יש לך למי לפנות: נשות הרבנים קיבלו תעודות

בטקס מיוחד שנערך במסעדת 'רודריגז' בירושלים הוענקו תעודות סיום לעשרות נשות רבני קהילות שסיימו קורס יוצא דופן, בו השתתפו לאחרונה לסיוע במקרים של אלימות במשפחה. במסגרת ההכשרה ביקרו הנשים במקלט לנשים מוכות, במרכז לטיפול בהתמכרויות ועוד (תרבות)

שרה פכטר | כיכר השבת |
מדובר במיזם ייחודי שנערך ביוזמת הגב' יפה דרעי ובהשתתפות הרבנית ציפי לאו, רעייתו של הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, ואשר זכה לתמיכת השר לשירותי דת דוד אזולאי. בטקס הענקת התעודות השתתפו נשות מקצוע רבות מהתחום וחברות כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטי.

כשקיבלתי הזמנה להגיע לאירוע, החלטתי שאני הולכת, אולי ברגע הראשון עצם המילה רודריגז הידועה במנות המיוחדות שלה, והייתי רעבה - צחוק צחוק ועכשיו ברצינות (הייתי מאד רעבה אחרי יום עבודה). כשנכנסתי פנימה, התחושה הייתה של התרגשות מהולה ברצינות. הן ישבו שם סביב השולחנות נשים שהתגלו כנשות רבנים שמכהנות במשרה מלאה לצד משרות נוספות, הן ישבנו שם נרגשות, בשולחן ישבה הגב' יפה דרעי, לצידה הרבנית ציפי לאו, עורכת הדין והטוענת הרבנית ורדית רוזנבלום שהייתה ממובילות התוכנית.

ובין המנה הראשונה לשניה (שהיו טעימות להפליא) שמעתי איך הכל התחיל. אין לי מושג מאיפה הגב' יפה דרעי מצאה את המקום להרים את הכפפה כשהנחיתו אותה עליה. מעבר להיותה אשתו של שר הפנים, (רק תדמיינו כמה בקשות זורמות אליה ביום) היא עומדת בראש המפעל האדיר שלה, מפעלות שמחה, בית ספר שבילי יעקב , תיכון וסמינר לבנות שמעניק להם תארים אקדמאים, ומכין אותם לחיים, ואנחנו מדברים על מאות בנות, כשמונה מאות חמישים . בימים אילו המקום עובר מקום, והיא טרודה מבוקר עד ערב בהכנת המקום לשנת הלימודים הבאה.

"כשפנו אלי עם היוזמה להכשיר נשות רבנים להתמודד עם בעיות שעד היום חלק גדול מהם טואטאו מתחת לשטיח, בעיות שלא היה להם מענה אמיתי, הבנתי שאני חייבת לקחת חלק בתהליך", והרבנית יפה דרעי הפכה לשותפה פעילה לרעיון שקרם עור וגידים. במהלך הקורס גיליתי נשים מיוחדות, למדנו כיצד לתת מענה בקהילה עצמה, מענה אמיתי איך להכיל ולהוות תיווך אמיתי בין כל הגורמים הרלוונטיים".

כל אחת קיבלה את המפתח לכך שילדינו לא יסתירו מעימנו שום דבר, וניתן יהיה 'לתפוס' כל התרחשות בטרם היא הופכת לארוע טראומתי עבור הנפגע/ת ועבור כל המשפחה והקהילה המקיפה אותם. וכאן פונה הגב' דרעי בקריאה לרשויות הרווחה, ולכל מי שמעורב במה שקשור לאלימות במשפחה, ולבעיות נוספות שצצות בקהילה.

"הנה עכשיו נכנסנו לתהליך, יש כתובת, תשתפו איתנו פעולה, מדובר בתהליך הדדי, חשוב שכל אחת בקהילה שלנו תרגיש שיש לה כתובת, והיום אני אומרת בוודאות יש לכן כתובת, מכילה, כתובת מבינה, כל מי שעברה את הקורס קיבלה את הכלים החשובים והנחוצים".

עיניה ברקו ונצצו כשהיא דיברה וגם חילקה את התעודות. כל אחת שם בחדר הרגישה שניתן לה עם התעודה, תעודת אחריות. ורדית רוזנבלום טוענת רבנית ועורכת דין חרדית הנחתה בחן רב את האירוע: "אני מרגישה שמדובר באירוע היסטורי ממש", היא מסבירה, ומספרת על קורס שהיה מקצועי מאד, עם מיטב המומחים בכל תחום שחשוב לרבניות המובילות.

מטבע הדברים, הנושא הזה רגיש מאד ויוצר מבוכה רבה לכל אחד, ובפרט לנו כציבור האמון על נקיות הלשון השפה והשיח.
בתוכנית קבלו הרבניות כלים, לא רק לזהות איתותי מצוקה, לא רק לתת מענה, תמיכה ואמון לאישה או ילד שנפגעו, אלא גם לדבר על הנושאים הללו הרגישים הללו בזמנים של בריאות, להבין ששמחת הגוף והנפש הולכים ביחד, איך להפוך את עצמן הן כהורים והן כמנהיגות קהילה לכתובת שאילה, (שאפשר לשאול אותה תמיד ולהתייעץ עימה בכל עניין) שילדינו, תלמידינו, ובנות קהילתינו, יראו בנו תמיד כתובת לעזרה ועצה גם לפני שהגרוע מכל קורה.

במהלך הערב הוקרן סרטון מצמרר שממחיש מה יכול לקרות מתחת לאף שלנו בתוך הבית, וזה מפחיד, חייבים לפתח עירנות, ואם קורה משהו לא לפחד לגשת ולבקש עזרה. היום יש ממי לבקש.

מטבע הדברים, הנושא הזה רגיש במחוזותינו מאד ויוצר מבוכה רבה לכל אחד, ובפרט לנו כציבור האמון על נקיות הלשון השפה והשיח. התוכנית, אותה הגה הרב חזקיהו סאמין באמצעות המשרד לשרותי דת, גובשה ובעזרתן המקצועית של עו"ד ורדית רוזנבלום ותמי ברוידא סמנכ"לית עמותת עלם לטיפול בנוער בסיכון, התנהלה ברמה מקצועית גבוהה ביותר, לשביעות רצון כל המשתתפות. מלכי מילר, מטפלת בפסיכודרמה ליוותה את אותן לאורך כל התהליך, ונתנה להן כלים מקצועיים, לא רק לזהות איתותי מצוקה, לא רק לתת מענה, תמיכה ואמון לאישה או ילד שנפגעו, אלא גם לדבר על הנושאים הללו הרגישים הללו בזמנים של שיגרה ובריאות, להבין ששמחת הגוף והנפש הולכים ביחד. היא כוונה אותן איך להפוך את עצמן הן כהורים והן כמנהיגות קהילה לכתובת שאילה, (שאפשר לשאול אותה תמיד ולהתייעץ עימה בכל עניין) שילדינו, תלמידינו, ובנות קהילתינו, יראו בנו תמיד כתובת לעזרה ועצה גם לפני שהגרוע מכל קורה. זה המפתח לכך שילדינו לא יסתירו מעימנו שום דבר, וניתן יהיה 'לתפוס' כל התרחשות בטרם היא הופכת לארוע טראומתי עבור הנפגע/ת ועבור כל המשפחה והקהילה המקיפה אותם. אשת הרב הראשי הרבנית ציפי לאו, והגב' יפה דרעי שעמדו בראש התוכנית וגם נטלו בה חלק תרמו להעמקת השיח וחיזקו את הקשר שנוצר בין הרבניות, ולהפיכתן לרשת של תמיכה הדדית זו בזו, הנותנת לכל אחת את הכוח לפעול במקומה ובקהילתה. ואכן, כבר במהלך התוכנית עיבדו ודנו הרבניות במקרים מן השטח שהן עצמן אזרו כוח להתמודד עימן, וזאת מתוך השיח התומך שנוצר בקבוצה. ]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית