'אישה שמסרבת לקבל גט היא כמו גבר שמסרב לתת גט'

נושא סרבני הגט קיים ומעיק, מדינת ישראל 2016 מתקשה עדיין למצא פתרונות יעילים לתופעה כואבת זו, פייני מדליקת המשואה התארחה בקבוצת 'מרכז התקשורת' בראיון מרתק על סרבני וסרבניות גט, ואיך פועלים כיום על מנת לצמצם את התופעה (אקטואליה)

טליה אדר | כיכר השבת |
אז מה היה לנו השבוע בקבוצת 'מרכז התקשורת'? מדינת ישראל חגגה עצמאות, אישה חרדית אחת הנחתה הטקס ואישה חרדית נוספת הדליקה את המשואה 'לתפארת היהדות ולמי שהשלום שלו'. הראיון נפתח בברכה על ההתרגשות מפעילותה ומהדלקת המשואה של פייני סוקניק ״גם אני התרגשתי״ היא השיבה.

כולנו מכירים את המיזם של ״באשר תלכי״ אבל עדיין, מה מיוחד בך שהם ראו לנכון לבחור דווקא אותך?

הזמינו אותי, אנשים שונים המליצו עלי, ביניהם חיה יוסוביץ. כנראה שהארגון מוכר כבר בשדה היזמות החברתית. ובאמת שלא שאלתי שאלות . אמרתי תודה רבה :)

למה חיה לא הלכה באמת?

זו שאלה שחיה צריכה לענות עליה. אני יודעת שיש לא מעט אנשים שהציעו להם להדליק, גם במגזר הכללי. וסרבו מסיבות שונות.

הבחירה בך היתה מוצלחת מאין כמוה, סוף סוף זכתה כל האומה להכיר מקרוב את הפרויקט האדיר שלכם

זו באמת היתה המטרה, וזו הסיבה שהסכמתי להשתתף.

יש משהו בכל זאת שלא כולם יודעים ותרצי לשתף? איך הארגון מתקיים מבחינת תקציב, מתנדבים?

הארגון מתקיים מאותם "נדיבי לב ואוהבי אדם" שתורמים לנו. בין אם זה כספים או "שווה כסף", שעות שנתרמות על ידי עשרות מתנדבים פרו בונו או בעלות מסובסדת. ומשיתופי פעולה רבים עם ארגונים נוספים שקרובים לתחום בצורה כזו או אחרת. אני יותר ממזמינה כל מי שרוצה לקחת חלק ליצור קשר ולחשוב על שיתופי פעולה אפשריים. פגשתי אנשים טובים בדרך בשנתיים האחרונות. אשמח לצרף עוד. 'באשר תלכי' הוא ארגון חברתי שהפעילות והשותפות בו מרגשת מאד. (ולא רק אני חושבת כך).

באלו דרכים אתן עוזרות לאותם נשים?

״לארגון שלוש זרועות פעילות עיקריות״ אומרת סוקניק ומפרטת: ״ראשית, שירותים לנשים עצמן שכוללים תמיכה חברתית, רגשית ,הנחית הורים,קאוצ'ינג,יעוץ משפטי-ולעיתים גם לווי משפטי וכו׳. שנית, הגברת מודעות לנושא בקהילה החרדית וגיוס שותפים משמעותיים בתוך הקהילה. והזרוע האחרונה, לובינג ושותפות בחקיקה מקדמת בנושאים הקשורים להורים עצמאיים וסרבנות גט בכנסת״.

האם אין חקיקה קיימת נגד סרבני גט?

יש, אך היא מיושמת מעט מדי ומאוחר מדי בדכ' גם כשמדובר בגברים סרבני גט וגם בנשים סרבניות גט.

איך הגיבה הסביבה הקרובה אלייך למעמד שבו היית נוכחת אמש?

היו תגובות מגוונות. רובן המכריע מאד אוהדות. וגם מי שפחות-זה בסדר. יכולה להבין ולקבל את זה.

בגדול את בעד החרם שעשה אותו בית דין נגד הבעל שסירב לתת גט לאשתו?

הצעת החוק שאליה אנחנו קשורים מדברת דווקא על סרבנות גט בחו"ל. בעיקר במדינות אירופה. בה הבעלים נותנים גט אזרחי ומתחמקים מלתת גט הלכתי. מה שמשאיר את האשה עגונה.

ולמה לא בארץ? כמו המקרה שהעלו פה? ההלכה מאפשרת נקיטה בהליכים קיצוניים (כולל הכאה) גברים סרבני גט. למה לא לקדם את הנושא בארץ?

יש פעילות ענפה ומשמעותית בנושא של סרבנות גט בארץ. כתבתי קודם-לצערי היישום של הסנקציות הוא מעט מדי ומאוחר מדי ברוב הפעמים. בעיני אשה שמסרבת לקבל גט שווה לגבר שמסרב לתת גט. ברגע שידוע שמטרת הסירוב היא סחיטת כספים או כל סחיטה אחרת.

יצא לך להיות מעורבת במקרה של סרבנית גט?

כן, מכירה בשנתיים האחרונות 3 מקרים של גברים שקבלו היתר 100 רבנים (כנראה) לנישואים שניים. זה נדיר אבל קיים. ובאמת לוקח הרבה זמן. בשנים, לדעתי. מצד שני-גם לקבוע שגבר הוא סרבן גט לוקח שנים.

חשוב לציין שאנחנו לא נותנות שום תמיכה משפטית לנשים שההתנהלות שלהם היא בדרך של סרבנות גט. להיפך. אנחנו דואגות לומר להן את דעתנו הלא חיובית על ההתנהלות הזו ולנסות לשכנע אותן לשנות עמדה. לפעמים זה עובד. לפעמים לא-ובדרך כלל נשים כאלה מנתקות איתנו את הקשר. כיון שהן מבינות שלא תקבלנה תמיכה

אם פונים אלינו גברים, וזה נדיר, אבל קורה. אנחנו מנסים לעזור גם להם אם יש לנו כלים ויכולת כלשהי. והם לא חייבים להיות מסורבי גט-אלא רק בתוך תהליך מורכב שיכול להיות הרסני לשני הצדדים.

אנחנו לא ארגון שמלווה רק מסורבות גט. אלא ארגון שמנסה ללוות נשים בתהליך הזה מתוך מטרה להקטין את הכאב והמורכבות למינימום ההכרחי. והראשון שירים את הכפפה ויקים ארגון מקביל לגברים במגזר החרדי יזכה לשיתוף פעולה מלא שלנו.

***

במהלך הדיון המרתק בין פייני למרכז התקשורת, היא שאלה: אגב, שמועה לא מבוססת ששמעתי מדברת על טענה שחרם דרבינו גרשום היה מוגבל ל-1000 שנה ועכשיו כבר אין בעיה עם הנושא, מדוייק?

'זה רק לפי הספרדים', השיב המראיין 'זה כתוב בפוסקים זאת לא שמועה'.

פייני הגיבה: לא חושבת שכיום הולכים לפי זה בבתי הדין. נדמה לי שהיתה כזו טענה באחד מהמקרים ודחו אותה. אבל אני לא זוכרת פרטים מדויקים.

מה דעתך על איש המשואה הרצל ביטון?

הרצל ביטון איש נדיר. מה שראיתם אתמול זה לא הצגה בשביל ה"שואו" זה מה שהולך איתו כל הזמן, איש אמיתי.

מי כתב לו את הטקסט?

כמו כולנו. הוא כתב יחד עם כותב הטקסטים של הועדה. לא חושבת שידעו שהוא יהיה כזה גימיק עד החזרה הגנרלית. כולנו הופתענו.

לסיכום:

תכל'ס, גבר שמאס באשתו יכול לקחת אחרת חוקית והלכתית, אשה שמאסה בבעלה לא יכולה לקחת אחר, רק לחכות למצברוח טוב שלו שיואיל בטובו לשחרר אותה. בישראל ישנה סמכות לבתי הדין הרבניים, בעולם המצב בעייתי יותר. הארגון המדהים של חיה ופייני, מלווה נשים מסורבות גט, ופועל לשיפור המצב בארץ ובעולם. ישר כח על הכל, תודה שקידשת שם שמים ותמשיכו לעשות דברים נפלאים, הצלחה רבה באשר תלכי...

תודה רבה על האירוח..

מרכז התקשורת הינה קבוצה המנוהלת ע"י אשת התקשורת שושי הלר.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית