הכי יפה בעולם!

ראית פעם את הקריטריונים שקבעו קומץ אנשים לתואר מלכת היופי? אם כן ודאי קיבלת אותם כנכונים לגמרי, אולי כדאי שנבחן האם הקריטריונים הם אכן מדויקים? או שהיהדות מציעה לנו משהו נכון אמיתי ומעודד יותר (יופי)

הרבנית אסתר טולדנו | כיכר השבת |
יצא לך פעם לראות אישה יפה ומרשימה, אך טרם הספקת להתפעל מהיופי, והיא התחילה להשמיע את קולה, כולל הטון ה'מעודן', ותוכן הדברים הפוגעים בזולת, ואם היא גם כעסה פניה הפכו למעוותות לגמרי... ופתאום לא הבנת היכן ראית כאן יופי ממש לפני שניה?!

ביושבי עם זוגות ביעוץ נישואין ראיתי נשים שהיה להם כביכול את כל הקריטריונים של מלכת היופי (איך זה עובד? 90-60-90, כולל או לא אנורקסיה) וראיתי בחוש כמה הקריטריונים של חז''ל עולים על המצאה של קומץ אנשים המתיימרים להחליט מיהי האשה היפה.

יש יופי חיצוני ויש חן שהוא רוחני ופנימי. החן - כהגדרתו של הרב הירש - הוא כוח רוחני הכובש את הלב, כוח הנובע מאישיותה העשירה של אשה, שפנימיותה היפה מקרינה על פניה. כמובן שאינני אומרת שאשה לא צריכה להשקיע בבגדים, איפור ותכשיטים, כי על פי חז"ל: "אין אשה אלא ליופי..." (כתובות נט,ב).

אך מה שקובע יותר מכל הוא היופי הנובע מן הפנים, לכן אם שקלת אפשרות של ניתוח פנים, תוכלי אולי לוותר על כך, כי מידותייך ומעלותייך הפנימיות כבר יעשו את העבודה. קריטריון חשוב נוסף למלכת היופי' נלמד מפרשת השבוע – פרשת פקודי, והוא סגנון הלבוש, שמעיד על האדם ומכבד אותו (או שלא...)

כבודו של אדם בגדו

בפרשת פקודי כתוב על הכנת בגדי הכהן הגדול: "וַיַּעֲשׂוּ אֶת בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר לְאַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה" (שמות לט,א)
וכאן התורה מפרטת את בגדי הכהן הגדול שהיו עשויים פאר והדר, מכיון שהיה הכהן הגדול מייצג את עם ישראל בארמון המלך – בית המקדש. בגדי הכהן הגדול מלמדים אותנו שאדם מכובד – בגדיו מכובדים, ובגדים מכובדים מהווים כעין 'תעודת זהות' למעמדו הרם של לוֹבְשָם. הלבוש הוא מלשון 'לא בוש' מכיון שהוא מונע מאיתנו בושה שאדם חש בהיותו בלי בגדים.

אך לעומק – הבגדים הם מדים כלשון הכתוב: "וְלָבַשׁ הַכֹּהֵן מִדּוֹ בַד" (ויקרא ו,ג), מדים הם מלשון מידות – כי הם מעידים על מידותיו של האדם, ככל שמידותיו מתוקנות – בגדיו מכובדים יותר. הבגדים הם אמנם מעטפת חיצונית לאדם אך הם מעידים על פנימיותו ומכבדים אותו כמאמר חז"ל: "כבודו של אדם בגדו" (שמות רבה יח,ה).

ולא רק חכמינו הכירו בכך שהבגד מכבד את האדם, אלא אף ב'עולם הרחב' הכירו בכך. בבגליה ארץ מולדתי, נתקלתי פעם בקבוצת נערות גויות שהיו לבושות בלבוש צנוע, לשאלתי מדוע הן נוהגות כך, הרי הן כמובן לא שומרות תורה ומצוות, ענו לי שהן מכבדות את עצמן ולא מוכנות לזלזל בכבוד העצמי שלהן.

כך גם הראתה לי בת משפחתי מחו"ל כתבה שבה מצוטט מעיתון באנגליה בשם "דיילי מייל" שם כתבו שמלכת בריטניה אליזבת השניה ביקשה מהדוכסית קייט מידלטון (רעייתו של נכדה) שתשנה את אופי לבושה לקראת ביקור ממלכתי שתערוך בקרוב באוסטרליה.

בעיתון סיפרו שהנסיכה מידלטון מקפידה על לבוש מכובד ומוקפד מאד, אך לאחרונה החלה לקצר את חצאיותיה. ולכן זכתה לנזיפה ממלכת אנגליה שלא ראתה זאת ברוח טובה. המלכה דורשת מקייט ללבוש מעתה שמלות ארוכות בלבד, כדי להפוך אותה למלכותית. מלכת אנגליה אף שלחה אל קייט את מעצבת הבגדים של בית המלוכה שתתפור לה בגדים צנועים ומכובדים יותר.

ולא רק במשפחת המלכות האנגלית, אלא בכל העולם מקובל שככל שהאדם במעמד רם יותר כגון: ראשי ממשלה, שרי ממשלה, עורכי דין מכובדים וכן הלאה, לבושם מכובד יותר. ולא מדובר רק ביהודים, כי גם הם הבינו שהלבוש מכבד את האדם.

את בת מלך!

בת ישראל יקרה, את בתו של מלך מלכי המלכים, את מייצגת את ארמון המלוכה היהודי בכל רגע ורגע בעולמינו זה, את בליגה אחרת! את נוסעת באופן קבוע במחלקה הראשונה, ובגדייך המכובדים והצנועים מעידים על כך ומכבדים אותך ומעלים את הפוטנציאל שלך לקבלת התואר 'מלכת היופי'.

השפעת הלבוש - מי שיעיין בפרשת השבוע, יבחין שהתורה מפרטת את בגדי הכהן הגדול עד לפרטי הפרטים. למה צריך כל כך לפרט על כל פרט בבגדי הכהן הגדול? למה זה כה חשוב? אם נתבונן בדברי חז"ל נראה שהלבוש יש לו השפעה הרבה יותר נרחבת ממה שחשבנו ולא רק שהוא מעיד מיהו האדם ומכבד את האדם אלא אף משפיע על התנהגותו!.
ונראה זאת ראשית מבגדי הכהן הגדול, שהמפרשים מלמדים אותנו עד כמה הגודל המדויק והצבעים המסוימים משפיעים על כל עם ישראל.

וכן אומרת הגמרא שבבגדי הכהן היה גם כוח לכפר עוונות, כמובא במסכת זבחים (פח,ב) "מה קרבנות מכפרין אף בגדי כהונה מכפרין". ולא רק בבגדי הכהן הגדול אלא בכל אדם אומרים חז"ל שבגדיו משפיעים עליו, גם הצבעים משפיעים על האדם. ככל שהאדם מכוסה יותר ולבוש בצורה מכובדת יותר יש לכך השפעה ניכרת על פנימיותו.

אם כן זה דו כיווני, אדם שפנימיותו עשירה מקפיד על לבוש מכובד, והלבוש המכובד משפיע על פנימיות האדם. כפי שגרפולוגיה מעידה על אישיות האדם, אך עובדת גם בצורה הפוכה – שאדם שמשפר את הכתב שלו, האישיות שלו גם היא מתחילה להשתנות.

כדברי ספר החינוך: "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות". המידות החיצוניות של הלבוש מלשון מדים משפיעים על המידות של האדם, בגדים מכובדים ישפיעו עלינו וישפרו את מידותינו, שיקרינו על פנינו יופי וחן, לא פחות ואף יותר מטיפולי פנים למיניהם מבלי לזלזל בהם בכלל.

אם כן התחילי מהבגדים, כבדי את מעמדך הנשגב. והנה מלכת היופי הבאה בדרך בלי הרבה רעש, התואר הזה הוא בר השגה לכל הרוצה לבוא וליטול מהבחירה בבגד יפה ומכובד. אז מי כאן אמרה: "אין לי סיכוי להיות מלכת היופי"? זה תלוי בבחירה שלך.


הרבנית אסתר טולדנו מרצה בכירה ומחברת הספרים: שבילי השלום, שבילי טהרה, שבילי החלה ועוד. הערות ותגובות: manofbait@neto.bezeqint.net

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית