נדבק או לא נדבק: המיתוס הגדול על הגלוטן

מקור השם "גלוטן" הוא במילה הלטינית Gluten שפירושה "להדביק", והוא ניתן לו בזכות תרומתו להדבקת מרכיבי הקמח בדרכם להפוך לבצק. והנה הזדמנות להפריך את המיתוס שצמח לו, יחד עם אותם טרנדים הקוראים להימנע מצריכת גלוטן, אז גלוטן לא נדבק למעיים, ולא מזיק לבריאות! ויש עוד כמה דברים שאת חייבת לדעת (בריאות)

הילה בן שימול | כיכר השבת |
לאנשים בריאים אין צורך להימנע מאכילת גלוטן, גלוטן הוא חלבון המצוי בדגנים כגון: חיטה, שעורה, שיפון, וכוסמין, הוא התגלה לראשונה, ע"י בודהיסטים צמחוניים במאה ה-7 שחיפשו דרך להעשיר את תזונתם בחלבון. הוא מורכב מחלבונים המצויים בגרעיני הדגנים, כמו עמילן. ייחודו הבולט של הגלוטן היא עובדת היותו מסיס במים, בדיוק כמו שיבולת שועל, במפגשו עם מים הוא הופך לג'ל, מה שמאפשר לו להעניק ללחם ולדברי מאפה את היציבות מאידך אך גם את הגמישות, ובעיקר את המרקם הייחודי להם.

לחם ופסטה ללא גלוטן הומצאו עבור חולי צליאק, אבל לאנשים שאין להם רגישות לגלוטן אין שום צורך להגביל את עצמם, ואין כל הצדקה מדעית לוותר על מוצרים העשויים מחיטה. בכל תפריט מאוזן לאנשים בריאים, חשוב שיהיו מוצרים מקמח חיטה, שיבולת שועל, כוסמין או שיפון, כגון: לחם מלא, פסטה, דייסות וכד' תזונתם של אנשים הנמנעים מגלוטן מבוססת בעיקר על פחמימות שבאות מתפוחי אדמה, מאורז ומתירס. הם נמנעים מדגנים מלאים, טעימים וזמינים כמו חיטה מלאה, שיפון מלא, שיבולת שועל וכוסמת. לדגנים האלה יתרונות תזונתיים כיוון שהם מכילים סיבים, ויטמינים ומינרלים התורמים לתחושת השובע וחשובים לתזונה מאוזנת.

דבר נוסף ונכון לגבי כל דיאטה, אם אתם חובבי מאפים ולחם טרי, מן הסתם שתרדו במשקל ברגע שתחליטו להוציא אותם מהתפריט היומי שלכם, אך - האם זה יצליח לטווח הרחוק? כמה זמן תוכלו לדבוק בדיאטה כזו המונעת מכם להנות מהמאכלים האהובים עליכם? אל תיפלו בפח של הדיאטות המהירות, רוב הסיכוי שלא תעמדו בזה, ולא רק שתעלו חזרה את כל מה שהורדתם, אלא תעלו אף יותר. הניסיון הראה שדיאטות הדורשות הימנעות ממאכלים רבים, לא מחזיקות מעמד לטווח הארוך.

כדי להצליח לרדת במשקל אין צורך לאכול אוכל של אנשים חולים, התהליך אמור להיות מהנה נוח ופשוט, המזון שצורכים בזמן דיאטה, אמור להיות דומה לתזונה הנוכחית שלכם. השינוי אינו בסוגי המאכלים, אלא בכמות ובאיכות. השינוי הוא קל ובריאותי שאמור להתאים לכל אחד באופן אישי, למשל: הפחתה בסוכר, הפחתה בבצקים, הגברת אכילת פירות וירקות, והגברת פעילות גופנית. בנוסף, הדעה הרווחת בין כל המומחים היא שדיאטה דלת גלוטן, ללא צורך אמיתי בהגבלת דגנים (רגישות לגלוטן) לא רק שאינה עוזרת, אלא אף הורסת, היא גורמת להפרת האיזון של החיידקים הטובים במעי הגס, וגורמת לירידה בתגובה החיסונית.

לסיכום: תאכלו בריא, תהנו מהתהליך.

אני השתכנעתי!

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית