מחקרים מצאו כי מתוך סריקות מוח שונות שנעשו במהלך השנים התגלה שהחוויה הרגשית הקשורה לכאב נמצאת בכל אזורי המוח, וככל שהכאב חזק יותר, כך יש יותר פעילות חשמלית במוח. ההבדלים בהולכת האותות של כאב בין סיבי העצב השונים והאזורים השונים במוח שהם מתחברים אליהם קובעים את מהירות התגובה לכאב.

עקב הרכב סיבי העצב השונים קל יותר למקם כאב שעל פני העור מאשר בתוך האיברים הפנימיים. זו הסיבה שאנשים הסובלים מכאבים באזור הבטן מתקשים לעיתים להגדיר את מיקום הכאב בצורה מדויקת.

ההגדרה ההיסטורית של הכאב (1986) אומרת "כאב הוא חוויה תחושתית ורגשית בלתי נעימה הקשורה לנזק ממשי או פוטנציאלי לרקמה או שמתואר במושגים של נזק כזה".

בעיקרון מחלקים את הכאב לכאב חריף (אקוטי) וכאב (מתמשך) כרוני. שעה שכאב חריף נובע לרוב כתוצאה מפציעות, דלקות או לידה ויעבור לאחר שהבעיה שגרמה לו נפתרה, הכאב הכרוני עלול להימשך תקופה ארוכה, גם לאחר שהבעיה שגרמה להופעתו הוסרה. במקרה שכזה מהווה הכאב הכרוני מחלה של מערכת העצבים. במקרים מסוימים נשארים איתותי הכאב העצביים פעילים במשך חודשים ואף שנים, תוך שהם מתפתחים לבעיה המקשה על התפקוד השוטף.

מאמר המערכת של העיתון הרפואי 'ניו אינגלנד' מנובמבר 2009 דן בשכיחות תופעות הלוואי המסוכנות כתוצאה משימוש לא נכון בתרופות לטיפול בכאב. אין מדובר בהכרח על אוזלת היד של הרופאים, אלא על מידת מורכבותו של הטיפול בכאב ועל הצורך במומחיות מתאימה.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

בסקר שהקיף 16 מדינות באירופה וביניהן ישראל, נמצא שאחד מכל ששה נשאלים העיד על עצמו שהוא סובל מכאבים כרוניים. 40% מהסובלים הצהירו שהטיפול בכאב שלהם אינו מיטבי. הכאב יש להדגיש אינו רק מנת חלקם של הקשישים, 26% מהסובלים הם בגילאי 18-30 שנה.

התלונה השכיחה ביותר היא על קשיי השינה שמהווים גורם לסטרס נפשי. הכאב הכרוני עלול להוביל גם לירידה בהערכה העצמית ולהחמיר קשיים פסיכולוגיים אחרים. החיים בצל כאב כרוני יוצרים בעיות במערכות יחסים עם אנשים קרובים ואפילו בין בני הזוג.

מה ניתן לעשות על מנת להקל את הכאב? יש דרכים רבות להקלת כאב, ויש מרפאות מיוחדות לכאב, כאשר הכאבים הופכים להיות בלתי נסבלים, ז"א 10 במדד הכאב יש להיוועץ ברופא, יש פתרון. בכל מקרה אם הכאב נסבל ומקורו אינו נעוץ חלילה במחלה כלשהיא, והוא אינו מלווה בחום, שבר או משהו המצריך טיפול רפואי, נסו להרגע, הרפו ושבו במנוחה, לפעמים הכאבים שלנו תלויים ברמת הסטרס בה אנו מצויים, הרפיה תוכל לסייע להתגבר על הכאב.

]]>