לפעמים אני מרגישה כל הזמן במרדף, איזון בין הקריירה, לבית, משפחה, ילדים, וגם רצון לזמן פנוי.. הרצון שלי לג'נגל בין כל הדברים, הלחץ, חוסר ההספק, חוסר היכולת להתרכז, הקפיצה מדבר לדבר, והמון חלומות ורצונות שלא מתממשים לי.

מתוך הרצון שלי כאמא צעירה, לסיים את היום בחיוך, והרצון לחיות חיים מאוזנים בריאים ושפויים, תהיתי לעצמי איך בעידן המודרני מתנהלים באטרף של החיים.

לא, אני לא מאלה שמנקות כתמים דמיוניים עם ליטר אקונומיקה, ועוברות עם קיסם שיניים בין האריחים, ובטח לא מאלה שמחכות להתערבות של כוח עליון כזה או אחר, אבל אני אוהבת ניקיון וסדר ואני בלגינסטית לא קטנה, אחרי שהבנתי שסדר בארון זה סדר בחיים, החלטתי לנסות להבין מה אני עושה לא בסדר, הבנתי שאנשים שלא מצליחים לשמור על סדר נחלקים ל-3 סוגים: טיפוס ‘הלא מסוגל לזרוק את זה’, טיפוס ה’לא מסוגל להחזיר את זה למקום’ וטיפוס שהוא השילוב בין השניים.

אז מה עושים עם כל השאיפות, מטלות, מטרות, וריבוי התפקידים כאמא, וכאישה? קודם כל- השינוי מתחיל בגישה, נכון שלפעמים קשה ואנו מתייאשות ממטלות הבית, אבל לי אישית עוזר לזכור למען מי אני עושה, אז תודה לבורא עולם שיש למי לתת ושיש מי שנהנה.

לימור מאור סיסו כתבה ספר איך להיות אפקטיבית, היא ערכה רשימה של 10 דברים, כדי להגיע למטרות שלנו בחיים ולשמור על השפיות. ליקטתי לכן מעט מתמצית הדברים.

ואלו הן עשרת הצעדים להיות אפקטיבית ולהפיק יותר מהיום:

1) לעצור- להתבונן, ולהאמין שזה אפשרי, למה הכוונה? לפעמים דברים קורים כ"כ מהר שאנחנו אפילו לא עוצרות לוודא מה קורה אתנו. דווקא העצירה במודע וההתבוננות, גורמת לי להבין שאוכל לייצר משהו חדש, ואולי למצוא דרך פעולה אחרת, ואוכל להיפטר מדפוסים ישנים. לדעת לתעדף נכון את הדברים, ברגע שאאמין שזה אפשרי אוכל ליצור דרך חדשה.

2) בחירה- החלטה חדשה, לתת לעצמי סיבה טובה לעשות דברים, כלומר להבין למה חשוב לי להספיק דברים מסוימים, או לדעת להתרכז במה שחשוב, או להפסיק לקפוץ מדבר לדבר, או להיות יותר עם הילדים שלי. כשיהיה לי למה יהיה לי מנוע להניע את עצמי, ואת השינויים שאני רוצה.

לא אגיע למצב שבזבזתי אחה"צ שלם או שבוע שלם, כי לא עצרתי להגדיר לעצמי סדרי עדיפויות בחיים, לשים גבולות של עד מתי אני עובדת, כמה אני משקיעה, לשים גבולות לעצמי, לשים את הדברים מול העיניים, לדאוג שתמיד יהיה לי יומן או פתק, עם משימות, שהדברים יהיו יותר נגישים, כך זה לא מאבד פרופורציות בראש ואני לא מבזבזת אנרגיה מנטלית בלזכור את הכל. חשוב לעשות הפסקות ולקחת זמן התאוששות, אני צריכה קיבולת מנטלית להתמודד עם זה כדי למנוע שחיקה, לשאול את עצמי האם הלעבוד אחה"צ שווה את הרגשות אשם שיהיה לי מול הילדים? או שעוד שעתיים שעות שינה שווים לי את הפגיעה בזוגיות?

3) לפתוח את הבוקר ברגל ימין- שגרת הבוקר וההתנהלות בבוקר היא האלף בית לאיך שהיום שלי ייראה, לכתוב לעצמי ברכת בוקר אישית, איזה טקסט על המטרה, על מי אני ומה אני רוצה להיות, ומה אני רוצה להשיג, כדי שלא אשכח את עצמי. לקום יותר מוקדם ולתת לעצמי זמן, לעשות משהו בשביל עצמי, (מכירות את זה שאין זמן לעשות שפם? ושלא נדבר על גבות...) גם בהתנהלות עם הילדים שתהיה שגרת בוקר יציבה וקבועה, שכל אחד יודע מה עומד לקרות וזה יוצר תנועה נינוחה בבוקר.

4) לבסס- שגרת יום ושבוע, כשיש לי ידיעה ברורה לגבי התבניות של החיים שלי, יותר קל לי ליצוק לתוכן משימות, יש לי יותר שליטה עליהן, אני פחות מתעסקת בלעשות סדר בפאזל ולהבין מה אני עושה, ומתי, ולמנוע מרדף קבוע. לחשוב איך נראה היום שלי? לדעת שהיום שלי מתנהל בצורה מסוימת. האם אני עובדת מהבית או במשרד, באיזה ימים אני עובדת מהבית, אם אני עובדת מהבית אז עד מתי, עד הצהריים שאני מביאה את הילדים? יש אם יש חוגים לילדים, אם אני שכירה שעובדת אחה"צ ובערב יוצאת לפגישות. כך לא אערבב ואנסה לעשות הכל מהכל,

5) לשים מושכות על המחשבות- להיות מודעות למה שעובר לי בראש, מחשבות שיוצרות בלגן, להתמקד במחשבה או במשימה, למשל: אם נכנסתי לבדוק מייל אז לבדוק מייל, ולא להתחיל לגלוש באינטרנט, לפתוח עוד לינק ועוד לינק ולבזבז חצי שעה. לא להתפזר, זה כלי מאוד חזק בדרך להיות אפקטיבית.

6) לייצר ולגלף זמן- כלומר לשים לב לאן הולך הזמן שלי, להבין שיש לי את כל הזמן שאני צריכה, ולפעמים אני צריכה לגלף אותו ממקומות שזה מתבזבז בהן כגון: רשתות חברתיות, בהייה במיילים, טלפונים מחברות פטפטניות... פעילויות שמוציאות אותי מהבית ללא סיבה ממש מוצדקת, או התעכבות על דברים פעוטים וחסרי משמעות.

7) להתאמן על חשיבה קדימה והכנה- לדעת להסתכל קדימה על מה שצפוי להגיע, ולהכין את הקרקע. וכך היכולת להתמודד עם העומס תגדל.

8) לנטל הסחות דעת – בעידן הדיגיטלי, של הווצאפ, המיילים, הטלפונים, וכו'... לא לבדוק מיילים כל יום, להרחיק את הטלפון, ולנתב אנרגיה ופוקוס לדברים חשובים.

9) לוודא תמיד שיש לי סדר בפנים וסדר בחוץ- סדר בראש וסדר בסביבה הפיזית, כשיש סדר בראש המחשבות שלי בהירות ואני מתמללת את המשימות, קל לי לעשות איתן משהו, כדאי לעשות תכנון שבועי במוצ"ש. כששולחן העבודה שלי נקי, ונעים. אני לא גוזלת תשומת לב ואנרגיה, כשהניירת מטופלת יותר קל לי להיות מסודרת.

10) לתדלק את מיכלי המוטיבציה והסביבה- האחריות שלי היא לדאוג לעצמי, יש לי אחריות על הסביבה האנושית שאני מוקפת בה, אני יכולה ליצור וליזום את זה, אני יכולה לחזק את זה, אני יכולה להגדיל את זה, אני יכולה לקבוע פגישות קפה עם נשים מעוררות השראה שאני רוצה להכניס לחיים שלי, אני יכולה לדאוג למלא את מיכלי המוטיבציה שלי בדברים שעושים לי טוב, לשמוע מוזיקה ולהכין פלייליסט אהוב, לצייר, לכתוב וכד'. כשיש אנשים טובים בחיים שלי ככה גם נראים החיים שלי. אני בהחלטה מודעת, יכולה להיפגש עם חברה ולהגיע במטרה לייצר שינוי טוב בצד השני, לא ממקום של סיעוד, או ממקום ייעוצי, אלא ממקום של השראה ולתת את האנרגיה שלי, ולעזור, וזה המון. ומה שאתן, אקבל בחזרה.

לסיכום:

קודם כל תכנון! לא חייבים ללכת בגדול, אפשר בסוף כל שבוע, לשבת, לעצור, להסתכל על השבוע הקרוב ולעשות רשימה של אילוצים, דברים שחייבים להיעשות השבוע, תור לרופא וכד'.

לזכור שהשראה היא הדלק שלנו - ניהול זמן נכון, גורם לנו להיות יותר יעילות, החוק הראשון הוא סדרי עדיפויות, וזה עוזר לנו לתעדף, את סדר הפעילות לכולנו יש רק 24 שעות ביום, ממה מתחילים? ההתנהלות שלי בתוך המרחב כלומר הבית, בעל השלכות לטווח הארוך, נשמע שולי אבל יש לזה המון אספקטים, כשאני מבינה שמשהו מאוד משמעותי לי לטווח הארוך אני אשקיע בו יותר מדברים אחרים.

אני לא אצליח ולא אוכל לעשות הכל, אני רק צריכה להסתכל על הדברים שאני רוצה לעשות או להוריד את זה מהרשימה, מה שנקרא לעשות אלימינציה, כי יש המון דברים שבת'כלס הם לא חשובים וגם אם הם לא יקרו, אז לא יקרה שום דבר.. זה לא אומר שזה חייב לקרות גם אם היינו רוצות, לכן, אם אפשר לטפל בדברים באשראי ולא בטלפונים וללכת לבנק וכו'... כדאי.

אפשר גם ללמוד להאציל סמכויות ולהעביר למישהו אחר את המטלה, לבחון כל משימה לראות אם אני חייבת לעשות אותה עכשיו, או שזה משהו שיכול לחכות לאח"כ, בין היתר, הדבר הכי חשוב לעשות על הבוקר, זה להקדיש זמן רק לעצמי. ונכון שכולנו צריכות את העוד כמה דקות אקסטרה בבוקר, ומתעצלות לקום קצת יותר מוקדם, ומעדיפות להתפנק עוד קצת במיטה. כדאי להזכיר לעצמנו שההתנהלות שלי בבוקר משפיעה מאוד על המוטיבציה.

מה כ"כ חשוב בבוקר? אם אני קמה רק כשצריך, רק לילדים, או רק לעבודה, ככה גם ייראה שאר היום שלי, וזו לא האנרגיה שכדאי להתהלך איתה, אם אני קמה ועושה יותר בשביל עצמי, תחושת ההצלחה הזו, היא זו שתתהלך איתי כל היום, וארגיש הישג והספק ותהיה לי הרגשה טובה שתלווה אותי במהלך היום ותשפיע גם על שאר הדברים.

לדאוג לזמן לעצמי, מה עושים בזמן הזה? לא רק קפה רגל על רגל.. לרשום לעצמי משפטי הכוונה ומשפטים מחזקים, תפילה, מדיטציה, מתיחות, הליכה, כל הרוטינה הזאת יכולה לקחת שעה + כוס קפה מפנק. זה מייצר רמת אנרגיה ומיקוד וזה דלק למשך היום, הרבה יותר בריא מלהתחיל את היום באטרף.

חוק החצי דקה- מכירות את זה שאתן עוברות ליד איזה חפץ מסוים ואת יודעת שלוקח לך חצי דקה לארגן, להחזיר, להרים אותו, ובמידת הדחיינות שכולנו נגועות בה אני מניחה, אתן אומרות לעצמכן טוב אח"כ אני יעשה את זה? אז זהו שלא, את לא תעשי את זה אח"כ.. קחי את החפץ ותחזירי למקום, ותוך כדי תספרי תוך כדי כמה שניות זה לוקח.. 1,2,3, וכו'.. תראי שזה לא לוקח יותר מחצי דקה. כשעובדים עם העיקרון הזה במהלך היום, בסוף היום הרבה יותר קל. והבית יותר נעים ומסודר.

אני מודה, אני מחפשת עצות של אימהות לתכנון חכם של הבית להלן כמה טיפים שקבלתי: אמא לעשרה אמרה שהיא שמה במרפסת לכל ילד סלסילה עם השם שלו, והתפקיד של כל אחד הוא לקחת את הבגדים שלו לקפל ולשים בארון, וגם אם הוא לא עשה את זה, לפחות הוא יודע איפה הבגדים שלו.

אשת קריירה מצליחה סיפרה לי שהיא מפעילה מכונת כביסה בלילה, לפני שהיא הולכת לישון ובבוקר נשאר לה רק לתלות.
אמא ל-3 בנות קטנטנות, סיפרה לי שהיא מתחילה לבשל לשבת כבר מימי רביעי וככה אין לה לחץ בבישולים.

כביסה: לסדר את הכביסות לפי ימים, אני למשל מקדישה את ימי ראשון לכביסה של בעלי, שזה כולל חולצות לבנות וציציות + גיהוץ, כך שיש לי שקט לשבוע ואני יודעת שהוא מסודר ובאמצע השבוע הוא לא יתקע בלי חולצה מגוהצת. כבר מיום רביעי מתכוננת לשבת, אם זה באבק סידור, והחלפת מצעים ואז ביום חמישי נותר רק לשטוף, וימי שישי פנויים נטו לבישולים.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

סל כביסה: יש לי יותר מאחד, כל אחת לפי סוג המכונות שהיא מפעילה, אחד לצבעוני ואחד ללבן, ניתן למצוא גם סל נייד בעל 3 תאים, זה נוח וזה חוסך זמן מיון.

עוד טיפ: לתלות פתק על המקרר עם רשימת הקניות לשבת קודש כבר מיום ראשון ואז כל פעם במהלך הבוע כנתקלים בדברים שעומדים להיגמר או שצריך לקנות רושמים ואז יורד הרבה לחץ מהראש לקראת שבת.

הטיפ הכי חשוב בעייני: לזכר למען מי אנו עושות, לא לשכוח את הילדים ואת הבעל, להישאר פנויות רגשית ועם מספיק אנרגיות כדי להכיל ולתת חום ואהבה לכולם שתטעין גם אותנו.

מקווה שהמידע הזה יעזור לכן, אשמח לקבל עוד עצות וטיפים, מכל אחת ואחת, הגיבו ושתפו!

]]>