בהריון ומרגישה כאבי ראש עזים? כדאי שתהי מודעת

חשה בכאבי ראש חזקים, טשטוש ראייה, עליה בלחץ דם, בצקות חריגות בידיים ובפנים, כאב בבטן ימנית עליונה או הקאות גשי מיד לבית החולים. ייתכן ולקית ברעלת הריון, מהי רעלת הריון? ומה עלייך לעשות? (בריאות)

טליה אדר | כיכר השבת |
למרות המונח "רעלת" אין במחלה זו כל רעל, רעלת הריון או בשמה הנוסף פרה-אקלמפסיה הינה סיבוך המצוי ב- 5% מכלל ההריונות, רעלת חמורה פוגעת במערכות הגוף ומהווה גורם תחלואה גם לאם וגם לעובר. היא מתאפיינת בלחץ דם הגבוה מ – 90140, חלבון גבוה בשתן והופעת בצקות. רעלת היריון מופיעה רק בזמן היריון ועם סיומו היא נעלמת כליל.

הגורם למחלה עדיין מוטל בספק, אך מניחים שזוהי השרשה לקויה של השליה וכן כלי דם מכווצים יותר הגורמים להפרעה בזרימת הדם אל העובר אשר גורם ללחץ הדם של האם לעלות בצורה מוגזמת ובכך לפגוע בכליות בכבד במוח ואף בעובר עצמו.

רעלת הריון ככל שהיא מופיעה בשלב מוקדם יותר של ההיריון כך היא קשה וחמורה יותר. חשוב לציין כי הופעת בצקות לא בהכרח מעידה על סימפטום של רעלת הריון שכן כשני שלישים מהיולדות הבריאות מפתחות בצקות בזמן ההיריון וזוהי תופעה תקינה לחלוטין.

מאפיינים:

הרעלת מתאפיינת במס' דרגות: הקלה ביותר - היא לחץ דם הגבוה מעל 90140 והפרשה של 300 מ"ג חלבון בשתן. החמורה - מאופיינת בלחץ דם גבוה במיוחד מעל 160/110, בהפרעה בתפקודי הכבד, הקרישה והדימומים, פגיעה בתפקודי הכליות, ופגיעה מוחית ביולדת הגורמת לפרכוסים דמויי אפילפסיה ויכולה אף לגרום למות האם והעובר ל"ע .

סימנים:

הסימנים המבשרים רעלת הריון הם כאבי ראש עזים אחרי שבוע 20 להריון, שמלווים בטשטוש ראיה וכאבים ברום הבטן. לאלה נוספים כמובן עלייה בלחץ הדם, התפתחות של בצקות והופעת חלבון בשתן. הקריטריונים לאבחון רעלת הריון הם לחץ דם הגבוה מ-140/90.

לחץ דם מעל 160/110 מעיד על רעלת הריון חמורה, יחד עם הופעה של יותר מחמישה גרם חלבון באיסוף שתן של 24 שעות. האוכלוסייה בסיכון לפתח רעלת הריון הן נשים צעירות, נשים שזהו הריונן הראשון, נשים בהריון מרובה עוברים ונשים ממוצא אפריקאי, במקרים בהם מופיעות תלונות של כאב ראש פתאומי, טשטוש ראייה, עלייה במשקל בצורה מדאיגה ובלתי מבוקרת, הופעת בצקות ברגליים, ועלייה בלחץ הדם מעל 140/90 מומלץ לפנות בהקדם לבדיקת רופא נשים במיון.

מי נמצאת בקבוצת הסיכון?

נשים עם הריון מרובה עוברים, נשים הרות מתחת לגיל 20 או מעל לגיל 35 בזמן הריונן, נשים הסובלות ממחלות כליה, או סכרת, הריון ראשון, נשים הרות מעשנות, בעלות משקל עודף, הסובלות מיתר לחץ דם טרם ההיריון או יתר לחץ דם שהתפתח במהלך ההיריון. נשים החולות במחלות אוטואימוניות (כגון: לופוס ותסמונת apla), סכרת קדם הריונית, סיפור משפחתי חיובי לרעלת הריון בקרובות דרגה ראשונה (אם ואחות).

באופן הקל של המחלה הטיפול הנדרש הינו מנוחה על צד שמאל כדי לאפשר זרימת דם מרבית ובכדי להוריד את הלחץ של הרחם מכלי הדם הגדולים בבטן, כמו"כ שתייה מרובה בין 8 – ל – 10 כוסות מים ביום, הפחתה משמעותית במלח וכן מעקב אצל רופא, לעיתים יינתן לאישה במצב זה סידן, או אספירין במינון נמוך כטיפול תומך.

כיצד מונעים רעלת הריון?

לא קיים אמצעי מוכח בוודאות אשר יכול למנוע פרה־אקלמפסיה ועדיין לא נמצאה הדרך הבטוחה שתמנע את המחלה, אך שמירה על מס' כללים חשובים יכולה להוריד את הסיכון באופן משמעותי ללקות במחלה:

כפי שנכתב לעיל, דיאטה דלת מלח ושתיה מרובה הם מרכיבים עיקריים המורידים את הסיכון לפתח רעלת הריון, כמו"כ, הימנעות מ"מזון מהיר" מטוגנים למיניהם, להקפיד על מנוחה מספקת תוך כדי העלאת רגליים למעלה מס' פעמים ביום ושמירה על פעילות גופנית רגילה יעזרו בשמירה על הריון תקין , יש להימנע לחלוטין מצריכת משקאות אלכוהוליים ומעישון ולא לעבור את המינון המומלץ במשקאות המכילים קפאין (קפה, תה).

לסיכום:

רעלת הריון היא מחלה שכיחה אשר גורמת תחלואה לאם ולעובר ויכולה אף לגרום למוות, הסיכוי לטפל בה בצורה הטובה ביותר הוא גילוי מוקדם של המחלה, לכן מחובתה של כל אישה הרה להקפיד על מעקב הריון סדיר אצל רופא ולטפל בהתאם, בדיקות לחץ דם, שתן וכדו' כמו"כ יש לגלות ערנות במידה ומופיעים התסמינים הבאים: כאבי ראש, טשטוש ראייה, כאבים ברום הבטן, הופעת בצקות בפנים ובידיים, עלייה חדה במשקל (כאשר משקל האישה עולה ביותר מקילוגרם אחד בשבוע). ולפנות לעזרה רפואית באופן מידי.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית