עוברת ניסיונות; מקרה או רק מה'?

הידיעה שאין מקרה בעולם תתן לך הרבה כוחות נפש ושמחה בהתמודדות עם הניסיונות בחיינו. כי בהבדל בהשקפת החיים בין 'מקרה' ל'רק מה'' טמון האושר. החיים יפים ואף יפים מאד אך יחד עם זאת מלאי ניסיונות ואתגרים היכולים לחבל בשמחת חיינו, מה יְעַצֵב אותנו במקום יעציב?

הרבנית אסתר טולדנו | כיכר השבת |

האמונה והידיעה שאין מקרה ואין טעות והכל ממנו לטובתנו! לחפש את ה' במקרה. פרשת השבוע – פרשת ויקרא מתחילה במילים: "וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו " (ויקרא א,א) שואל ר' משה לייב מסאסוב:

1. למה 'ויקרא' כתוב בתורה עם א' קטנה?

2. ולמה כתוב: "ויקרא אל משה וידבר ה' אליו" – במקום: "ויקרא ה' אל משה וידבר אליו"? למה שם ה' רחוק מהמילה ויקרא?

ועונה הרבי מסאסוב שמשה רבינו הבין:

שגם כשויקרא – עם א' קטנה – לשון מִקְרֶה, כשהא' – אלופו של עולם לא נראה, ונראה שאין אלוקים חלילה בתמונה. וגם כששם ה' רחוק מהמילה ויקרא – כשלא רואים את ה' במקרה, הרי ש: "וידבר ה' אליו" – ה' נמצא במקרה ומדבר אליו דרך המקרה.

כך כשמשה רבינו ראה את הסנה בוער ולא נשרף, לא התעלם באומרו "זה רק מקרה" אלא נעצר ובדק: מה ה' מדבר אליי? ואכן זכה שה' דיבר אליו מתוך הסנה, וזו הייתה נבואתו הראשונה, כי אדם המחפש את ה' המדבר אליו בַּמקרה, זוכה לשמוע אותו דרך שליחים או מאורעות המביאים לתובנות.

בדורנו כשההסתר גדול, ואין לנו נביא המורה דרכנו, ה' מדבר אלינו דרך מקרים, ועלינו רק להקשיב לקול ה' המדבר אלינו, דרך משפטים המעוררים למחשבה, דרך מאורעות שהם דיבור עקיף של ה' המביא אותנו לתובנות, להסקת מסקנות, אם זה לעזוב את העבודה, ואם זה לעבור דירה וכן הלאה. וגם כשאין מבינים מה ה' דורש מאיתנו נגיע לאמונה שאין מקרה בעולם, והכול מנוהל מלמעלה לטובתנו.

איזון בבקשה...

אדם הגיע לצדיק ושאל שאנשים נפלו במדרגות הבניין, מה עליהם לתקן? ענה הצדיק: תתקנו המדרגות. לא נאבד האיזון, אך נחפש היכן שאפשר והיכן שיש שאלה מה רצון ה' מאיתנו, דבר שיביא אותנו לחיים מלאי משמעות, שלווה, שמחה, הבנה והכוונה!

וכך אומר הדברי ישראל על הפסוק בפרשת הקודמת – פקודי: "לְעֵינֵי כָל בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּכָל מַסְעֵיהֶם" (שמות מ,לח) שחובתם של בני ישראל "בכל מסעיהם" – לחפש את ה' בכל פרט שבמסע החיים!

ולזה צריך: "לעיני כל בית ישראל" – את עיני השכל – לראות את ה' בכל מסעיהם, בכל הדברים הקטנים והגדולים.

ואומר ר' יחזקאל מקוּזְמִיר: אדם ההולך 10,000 צעדים ולא מאמין שכל אחד מהצעדים מכוון משמים, ברכת "המכין מצעדי גבר" שלו בבוקר הייתה ברכה לבטלה. אין מקרה, וגם הדבר הקטן שהצליח לי או לא – מחושב לטובתי, וכדי לא ליפול ברוחנו שווה לאמץ השקפת חיים זו. ב'מקרה' (רק מה'!) שמעתי על בחור שאיחר לפגישה עם אב הבחורה שהיה קפדן בזמנים – עקב תקלה במונית, והמחותן בחר בו דוקא בגלל איחורו, כי חיפש לבתו בעל פחות קפדן ממנו.

מתקרבים לפורים – אמרנו אין מקרה...:-)

מגילת הסתר - מגילת אסתר הנקראת בפורים מכונה מגילת הסתר, כי מהותה הסתר. המגילה מלאה במאורעות שנראים מקריים, אך כולם מתוכננים מה' להצלת עם ישראל במחשבה תחילה ובדקדוק רב.

לקיחתה של אסתר לבית הרשע שהביאה להצלת העם דרכה, בניית העץ של המן למרדכי ששימשה לתליית המן, הן רק טעימה מהמאורעות במגילה שמכוונים לטובתנו. ואומר הגאון מוילנא: למה שם ה' לא נמצא במגילה? כי ה' מוסתר בתוך המקרים ועלינו לגלות אותו בהסתר. ואכן המגילה נקראת במגילה עצמה בלשון יום-חולית של אגרת – "האגרת הזאת", כי גם בחול – שנראה מקרה נמצא ה'.

בחודש אדר, נחפש את הא' שדר בתוכנו, היכן ה' מסתתר במגילת חיינו, נשמע את הנבואה הנאמרת דרך מאורעות חיינו, ניקח זאת כאתגר לחיים, ונחיה חיים מלאי אמונה, שמחה, משמעות, תובנות והתקדמות! אז סיכמנו שאין מקרה בעולם?!

הרבנית אסתר טולדנו מרצה בכירה ומחברת הספרים: שבילי השלום, שבילי טהרה, שבילי החלה ועוד, manofbait@neto.bezeqint.net

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית