הכללי. כל טכנולוגיה החודרת לציבור החרדי נאלצת לעבור טרנספורמציה הכרחית אשר לכאורה מונעת את אפשרותה של עיתונות אזרחים. אך יש לציין שמאפיינים רבים משותפים לעיתונות אזרחים שבציבור הכללי ולקווי ה'נייעס' בציבור החרדי, ויש להסיק מכך שקווי ה'נייעס' אינם אלא עיתונות אזרחים שעברה את הטרנספורמציה הנצרכת בשביל להיטמע בעולם הערכים החרדי.

העיקר שתדעו את ההבדלים..

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית