דיאטה: שומנים VS פחמימות

איזה מזון גורם לכם פחות נזק לגוף? הדיון הציבורי האחרון עוסק בפחמימות ושומנים אל מול סוכרים. ד"ר אסנת רזיאל מנסה לעשות סדר בדברים ולהבין מה המשמעות של כל רכיב כזה בדיאטה שלנו. ומה קורה למי שסובל מקרבופוביה? (בריאות)

ד"ר אסנת רזאל | כיכר השבת |
בתקופה האחרונה, עולה שוב הדיון הציבורי הער בנוגע לקרב הענקים המתנהל מאחורי הקלעים של תעשיית המזון לגבי צריכה של שומנים וסוכר. התפיסה המסורתית של מזונות דלי שומן, או לחליפין מזונות דלים בסוכר ופחמימות מפלגת מזה זמן רב את עולם התזונה. כל אחת מהן מציגה גישה שונה לירידה במשקל ושמירה על משקל תקין. השאלה היא איזו מהן היא באמת השיטה המאוזנת ביותר?

מי מפחד מפחמימות?

אנשים השומרים על תפריט דיאטה נטול פחמימות יורדים מהר יותר מאנשים השומרים על דיאטה נטולת שומנים. זו עובדה. לא מדובר בסוד, כאשר אנו נמנעים מאכילת פחמימות ואוכלים על חשבונם שומנים, אנחנו מורידים במשקל. דיאטת אטקינס המפורסמת מוכרת לרבים מאתנו שניסו להוריד במשקל, כאשר אנו מונעים מגופנו פחמימות הכרחיות, הגוף נכנס למצב של מצוקה, הידוע בשם "קתוזיס" והוא פונה אל השומנים בגופנו ומפרק אותם לצורך השגת הפחמימות הדרושות לו.

לגישה הזו קמו מבקרים רבים כמו גם תומכים נלהבים. לזכותה ייאמר כי התוצאות המהירות ומתקיימת ירידה מהירה במשקל ואף שיפור החיווי על תפקודי הלב. החיסרון הגדול שלה היא שאנו מתקשים מאד לשמור על תפריט נטול פחמימות לאורך זמן, ופעמים רבות מעלים את המשקל בחזרה במהירות.

הפילוג בתעשיית המזון בהקשר זה למוצרים שהם נטולי שומן או בעלי אחוזי שומן נמוכים אל מול מוצרים שהם נטולי פחמימות מציג בעיה נוספת – התופעה הידועה בשם: קרבופוביה, שהיא למעשה פחד מפחמימות. הקרבופוביה מייצרת תעשיה שלמה של מוצרים נטולי פחמימות ועתירים בשומנים ומביאה אותנו לצרוך מוצרים שאין בהם פחמימות כלל או באחוזים מזעריים.

קחו למשל בשרים עתירי שומן, שהפכו לפופולריים מאוד בשנים האחרונות בעיקר לאור העובדה שהפחד המסורתי מפני כולסטרול מתחיל להישחק לאור עדויות חדשות המפחיתות בעוצמת הבעיה.

מקומם של השומנים והסוכרים בדיאטה

אל מולם גישת מזון נטול פחמימות, חסידי הגישה של מאכלים בעלי אחוז שומן נמוך או נמוך מאוד, רוכשים מוצרים שאין בהם שומן כלל או באחוזים מופחתים, אך במקביל הם אינם נותנים את ליבם לעובדה כי במקרים רבים מחליף הסוכר במוצרי המזון שרכשו את השומן המסורתי. הוא מסתתר באריזות המזון תחת שמות קוד מקצועיים, כמעט בלתי ברורים לעין המזויינת וגורם לרבים לצרוך מוצרים שהם אומנם בעלי אחוזי שומן נמוכים מאוד, אולם בו בזמן שיעור הסוכרים בהם גבוה מאוד מבלי שהם יודעים כלל.

במצב הנוכחי, דיאטות נטולות פחמימות, ובעיקר דיאטת אטקינס המפורסמת, זוכות לתחייה מחודשת. לא רק מחקרים התומכים בירידה מהירה, בשיפור מערכות התפקוד של הגוף כתוצאה מהפחתת צריכת הפחמימות, אלא גם סלבריטאים המסוקרים בהרחבה המשילים במהירות ממשקלם כתוצאה מכך נותנים לה דחיפה אדירה. קים קארדשיין היא האחרונה בשורת סלבריטאים המצהירים על חזרה מהירה לגזרה באמצעות דיאטת אטקינס, והציבור רץ לאמץ את מודל החיקוי שלה ושל סלבריטאים רבים אחרים.

המנה המאוזנת המושלמת

הפתרון חייב להיות אי שם באמצע. הגוף מתקשה לוותר על פחמימות באופן מוחלט. לאורך זמן רב מתרבים הסימנים המחקריים אשר מפחיתים את העדויות ל"סכנות" של צריכת שומנים. אך גם אם ידן של דיאטות עתירות שומנים נדמית כעת שהיא על העליונה, הרי שלאורך זמן כאשר אנו מונעים מגופנו פחמימות לחלוטין, אנו מתקשים לשמור על הישג הירידה במשקל.

הפתרון טמון דווקא באיזון. כלומר, חשוב לאכול פחמימות ועם זאת יש לדאוג שהן תהיינה בכמויות קטנות במיוחד אשר לא יעלו על 20% מגודל המנה, בנוסף ירקות וחלבונים צריכים להרכיב את שאר המנה. כמו כן, על הפחמימות להיות מורכבות ועשירות מסיבים תזונתיים.

סוכר, על כל צורותיו, הוא אויב בעייתי. במקביל, כדאי להבין שאין בהכרח טעם בצריכה של מוצרים דלי שומן, בוודאי לא כאשר הם מנופחים בסוכרים מלאכותיים, ואת החשיבות המרכזית יש לייחס לגודל המנות, לאכילה בשעות סדירות ולהבין שאין פטנטים מהירים לירידה במשקל שאין להם מחיר של אובדן ההישגים בירידה ועלייה מהירה של כל הקילוגרמים שהושלו במאמץ רב, רק מכיוון שלא דאגנו לאיזון בתהליך. אז אל תגידו לא ידענו, אל תתפתו לדיאטות כסאח כי בשורה התחתונה אין דיאטת חינם.

הכותבת: ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, מנהלת מלב"י – מרכז לטיפול בהשמנת יתר, אסיא מדיקל, אסותא רמת החייל

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית