אימוש: מי מכין אותך ללידה?

סבתא שלי הייתה אומרת: אותי אף אחד לא הכין ללידה, ילדתי 16 ילדים בלי עין הרע וכולם בריאים. משפטי 'סבתא' בד"כ מעוררי חיוך ומדיפים ריח של תמימות ואמיתות עתיקה שלא תחזור. אך בהחלט ניתן לומר כי דברים השתנו, אנשים התחלפו ולא כל מה שהיה נכון פעם, נכון גם היום (הריון ולידה)

רחלי פרייפלד | כיכר השבת |
לעומת העבר, אז נשים חיו את הרגע, וראו בגידול ילדיהם מטרה אחת ויחידה, במציאות בה כולנו עסוקים בהגשמה עצמית, בפיתוח קריירה ובמבט אל עתיד טוב יותר, כל שינוי קטן מצריך היערכות מחודשת והכנה מוקדמת. אך עדיין, יש שתוהות מה פשר המושג המדובר והנידון כ"כ בהרחבה בשנים האחרונות ונוטות לייחס לו חשיבות מועטה מידי.

עצרו שניה, וחשבו על המשמעות הגלומה בהבאת חיים נוספים לעולם. המעבר מ-לפני ל-אחרי בלא הכנה ראויה, חד מכדי לעבור אותו באופן חלק ובריא. (במיוחד כשמדובר בלידה ראשונה…) השינוי הרגשי אינו נופל בחשיבותו וערכו מהשינוי הטכני - הדורש ההערכות רצינית אותה לא מצוי שמזניחים.

כמעט ולא ניתקל בזוג שלא יצא למסע הקניות הזוגי טרם הלידה והצטייד בעולם ומלואו עבור הפעוט המיוחל: החל בעגלה (הכי יקר בבקשה), דרך מיטת תינוק על אביזריה הנלווים וכלה בטיטולים, חיתולים, מוצצים, בקבוקים, כיסא תינוק,כיסא הנקה,כרית הנקה ,שמיכת הנקה, בגדים, נעליים(אולי הוא מחונן?) ספרים, משחקים, מגבונים, מטרנה, סימילאק, מתקני שאיבה, מיקסר (זה סתם כי צריך), מצעים, סלקל, טיולון ו--- ומה לא בעצם?

אז טכנית, יש מקום ויש תנאים. יש מיטה לישון בה ובגדים להלביש ואוכל להאכיל. אך מה בנוגע להערכות לקראת השינוי הרגשי שעומד להתרחש?

עוד מוקד שואב תשומת לב (בכמויות..) יעמוד בין דיירי הבית ועלול לערער את המאזן הרגשי שאליו התרגלו עד עתה. עוד פציינט שיש לטפל בו 24 שעות ביממה עתיד למנוע ממבני במשפחה לחזור אי פעם לשגרת היומיום אליה התרגלו לפני כן. בנוסף, התקופה שלאחר הלידה מלווה לעיתים במשברים נפשיים ותנודתיות קיצונית במצבי הרוח, שעלולות להבהיל את בני הזוג בהעדר ידע וניסיון מקדים. במרבית המקרים תחלוף התופעה הזו תוך מספר ימים. אך חשוב להבחין בין תחושת דכדוך לבין דיכאון מתמשך שעלול לפגוע בתפקוד היומיומי ומחייב קבלת טיפול רפואי מתאים.

בעבר היה המנהג המבורך ששולח את הנשים לבית אמא הישר מבית החולים - נפוץ יותר מהיום. הוא אמנם רווח, אך נשים רבות מטעמים שונים או מחוסר בריריה חוזרות לביתם אחרי הלידה. העדר יד תומכת ומנוסה שתסייע בטפול התינוק ותאפשר ליולדת לנוח - עלול להעמיד את האם הטריה בקשיים רבים. במקרים כאלו חשוב עשרת מונים להשתתף בקורס הכנה ללידה בסוף תקופת ההריון. קורס כזה ידריך את היולדת באופן מקצועי ויעזור להיערך מכל הבחינות לקראת התינוק הקטן שעומד לצאת אל חייה, וכל התופעות שיבואו עימו ובעקבותיו. כל לידה מביאה עימה בשורה חדשה, תופעות חדשות, צרכים שונים של התינוק שעלולים להפתיע גם את האם המנוסה ביותר, לכן לא כדאי להזניח את ההכנה המוקדמת גם במקרה של יולדת ותיקה וגם במקרה של יולדת טריה שנעזרת באמה.

עבור בני זוג המצפים לילדם הראשון, הכנה והיערכות מוקדמת היא בגדר חובה. ללא נסיון קודם, כל ידע הוא קריטי, מעבר לספרי הדרכה והתייעצויות עם רופאים מומלץ לבני הזוג ללכת לקורס זוגי שילמד אותם את כל הדרוש מהפן הטכני וידריך אותם שלב אחרי שלב באופן אישי ופרטני מה לעשות בכל תרחיש אפשרי. חומר הלימוד עובר וחולש על כל הידע הנדרש לקראת הלידה, החל בטרום הלידה: זיהוי סימנים מבשרי לידה, שלב ההגעה לבית החולים, לימוד הפרוצדורה הנדרשת בביה"ח והכרת חדר היולדות, דרך לימוד שלבי הלידה: הכרת הניתוח הקיסרי, הכנה למקרה של לידה מוקדמת וכלה במדריך מפורט לקראת החזרה הביתה: הציוד הנדרש, החלפת חיתול, רחצה התינוק, אמצעי בטיחות ועוד...

אל תגררו לגישה של 'יהיה בסדר', 'כולם נולדים ויולדים ובסוף מסתדרים' או 'החיות בטסע לא עוברות קורסים, אמא יודעת מה הבן שלה צריך'. הכנה מוקדמת תתן לכם גם תחושת ביטחון, וגם את כל הכלים הדרושים לכן ללידה בטוחה ונעימה וגידול קל ככל הניתן של ילד מאושר.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית