החזרה ללימודים מבשרת את כל הטוב שבשגרה, וזה בדיוק הזמן להיפטר מן ההרגלים התזונתיים של החופש הגדול על שלל הארוחות המהירות שבו ושלל הפינוקים דוגמת גלידות. זה זמן עוד יותר טוב אפילו לחזור ולדבוק בשגרה תזונתית בריאה ומאוזנת ושמירה על משקל תקין של הילדים שלנו.

תזונה לקויה פוגעת בלימודים

בית הספר וגם הגן הם עניין מאמץ עבור הילדים שלכם, הם זקוקים לכל הליווי שאתם יכולים להעניק להם במהלך תקופת הלימודים על מנת להצליח בלימודים ולהתמיד. היום כבר ידוע, כי תזונה לקויה פוגעת בתהליכי הלמידה של הילדים, פוגעת בביטחון העצמי של ילדים שמשקלם גבוה מהממוצע, ועוד יותר מכך היא יכולה להיות אחראית לשלל בעיות התנהגותיות. עוד בגנות התזונה הלקויה, היא עלולה להשפיע על הריכוז ואינה מסייעת לסובלים מבעיות גדילה או קוגניציה נמוכה.

ודאי אתם שואלים את עצמכם מהו התפקיד ההורי שאתם יכולים למלא על מנת לסייע לילדיכם להצליח בלימודים? ובכן, זה קל ופשוט הרבה יותר ממה שאתם חושבים. ככל שזה נוגע לתזונה, הינה עשרה כללי אצבע פשוטים ליישום שיכולים לתרום לשגרה התזונתית המבורכת של הילדים במהלך שנת הלימודים.

כלל 1 – הפסיקו לאכול מזון מהיר

כהכנה לחזרה ללימודים ולשגרת תזונה נכונה הפסיקו את משלוחי הפיצה, המבורגר ושאר מזון מהיר הבייתה. נסו לחזור למצב של שעות ארוחות קבועות כשבוע לפחות לפני החזרה לבית הספר ולהרגיל את הילדים לתזונה רגילה. אם נסחפתם ל"תזונת חופש גדול" המלאה בג'אנק פוד מזדמן זה בדיוק הזמן לחדול מכך.

כלל 2 – הכינו אוכל ביתי מראש

הדבר הכי טוב הוא אוכל שבושל בבית ואתם שולטים בדיוק על המרכיבים שלו. הכינו את האוכל מראש בשעות הערב לשעות הלימודים של ילדיכם. כל מה שאתם זקוקים לו הוא ויתור על חצי שעת טלוויזיה ביום והתזונה של הילדים ושלכם תהיה טובה הרבה יותר ביום שלמחרת.

כלל 3 – ארוחת חמה ביום

הקפידו על ארוחה חמה אחת ביום, כזו שאתם אחראים על הכנתה ויודעים בדיוק מה היא מכילה. נסו לסעוד ביחד עם הילדים בשעות הצהריים אם אתם יכולים, ואם לא, הפכו את ארוחת הערב לארוחה של שיחה ומפגש. כך תוכלו לשמוע מה עבר על הילדים במהלך היום ובמקביל לדאוג לתזונה נכונה.

כלל 4 – הילדים אחראים על ארוחת עשר

שתפו את הילדים בהכנת האוכל עבורם לבית הספר. אם הם גדולים דיים, דאגו שהם ייקחו על כך אחראיות ואף יכינו בעצם את ארוחות בית הספר שלהם בעצמם אחרי שלימדתם אותם את עקרונות התזונה הנכונה.

כלל 5 – תפריט קבוע

תכננו את התפריט השבועי לבית הספר ביחד עם הילדים. זוהי הזדמנות מצוינת ללמד אותם על תזונה נכונה. אפשר גם לערוך קניות ביחד בהן תשימו דגש על מוצרים בריאים: גבינות רזות, שפע ירקות ולחמים עשירים מקמח מלא.

כלל 6 – ארוחת כל שלוש שעות

חשוב להקפיד ולאכול בכל שלוש שעות, תכננו את הארוחות לילדים בכל יום בהתחשב במערכת השעות שלהם, ודאגו לזמינות מלאה של אוכל בכל יום לכל אורכו של היום המתוכנן להם. יום לימודים ארוך דורש היערכות אחרת מיום לימודים קצר.

כלל 7 – לא קונים בקיוסק

הימנעו מלתת לילדים כסף עבור רכישה של חטיפים או כריכים שאינם מזינים בקיוסק ובמכונות, זהו פתרון קל והוא אינו בריא כלל. אוכל שאתם מכינים בעצמכם תמיד יהיה בעל ערכים תזונתיים מוקפדים ובריא יותר.

כלל 8 – חינוך גופני

דאגו כי הילדים לוקחים חלק בשיעורי חינוך גופני בבית הספר, אל תסייעו להם להשיג "פטור" שאינו מוצדק מן השיעור. פעילות גופנית סדירה תורמת לשמירה על משקל תקין ועל ערכים תקינים בגופנו.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

כלל 9 – מים, מים, מים

אסרו על הילדים לקנות משקאות ממותקים, הם רעים להם במיוחד, כך גם מכשירים אוטומטיים לממכר ממתקים מעובדים. הנחו אותם לשתות מים בלבד או תה. רצוי לצייד אותם בבקבוק מים למילוי רב-פעמי.

כלל 10 – הצבת גבולות

הציבו גבולות לילדים, הם זקוקים להדרכה ולגבולות מכם. אל תתפתו למניפולציה של רגע או לנוחות מפאת חוסר זמן, הם וגם אתם תשקעו לאותו אזור דמדומים של תזונה לא בריאה.

הכניסו את הכללים הללו לשגרת החיים ואלו בתורם יעזרו לכם ליצור ולשמור על שגרת תזונה ראויה וטובה לימי הלימודים של הילדים, שגם ככה עמוסים באתגרים. זכרו כי עלייה חריגה במשקל הילדים אינה טובה להם משום בחינה – בריאותית וחברתית, תפקידכם ההורי כאן ברור ואפשרי.

שתהיה שנת לימודים טובה ומוצלחת לכולם!

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, מנהלת מלב"י – מרכז לטיפול בהשמנת יתר, אסיא מדיקל, אסותא רמת החייל

]]>