השער לשגרה כבר נפתח ובסוף השבוע יסתיים החופש הגדול, הבנות תלבשנה את התלבושת האחידה, תיקחנה את הילקוטים או את תיקי הגן החדשים ותצעדנה לשנת הלימודים החדשה. גם אחרי החופש הגדול והארוך עם מלוא הטיולים והחוויות, הילדים מתרגשים לקראת היום הראשון ללימודים.

ישנם ילדים שמתחילים ללמוד במסגרות חדשות או חווים מעברים משמעותיים (כמו מעבר מגן לגן עם רב'ה) הם מתרגשים ומצפים אך גם – חוששים. הם מצפים לחזור לחברים ואפילו ללימודים, אך חוששים כי זה מחזיר אותם לחוויה של קושי ואתגר, לתחושות של חוסר הצלחה וחוסר אמון, הם נזכרים בלימודים הקשים, בציונים הנמוכים, בקשיים החברתיים, בבדידות והחשש רק הולך וגובר.

תנו להם להביע את הלחץ והחששות

הגב' ה. לוברבאום מנהלת "מגן גוף נפש", חלוצת המגזר בתחום בריאות הנפש מדגישה כי אלו חששות נורמטיביים ועל ההורים להכין את הילד לקראת השנה החדשה. "יש לאפשר לילד להביע את הלחץ והחששות, להקשיב לו ולהיות במקום המכיל והאמפטי. חשוב לקבל את החששות שלו ולא להילחץ מהם".

מחדדת לוברבאום: "ילדים שמתחילים בשנה הבאה מסגרות חדשות (גן, כיתה א', בית ספר חדש) מתרגשים וסקרניים מאד מהשינוי ומהחידוש. כדאי לספר להם איך יתנהלו הימים הראשונים, לקטנים אפשר להראות את בית הספר או החצר של הגן, ואם יש אפשרות אז גם להפגיש אותם עם ילדים אחרים שמתחילים את אותה המסגרת".

דברו עם הגדולים

"עם ילדים גדולים" מבדילה לוברבאום, "חשוב לשבת ולדבר על הציפיות מהשנה החדשה – למה הילד מצפה, ממה הוא חושש, למה הוא מחכה ומה הוא מאחל לעצמו ועוד. כך הורים יכולים לשמוע על התחושות והחששות של הילדים וזו הזדמנות להעצמה ועידוד".

מיותר לציין, כי שיחות אלו אמורות להיות שיחות מוטיבציה ולא שיחות נזיפה והערות על השנה הקודמת. זו צריכה להיות שיחה שתיתן לילד כוחות להצליח ולהתקדם. לסדר היום חשיבות גבוהה מאד בביטחון הילד. ילד שיודע מה עומד בפניו רגוע ומרוכז יותר.

לתרגל תזונה ושינה בזמן כבר בחופש

כדאי לחזור בהדרגה לשנות שינה קבועות. להתחיל בכך כשבוע לפני סיום החופשה ולהעיר את הילדים בשעה הקרובה לשעת הקימה הרגילה שלהם. הרגלי התזונה גם הם אמורים להתייצב. אם בחופש בכל בית חרגו במעט או בהרבה, ושעות הארוחות הקבועות נעלמו, החגיגה הסתיימה, וכדאי לשוחח על כך עם הילדים, שאנחנו חוזרים לתזונה הרגילה והבריאה.

"אז אם אתם רוצים שהשנה הבאה תהיה מוצלחת ומהנה, פשוט שבו ודברו איתם, תקשיבו להם, תכינו אותם וכמובן תהיו שם בשבילם, תקשיבו להם לפחות כמה פעמים בשבוע, ותחליפו חוויות ". מסכמת הניה. "אל תבטיחו שהכל יעבור חלק כי תמיד יש אתגרים בדרך, אבל תעבירו להם מסר חזק שלא משנה מה יהיה האתגר או הקושי, אתם סומכים עליהם שהם יוכלו להתמודד.

תגידו להם שאתם תמיד נמצאים שם כדי לתמוך ולסייע, תראו להם שאתם מבינים ללבם. אל תסתירו את התרגשותכם, אבל תעבירו מסר ברור שאתם מאמינים גם במערכת ובדמויות שעובדות בתוכה. הביטחון שלכם יעבור גם אליהם, התחושה שמאמינים בהם ומבינים אותם תחזק אותם. ובעוד שבועיים הם ינשמו עמוק, יחבקו אתכם חזק ויצעדו לעבר השנה החדשה."

עמותת מגן מפעילה מוקדים לטיפולים רגשיים ונפשיים בערים החרדיות בארץ: ירושלים, בני ברק, אשדוד, ביתר ובית שמש.

]]>