פרק 3: מה לעשות כשמשעמם לילד בחופש הגדול?

החופשה הגדולה היא גדולה ורחבה מיני ים. הילדים משתעממים, כי חם ומעיק וארוך ומייגע. הילדים משתעממים, ואנו ההורים, מרגישים סחוטים ועייפים, רוויים ונאנקים. מה לעשות לילדינו שלא ישתעממו? האם תפקידנו להעסיק אותם? כמה עיסוקים אפשר כבר למצוא? מנצחים את החופש בגדול עם מנוחה פוקס

מנוחה פוקס | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)1. אל תפחדו מהשעמום. השעמום מצטייר לנו כבעייתי, ובצדק, המילה שעמום ביסודה היא מילת שלילה. הילד אומר 'משעמם לי' ומיד אנחנו מתחילות להילחץ. באמת לא תמיד שעמום, כפי שילדינו קוראים לו, הוא רע. הוא עלול להביא לחטא, אבל הוא גם יכול להפרות, להביא לשלווה, ליצירתיות ולהמצאות גאוניות, רק תלוי בנו, איך נסתכל עליו. 2. לא לתת כל כך הרבה ילדינו מבקשים עוד ועוד ממה שאנחנו נותנים. הם לא יבקשו עוד סוכריה, אם לא קיבלו את הראשונה. הם לא יבקשו שוב ושוב ים אם לא קיבלו את הפעם הראשונה. הם לא יבקשו שוב ושוב שנאמר להם מה לעשות כי משעמם להם, אם לא אמרנו להם בתחילה. אל תחשבו שככל שתעשו עבור הילד הוא יירגע מבקשותיו, להפך, ככל שתעשו עבורו כך יבקש עוד.לכן כשאתם מדברים עם הילד על בריכה, הבהירו לו כמה פעמים בחופשה יוכל ללכת לבריכה. וכך לא יבקש עוד ועוד. 3. הציבו גבולות ברורים אימהות שואלות אותי: בדיוק בחופש להציב גבולות? זה הכי קשה! למה דווקא עכשיו? עכשיו שיהיה להם חופש וגם לנו, ודי! אז דווקא עכשיו, כי זה הזמן שהילדים אתנו, ואנחנו, כמה מרגיז, על אף שחם ומעצבן ונמאס, צריכות לחבק את הזמן הזה וללמד אותם לשים סייגים לרצונות שלהם. מתי נלמד אותם להתגבר על רצון ללכת לים, אם לא כשאיננו יכולות לקחת אותם? מתי נלמד אותם להתגבר ולא לקנות בכל שעה שלגון, אם לא כשהחום שולח אותם ישר לקיוסק?- נכון, זה קשה להציב גבולות, אבל כדאי להביט קדימה, הגבולות הללו אם יישמרו, יישמרו על הילדים ויישמרו גם עלינו. 4. בוחרים תכנית מתוך רשימה מקובלת הכינו יחד עם הילדים רשימה ברורה של התעסקויות לחופש, לבין הזמנים, לכל זמן של חופשה. תנו לילד לבחור בין עיסוק אחד לאחר. דאגו שכל העיסוקים יהיו כאלו שאתן יכולות להרשות לעצמכן לבצע. דאגו שבתוך הרשימה יהיה כל מה שצריך לעשות למען הבית. כדי שהילד יקבל את הדברים -רשמו אותם כרשימת חוויה. למשל רשמו: ניקיון יסודי עם הרבה מים! או: מיון חוויתי של חלקי הפאזל שתמיד מעורבבים. 5. תנו שם לכל יום תוכלו לקרוא לכל יום בשם אחר שעושה טוב לכל הילדים: יום של בלונים ובו פעילויות הקשורות כולן לבלונים, זה יכול להיות הדבקה על בלונים, יציאה למרפסת להפריח בלונים בצורה מרתקת ועוד, לפי גיל הילדים. יום של פאזלים ובו מתעסקים בכל הפאזלים שיש בבית, אפשר גם לקחת מחברים או שכנים. עם תום היום יהיו לכם עשרות פאזלים המותאמים לכל גיל של הילדים, מונחים על הרצפה. נשאר רק לצלם לזיכרון. יום של מים ובו, ינקו את הבית במים, ידיחו כלים במלוא המרץ, ירחצו בבריכה וכך הלאה. 6. אינכן חייבות להעסיק את הילד – אתן כן צריכות ללמד אותו להעסיק את עצמו! דאגו שיהיו בביתכן כל הדברים שיכולים לשרת ילדים, מכשירי כתיבה מתאימים, ספרים, משחקים וצעצועים. ברגע שילד משתעמם ומוצא לידו משחק שאוהב, הוא פשוט משחק. ילד שרואה לידו ספר -הוא פתאום מוצא עצמו באמצע הקריאה.תוכלו לכבוד החופשה לפנות מרפסת מוצלת או מקום אחר שעל פי רוב אינו משמש את הילדים, ולאפשר להם להיכנס לשם, תוכלו לעודד בניית אוהל במרפסת, בית מקרטונים, או כל רעיון אחר. (ילדי הבכור כשהיה בן 9 בסך הכול בנה עם אחיו בית מקרטונים במרפסת קטנה, הם שיחקו שם משך חופשה שלימה ולא רצו לצאת לשום מקום אחר מרוב שנהנו במקום)
(צילום: shutterstock)

1. אל תפחדו מהשעמום.

השעמום מצטייר לנו כבעייתי, ובצדק, המילה שעמום ביסודה היא מילת שלילה. הילד אומר 'משעמם לי' ומיד אנחנו מתחילות להילחץ. באמת לא תמיד שעמום, כפי שילדינו קוראים לו, הוא רע. הוא עלול להביא לחטא, אבל הוא גם יכול להפרות, להביא לשלווה, ליצירתיות ולהמצאות גאוניות, רק תלוי בנו, איך נסתכל עליו.

2. לא לתת כל כך הרבה

ילדינו מבקשים עוד ועוד ממה שאנחנו נותנים. הם לא יבקשו עוד סוכריה, אם לא קיבלו את הראשונה. הם לא יבקשו שוב ושוב ים אם לא קיבלו את הפעם הראשונה. הם לא יבקשו שוב ושוב שנאמר להם מה לעשות כי משעמם להם, אם לא אמרנו להם בתחילה. אל תחשבו שככל שתעשו עבור הילד הוא יירגע מבקשותיו, להפך, ככל שתעשו עבורו כך יבקש עוד.
לכן כשאתם מדברים עם הילד על בריכה, הבהירו לו כמה פעמים בחופשה יוכל ללכת לבריכה. וכך לא יבקש עוד ועוד.

3. הציבו גבולות ברורים

אימהות שואלות אותי: בדיוק בחופש להציב גבולות? זה הכי קשה! למה דווקא עכשיו? עכשיו שיהיה להם חופש וגם לנו, ודי! אז דווקא עכשיו, כי זה הזמן שהילדים אתנו, ואנחנו, כמה מרגיז, על אף שחם ומעצבן ונמאס, צריכות לחבק את הזמן הזה וללמד אותם לשים סייגים לרצונות שלהם. מתי נלמד אותם להתגבר על רצון ללכת לים, אם לא כשאיננו יכולות לקחת אותם? מתי נלמד אותם להתגבר ולא לקנות בכל שעה שלגון, אם לא כשהחום שולח אותם ישר לקיוסק?- נכון, זה קשה להציב גבולות, אבל כדאי להביט קדימה, הגבולות הללו אם יישמרו, יישמרו על הילדים ויישמרו גם עלינו.

4. בוחרים תכנית מתוך רשימה מקובלת

הכינו יחד עם הילדים רשימה ברורה של התעסקויות לחופש, לבין הזמנים, לכל זמן של חופשה. תנו לילד לבחור בין עיסוק אחד לאחר. דאגו שכל העיסוקים יהיו כאלו שאתן יכולות להרשות לעצמכן לבצע. דאגו שבתוך הרשימה יהיה כל מה שצריך לעשות למען הבית. כדי שהילד יקבל את הדברים -רשמו אותם כרשימת חוויה. למשל רשמו: ניקיון יסודי עם הרבה מים! או: מיון חוויתי של חלקי הפאזל שתמיד מעורבבים.

5. תנו שם לכל יום

תוכלו לקרוא לכל יום בשם אחר שעושה טוב לכל הילדים: יום של בלונים ובו פעילויות הקשורות כולן לבלונים, זה יכול להיות הדבקה על בלונים, יציאה למרפסת להפריח בלונים בצורה מרתקת ועוד, לפי גיל הילדים. יום של פאזלים ובו מתעסקים בכל הפאזלים שיש בבית, אפשר גם לקחת מחברים או שכנים. עם תום היום יהיו לכם עשרות פאזלים המותאמים לכל גיל של הילדים, מונחים על הרצפה. נשאר רק לצלם לזיכרון. יום של מים ובו, ינקו את הבית במים, ידיחו כלים במלוא המרץ, ירחצו בבריכה וכך הלאה.

6. אינכן חייבות להעסיק את הילד – אתן כן צריכות ללמד אותו להעסיק את עצמו!

דאגו שיהיו בביתכן כל הדברים שיכולים לשרת ילדים, מכשירי כתיבה מתאימים, ספרים, משחקים וצעצועים. ברגע שילד משתעמם ומוצא לידו משחק שאוהב, הוא פשוט משחק. ילד שרואה לידו ספר -הוא פתאום מוצא עצמו באמצע הקריאה.
תוכלו לכבוד החופשה לפנות מרפסת מוצלת או מקום אחר שעל פי רוב אינו משמש את הילדים, ולאפשר להם להיכנס לשם, תוכלו לעודד בניית אוהל במרפסת, בית מקרטונים, או כל רעיון אחר. (ילדי הבכור כשהיה בן 9 בסך הכול בנה עם אחיו בית מקרטונים במרפסת קטנה, הם שיחקו שם משך חופשה שלימה ולא רצו לצאת לשום מקום אחר מרוב שנהנו במקום).

7. אוכל אינו פתרון לשעמום!

אל תאפשרו לילדיכן לחפש מאכלים במטבח כשהם משועממים. הגישו אוכל לפי זמנים ולא לפי חשק.

8. הקדימו רפואה למכה

שימו לב מתי מגיע הזמן שהילדים מתחילים להיות משועממים והקדימו רפואה למכה. נסו לספק להם חומר למחשבה, או להפנות אותם באופן טבעי, לפני שינדנדו שהם משועממים.

9. עוד ילד בבית – פתרון תעסוקתי

נראה לכם שגם כך יש לכם מספיק בלגן, לא צריך עוד ילד מבחוץ? – נסו להביא בן דוד בגיל אחד הילדים או חבר טוב, וראו איך הוא מוסיף נופך למשחקי הילדים. עוד ילד מהווה גיוון למשחק שהתנהל קודם והנה הכול בזכותו מתחיל מהתחלה.

10. געגועים לשעמום

כשהילדים אומרים שמשעמם להם הסבירו להם שעוד יתגעגעו לשעמום. יהיו ימים שיבקשו רגע של שקט ולא יהיה להם.
הסבירו להם שלשבת על הספה ולבהות באוויר זה לא רע. מי יודע מה עוד יצא משעות הפנאי הללו...

11. תנו להם להוציא מרץ, זו חובה

בכל יום דאגו להוציא את הילדים החוצה כדי שיוכלו להשתובב, לקפץ ולדלג, זה חשוב להתפתחותם התקינה ולבריאותם, עשו זאת בשעות הצל בלבד. תוכלו גם לאפשר לילדים לשחק בבית בקפיצות ובריקודים, אם אתם בנויים לכך וזה לא מפריע לשכנים מלמטה.

12. הכנה ללימודים

חלק מהחופשה השאירו להכנה ללימודים. קנו יחד ספרי לימוד, עטפו את הספרים, עיינו בהם להנאתכם כולכם יחד, דברו על השנה שתבוא, על ההתרגשות ועל מה שמחכה להם.

שעמום מפרה לכולם..

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית