ילדי החופש עד כמה על ההורים להיות מעורבים בחופשתם?

ילדי החופשה אינם כילדי כל השנה, הם שונים. יש להם רצונות אחרים, קשיים אחרים, אתגרים מסוג אחר ורצון אדיר לחופש. אתגרים לא קטנים עומדים גם בפני ההורים בימי החופשה הללו * מנוחה פוקס בטורה השבועי על ילד שנשאר בבית ולא נרשם לקייטנה, או מכיוון שלא רוצה ללכת לשם, או כי הוריו החליטו שלא ילך (החופש הגדול)

מנוחה | כיכר השבת |
לא כל הילדים הולכים או נשלים לקייטנה, ייתכן שיש לו אחים נוספים מעליו, אולי הוא ילד בן 12 שנים שנשאר לבדו. ואולי נשאר עם אחיו קטנים. איך לנהוג עם ילד שנשאר בבית? עד כמה עלינו לבדר את רוחו, להתייחס אליו ולבעיותיו, להיות לו למשענת ולהרגיע אותו בעת שקשה לו או משעמם לו?

כשמתחילה החופשה, בטוחים הילדים שהיא הולכת להיות התקופה היפה ביותר בחייהם. רק אתמול צעדו לכתה באש (בחום הגדול) או במים (בגשם, בשלג ובשיטפונות). עוד אתמול צעדו לכתה כשמשא כבד על שכמם וראשם טוחן חומר לימודי עמוק מיני ים.

עוד אתמול פחדו מההערה של המורה ומהציון שבמבחן, והנה, החיים נפתחים לפניהם, הכול מותר, אין פחד ואין לחץ. מהר מאוד מגלים הילדים שגם חופש מוחלט הוא לא הדבר שכל כך רצו.

קמים בבוקר (במקרה הטוב) וחושבים שיום שלם לפניהם, והנה שעות הבוקר עוברות בעצלתיים, מגיעות שעות הצהריים, החום מתיש, השרב נוטה לסגור את הדלת מפני היציאה החוצה, רבים עם האחים, מתכננים תכניות, שרובן אינן ישימות

ומגיע הערב.

ילדים שנשארים בבית ולא הולכים לקייטנה חייבים איזושהי מסגרת. תכננו אתם, ההורים, יחד עם הילדים את המסגרת של החופשה. שבו ותכננו מה יעשו בכל יום בחופשה. אל תכפו עליהם את רצונכם, הם בלאו הכי יעשו בסוף מה שהם רוצים, בפרט אם ההורים יצאו לעבודה והם יישארו לבדם. לא יעזור אם תצוו על הבת ללמוד בכל יום שעה שלימה מתמטיקה, אם תחליט על כך בעצמה, בעידודכם – סיכוי גדול יותר שתעשה זאת.

תכננו עם הילד לפרטי פרטים מה יעשה בכל יום שעה ושעה. הציעו לו להכין ממש תכניה. כשדברים רשומים קל יותר לבצע אותם וגם מהנה לעשות זאת. אל תאיצו בו אם רוצה לקחת את הזמן ולקום אט אט, אחרי הכול מותר לו לבחור בכך בחופשה. אבל כן תכננו אתו מה יעשה קודם ומה אחר כך.

ייתכן שיחליט בעצמו להקדים את שעת השינה או את זמן הקימה, לפי התכנית שבנה. הדגישו לפני הילד שהחופש הוא שלו ולכן הוא עצמו מחליט מה להכניס לתוכו וכמה זמן להקציב לכל דבר, אך יש דברים ברורים והכרחיים, כמו לקום לתפילה בזמן הנכון, כמו לאכול ארוחת בוקר מסודרת וכמו להקדיש זמן מסוים לעזרה בבית.

ילד שהמסגרת שלו מסודרת ותקינה פחות יצטרך אתכם בשעת עבודתכם. הוא יבדוק בעצמו איך הוא מיישם את הכתוב, איך משתף את אחיו, אם הם אתו, איך הוא משתף חברים באופן שאתם מרשים לו וכו'. ציינו במסגרת הדברים מהן ההגבלות שלכם ומצדכם, כשהדברים אינם פרוצים הכול ברור יותר וקל יותר.

אימא, משעמם לי!

ילד שבחר להישאר בבית, הסבירו לו מראש שייתכן שיהיו לו שעות "מתות", שעות שעמום. למדו אותו איך להתמודד עם שעמום. מה עושים כשמשעמם, ויחד עם זאת הדגישו לו שאין מתקשרים אליכם לעבודה כשמשעמם - אלא מסתדרים.

צריך להיות ברור לילדים שלהורים מטלפנים כשיש בעיה אמתית שחייבת את השתתפותם. כאן יסביר כל הורה לילדיו את הדברים לפי המתאים לו. ישנם הורים שירצו שהילד יטלפן אליהם פעם בזמן מסוים, כי הם מגיעים מאוחר מהעבודה וירצו להיות מעורבים בחיי הילד בכל זאת.

יש כאלו שמבקשים בכלל לא לשוחח בשעת העבודה. הם מקצים שעות הקשבה לילדים כששבים הביתה. ישנם בתים בהם הילד הגדול נשאר עם ילדים קטנים, ההורים רוצים לדעת מה קורה וגם להזכיר לפעמים מה צריך לעשות.

הכלל צריך להיות:

להתאים את השיחות בטלפון לצרכים בבית. וגם לא לעשות עבור הילד דברים שיכול לעשותם בעצמו. אל תחששו מלהשאיר ילד עם אחיו, אם הוא בגיל הנכון -הוא ילמד מזה אחריות ויפתח כישורי יחסים עם קרובים.

ילדים מנסים לערב את ההורים במריבותיהם, לכך נקדיש טור נפרד. אבל הקפידו שלא להתערב במריבות הילדים בשום פנים. גם לא בשלט רחוק.

תנו להם להבין שאתם סומכים עליהם שיסתדרו. רק ילד שידע שסומכים עליו, ייטול את האחריות על שכמו. שימו לב שהכול בבית בטיחותי, שאין גישות לחשמל, שאין חשמל פרוץ, שהחלונות מסורגים, שחומרי ניקוי נמצאים במקום גבוה וכך הלאה.

אל תאפשרו לצאת מן הבית במקרה שכביש ראשי ליד הבית ובבית יש לכם ילדים צעירים. דברו עם השכנה הקרובה שתשים לב אם חלילה ישנה בעיה, ואפשרו גם לילדיכם לבקש מהשכנה עזרה אם יש צורך. (אל תדאגו, הם לא ינדנדו לה יותר מדי, היא לא אימא שלהם..)

הסבירו לילדים למי מותר להם לפתוח את הדלת ומי יישאר בחוץ, גם אם הם מאוד מרחמים עליו, כמו למשל העני שבפתח, מנקה המדרגות שטוען בתוקף שהוא צריך חומר ניקוי, או החבר שבא מרחוק. (אם אינכם חפצים בהם).

והעיקר, שעות שעמום אינן בעייתיות, הן אפילו מצוינות כשהילדים יחד בבית והיחסים ביניהם טובים. כך, בלא להפריע להורים בעבודתם, הם באופן יצירתי ומקורי, מוצאים לעצמם תעסוקות. אם תעמדו על כך שלא מטלפנים אליכם בשעת העבודה ושכל אחד מהם אחראי על עצמו ועל האחרים, ישנו סיכוי גדול שתשובו הביתה ותמצאו שניים מהם משחקים בחי צומח דומם באופן שלא ישמעו בכלל שנכנסתם, והאחרים מסתכלים מהחלון וסופרים מכוניות ואופנועים.

(ביננו מי קבע שבקייטנה או ב'תעסוקה מכוונת' לומדים יותר ממה שלומדים לבד?).

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית