5 דברים שכדאי לכל אדם לזכור בחודש אלול

חודש אלול דורש מאתנו דרישות רבות, אבל אם נשים לב הוא נותן לנו הרבה יותר ממה שאנו נותנים. די לנו לפתוח פתח כחודו של מחט והפתח לאולם נפתח כבר מולנו במלוא תפארתו * יש כמה דברים שאתם חייבים לשנן לעצמכם (ילדים, יהדות)

מנוחה פוקס | כיכר השבת |
1. אל תפחידו את הילדים יותר מדי

שימו לב, אנשים רבים פוחדים מחודש אלול, עד כדי כך, שאינם מעוניינים שיגיע, וכשמגיע הם רק מחכים שיסתיים וייקח יחד אתו את ראש השנה ואת יום הכיפורים. וכל זאת למה? כשהיו קטנים היה מי שדאג להפחיד אותם. נכון שחודש אלול הוא חודש של רצינות, הבנת חטאינו וחזרה בתשובה, אבל הפחדה יתרה גורמת לפחד משתק.

2. המשיכו לגדל את הילדים על ברכי פרקי תפילה שלא יישכחו לנצח

אנשים מבוגרים מתרפקים על 'המלאך הגואל' שלפני השינה ועל 'לדוד ה' אורי וישעי' שאמרו בילדותם במנגינה מיוחדת ובאווירה מתאימה. עד היום כשאני לוחשת את: ה' מעוז חיי ממי אפחד? – אני לוחשת זאת באותה נגינה ובאותה ערגה שאמרתי את הפסוקים בהיותי ילדת בית ספר. עד היום אומרים ילדי את קריאת שמע שעל המיטה יחד עם ילדיהם באותה מנגינה ובאותה צורת ישיבה שאמרתי אתם אני, כשהיו הם ילדים.

3. רוצים שילדיכם יאהבו להתפלל? – התפללו אתם בעצמכם

כמה אנו מעירים לילדינו בעניין התפילה: "למה אתה קם כל כך מאוחר? – כבר עבר זמן קריאת שמע!" או: "כבר גמרת להתפלל? מה זה?" או: "איך את מתפללת כאן ברעש הזה, לכי לחדר שלך והתפללי שם". כל המשפטים הללו ייפתרו מאליהם כשאתם, ההורים, תתפללו באמת, בזמן, בכוונה, ללא פזילה לצדדים ובחדר המתאים. ואם לא? לא בטוח שהמשפטים הללו, כשייאמרו חדשים לבקרים, יועילו במיוחד.

4. אל תבקשו מילדיכם לעשות מה שאתם לא מצליחים

כמה פעמים אתם אומרים לילדים שלכם: "תתבייש לך, חודש אלול עכשיו וככה אתה מתנהג, אמרת שאתה מקבל על עצמך לחזור בתשובה?" או: "אתה חייב לקבל על עצמך להפסיק לדבר לשון הרע על האחים שלך, ואתה חייב להצליח בזה, במיוחד בחודש אלול!" נראה לכם כל כך פשוט להפסיק לדבר לשון הרע? לחלוטין? – הפסיקו אתם ונראה אתכם.
נראה לכם כל כך פשוט לחדול מלדבר בקול רם ובצעקות על מי שמסביב? – עשו זאת אתם. למדו את עצמכם וגם את ילדיכם לקבל על עצמם קבלה, אבל גם לקבל את אי ההצלחה לעמוד בהחלטה. במקום לכעוס על הילד שלא הצליח – הניפו אל על את דגל ההצלחה. "תראה, לא שמעתי שצעקת משך כל השעה האחרונה, זה נפלא ובכלל לא קל!". גם את עצמכם תוכלו לעודד באופן זה.

5. בחרו החלטה אחת והשתדלו לעמוד בה

חודש אלול משרה עלינו השראה של שלווה, של נוחם, של אהבה. נראה לנו שהנה אנו מצליחים בכל מה שרק נחליט. ברגע שאנו מחליטים להצליח בכל, מובטח לנו שלא נצליח כלל. בחרו לעצמכם דבר אחד שתוכלו לעמוד בו ולהתקדם משם, למדו גם את הילדים לבחור דבר אחד שנראה להם שיצליחו בו. פעמים רבות ההחלטה האחת מושכת נוספת וזו מושכת עוד אחת. ברגע שלא צעקתם על הילד, הוא כבר העריך זאת וקיים את בקשתכם, אתם לימדתם עליו זכות, וכך עידנתם את התנהגותכם וכך הלאה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית