סובלת מקוצר נשימה? זה יכול להיגמר במוות

לא מעט חולות מדווחות שכאשר הגיעו בפעם הראשונה לרופא המשפחה עם תלונה על קוצר נשימה ולחצים בחזה, פטרו אותן בתשובה לקונית. אז איך תוודאי שלא תהיי הבאה בתור?

mame | כיכר השבת |
קוצר נשימה יכול לנבוע מסיבות שונות נוספות, כמו: אסטמה, אי ספיקת לב או COPD - מחלת ריאה על רקע עישון, אולם קוצר נשימה במאמץ יכול גם להעיד על מחלה נדירה וקשה שרבים כלל לא מודעים לה - יתר לחץ דם ריאתי.

"מדובר במחלה כרונית קשה ופרוגרסיבית, הפוגעת בעיקר בנשים צעירות בגילאים 30-50. ידוע שבישראל חולים בה כ- 500 בני אדם, אך עדיין ישנם חולים לא מאובחנים (לרוב נשים), זאת בשל המודעות הנמוכה אליה (גם בקרב הרופאים) - לעתים חולפות מספר שנים עד לאבחון, זמן בו בינתיים המחלה עלולה להידרדר ולפגוע משמעותית באיכות חיי החולים ועלולה לסכן חיים", אמר לסבבה בצפון פרופ' מ. מרדכי קרמר:

יתר לחץ דם ריאתי היא מחלה בה יש היצרות בכלי הדם בריאות, הגורמים לעליה בלחץ בעורקים המובילים דם מן החדר הימני בלב אל הריאות.

דבר הגורם ללב, בעיקר חדר ימין, 'לעבוד קשה' יותר ובסופו של דבר הוא 'מתעייף' ונפגע תפקודו. אבחון המחלה בשלבים המוקדמים מאפשרת לטפל בחולות מוקדם ככול האפשר ולעכב את הידרדרות המחלה.

הבעיה היא שתסמיני המחלה אינם ספציפיים וחד משמעיים, עובדה המקשה מאוד על אבחון המחלה. אחד הסימנים העיקריים שצריכים להדליק נורת אזהרה הוא כאמור קוצר נשימה במאמץ, אך גם לחצים בחזה.

לא מעט חולות מדווחות שכאשר הגיעו בפעם הראשונה לרופא המשפחה עם תלונה על קוצר נשימה ולחצים בחזה, פטרו אותן בתשובה לקונית: "את כנראה עייפה או מתוחה. תנוחי יותר והתחילי לעשות כושר גופני", אך חשוב לדעת שכאשר מופיע קוצר נשימה במאמץ באדם שנחשב עד לאותו הרגע ל"בריא", יש לפנות לרופא המשפחה לבדיקות.

בדיקות האבחון כוללות אקו לב ולאחר מכן, במידה ומתגלה לחץ ריאתי מוגבר, צנתור אבחנתי שבודק את הלחצים בצד הימני של הלב, בזמן הצנתור המטופל יקבל תרופות כדי לבחון אם הן אכן משפיעות על לחץ הדם הריאתי.

סימנים נוספים שעשויים להעיד על יתר לחץ דם ריאתי הם: דופק מהיר או דופק לא סדיר ובצקות ברגליים. כאשר המחלה מתקדמת ובשל אי זרימה טובה של חמצן לכל הגוף, יופיע כיחלון בקצות האצבעות ובצקות.

אבחון המחלה בזמן הוא קריטי, מכיוון שללא טיפול זמן ההישרדות של החולים הוא כשלוש שנים בלבד, בעוד שבעזרת התרופות ניתן להאריך את חיי החולה לשנים ארוכות.

כיום יש מספר תרופות שמיועדות לטיפול במחלה הפועלות במנגנונים שונים, והטיפול נקבע לפי חומרת המחלה ומידת התקדמותה. במקרים בהם כל הטיפולים התרופתיים כבר לא מועילים, תישקל אופציה של השתלת ריאות.

מלבד הטיפולים התרופתיים, ההמלצה היא על פעילות גופנית במסגרת של שיקום ריאות, הימנעות ממאמצים חריגים, ולנשים צעירות שמתכננות להרות - להימנע מכניסה להיריון שכן הוא עלול ברוב המקרים לסכן את חיי החולה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית