(צילומסך)

"לא רוצים לישון!" – איך להשכיב ילדים לישון בלי להיכנס לעימותים מיותרים? רוצים שילדיכם ילכו לישון מרוצים? דעו דבר ראשון מה אתם רוצים!

מה אתן רוצות? מה מפריע לכן? שהם לא הולכים לישון בזמן? שהם נכנסים ויוצאים מהמיטה ולא הולכים לישון כשאתן מבקשות? שהם ממשיכים להסתובב תחת הרגליים שלכן ולא נותנים לכן מנוחה? שאין לכן רגע אחד לפרטיות? הסבירו לעצמכן מה מפריע לכן בהתנהגותם.

שיחה משפחתית והתאמת ציפיות – חשובות כדי להחליט על סדר העדיפויות. שוחחו אתם והבינו מה הם רוצים, מה מפריע להם בהליכה לישון, מה הם היו רוצים שיהיה, למה הם מתווכחים כשאתם מבקשות מהם להיכנס למיטה. הסבירו להם שאתן מבינות אותם. לא נעים להיפרד מהיום המאיר, לא נעים להם להרגיש שהם מפסידים מה שקורה בינתיים.

הסבירו לילדים על חשיבות השינה והביאו אותם כל אחד בנפרד, לפי גילו, להחליט על שעת שינה שלו. כשיבינו הילדים כמה חשובות שעות השינה עבורם ויבינו שאתן חושבות עליהם - יסתכלו על הליכה לישון בעיניים אחרות. דברו עמם גם על הצפיות שלהם מכן בשעת ההליכה לישון. מה הם היו מבקשים שיהיה לפני השינה.

הבהירו להם שמעתה מתחילים בהסדר חדש, במקום ללכת לישון מאוחר בלילה ותוך כדי בכיות ובקשות, מעכשיו מקפידים על שעות שינה ועל הליכה לישון בשעה מסוימת וברורה ומתוך הבנה.

החלטתן? קבעתן כללים וסייגים? – דאגו לראות שלפיהם נוהגים. הילדים הבינו שצריך לישון כך וכך שעות בלילה. עכשיו עליכן לאכוף את הכללים שקבעתן יחד עם הילדים. ילדים שיהיו שותפים להחלטות גם יעמדו בהן.

רוגע, שקט סבלנות – הן תחליף לכוננות

רוצות שהילד ילך לישון בשלווה? אל תעמדו ותאמינו בכך שיתחיל לנדנד. סמכו עליו שיעמוד בדיבורו. היו רגועות, שקטות וסבלניות. הרוגע שלכן ירגיע את הילד.

שימוש קבוע בכלי המוח – יהווה תחליף לעוצמת הכוח. אל תפעלו מתוך כוחניות ושררה, אל תצעקו, אל תרגזו, אל תתעצבנו – שקט מצדכן יעזור להרדמות.

התגמשות וחשיכה – יעשו את המלאכה. ככל שתהיו החלטיות, אבל לא נוקשות - כך הילד יהיה פחות עקשן ויותר קשוב.
החשיכו את החדר אך לא יותר מדי, החשיכה תגרום לזה שהילד ייכנס לאווירת הלילה וייפרד אט אט מהיום. החשיכה גם תגרום לכך שהילד יבין שהגיע הלילה ולא יחוש שמפסיד משהו.

אם תשלחו את ילדכם כעונש ל מיטה – עד עולם ישנא הוא אותה. אל תענישו את הילד בהליכה למיטה. הוא יבין שהמיטה היא דבר רע ודוחה. מיטה היא לא עונש. היא חלק מהיממה ונועדה לאזירת כוח.

הבינו לנפש הילד ולהרגשת ה"פרידה" – אבל אל תיכנעו לכל ציוץ ופקודה. לטפו את הראש והנהנו לתלונות הילד, אבל אל תתנו לתלונות שלו לחדור אליכן ולשרש את ביטחונכן.

לכל ילד מיטה משלו – מיטת ההורה מיועדת אך לו. הילד רוצה לבוא למיטה שלכן ולהירדם בה? אין סיבה לאפשר לו. הרגילו אותו שהמיטה שלו היא שלו ושלכן שייכת לכן. כל אחד ישן במיטתו ואין סיבה לנהוג אחרת.

אל תאפשרו לילדכן יותר מדי – רק סיפור אחד ו...די! ספרו לילד סיפור לפני השינה, שירו לו שיר במנגינה שאוהב, אמרו קריאת שמע ביחד ובערגה. השתדלו לתת לילד הרגשה של שלווה ונועם במיטה. אבל יחד עם זאת אל תיכנעו לדרישות מוגזמות. אין סיבה לספר 20 סיפורים לפני השינה, אין סיבה לערוך מקהלת שירים עד שהעיניים יעצמו.

היפרדו מהילד בחיבוק וברכה – עשיתן את שלכן ליל מנוחה. ייתכן שהילד יבכה או ינדנד, אולי יצא מהמיטה ויבקש דברים שונים. אין סיבה לענות, אין סיבה להיענות, שמרו על עצמכן רגועות, בטוחות וחד משמעיות.

אל תעירו לילד הערות, הוא אמנם יצא מהמיטה, אבל ישים לב שהבית חשוך, שקט, ושאתן עסוקות ולא מתייחסות, וכנראה יבין שכבר עדיף לו ללכת לישון. חיבוק אחד, נשיקה חזקה. תוכלו לשכב לידו עד שיירדם ותוכלו גם לעזבו ברגע זה ולאפשר לו להירדם לבדו.

עשיתן כל מה שיכולתן, עכשיו לילה טוב גם לכן.

]]>