טוק טוק: על 'חומצה אסקורבית' כבר שמעת?

תנסו לגלות סימני צינון כאלו ואחרים, בסביבה אנושית כלשהי, מיד כולם יתנפלו עליכם בשלל עצות מגוונות, אבל אף אחד לא יפסח על העצה הכל כך ידועה ומועילה – ויטמין C כמובן * יצאתי קצת לקרוא ולברר מי הוא הוויטמין הפלאי הזה? והאם שמו הולך לפניו בצדק? ועוד משו, שמו הנוסף של ויטמין C הינו "חומצה אסקורבית" (בריאות)

מיכל סגל | כיכר השבת |
ובכן גבירותי, קצת היסטוריה...

במשך מאות שנים רווחה מחלה בשם צפדינה שתסמיניה הראשוניים הם התרופפות השיניים ודימום בחניכיים, דימום ממערכת העיכול; שטפי דם הנוצרים מכל חבלה קלה; החלמה איטית של פצעים ואנמיה. והדרדרות עד כדי פגיעה משמעותית בכל הגוף כולו ועד מוות. המחלה הזו נמצאה בעיקר בקרב אוכלוסיית המלחים, שנבצר מהם לאכול פירות וירקות טריים בתקופות הארוכות בהם שהו בלב הים.

בניסוי שערך ג'יימס לינד בשנת 1753 על מלחי הספינה ה.מ.ס. סולסברי (Salisbury), במטרה למצוא להם תרופה למחלה, הוא נתן לכל זוג מלחים מאכל מסורתי בעל סגולות ריפוי, כשזוג אחד קיבל שני תפוזים ולימון, והא היה הזוג היחיד שנרפא ממחלת הצפדינה, מאז החלה המודעות לחשיבות הרבה של ויטמין סי לגוף האדם.

ב 1912, פרצה לעולם התודעה של נטילת ויטמינים כתוסף תזונה, ואז לראשונה בודד הויטמין סי בפעם הראשונה

מי אתה אדון ויטמין C?

שמו הנוסף של ויטמין C הינו "חומצה אסקורבית" (ASCORBIC ACID) ההקשר הטבעי בין ויטמין סי לצינון הוא אינו מקרי, אך הוא גם אינו מדוייק, לויטמין זה אחריות רבה על כל מצבו הבריאותי של האדם מעבר לריפוי שפעת וצינון, ויטמין סי מעורב ב כ 300 תהליכים בגוף האדם, הוא מסייע בריפוי מחלות שונות ומורכבות יעיל בסיוע להחלמה ממחלות וירליות ומחלות חיידקיות נלוות.

לויטמין C רשימה ארוכה של תפקידים חיוניים לגוף האדם:

1. בניית הקולגן - ויטמין סי חיוני לתהליך הביוכימי של בניית הקולגן- החלבון השכיח ביותר בגופו של האדם, הוא המרכיב העיקרי ברקמות חיבור כגון גידים, סחוס, מעיים, עצמות, כלי דם. וכתוצאה מכך הוא נחוץ אף ל:

2. הגנה של העור - בניית הקולגן משפיעה גם על איחוי פצעים ושמירה על מראה עור טבעי ובריא.

3. איזון רמת השומנים בדם - ויטמין סי נוטל חלק נכבד בהפיכת שומנים בדם למלחי מרה, תהליך זה משפיע באופן ישיר על רמת הכורלוסטרול בדם ועל שכיחות נמוכה של אבנים בכיס המרה

4. הגנה מפני רדיקליים חופשיים - בגופינו מסתובבים רדיקלים חופשיים, אלו חלקיקים בעלי מטען חשמלי לא מאוזן המסתובבים בגופינו, בשל היותם חסרי איזון הם נוטים להשתתף בקלות בתופעות כימיות שונות בגוף, וגורמים לחימצון חומרים שונים בגוף, כתוצאה מכך נפגעות מערכות שונות, כגון הנשימה, העיכול, הכבד, הפרקים, העיניים. וכן תהליך הזדקנות הגוף מקבל תאוצה, עלולים להתפתח תהליכים סרטניים, ורמת הכולוסטרול בדם עלולה לעלות. ויטמין C הינו נוגד חימצון תפקידו להגן על חלקי הגוף הפנימיים מפני הרדיקלים שמאיימים לפגוע בו, הוא משחרר תגובה נגדית לרדיקלים ומונע את פעולתם ההרסנית.

5. שחזור נוגדי חמצון מוחלשים - ויטמין זה לא רק מהווה הגנה מפני חימצון, אלא מגייס לעזרתו חיילים נוספים. ביכולותו של ויטמין C לשחזר נוגדי חמצון מוחלשים אשר מצויים בגופינו, כגון ויטמין E.

6. שיפור ספיגת הברזל - ויטמין C תורם לשיפור ספיגת הברזל במעי, לכן על מנת לשפר את יעילות נטילת הברזל, יש לשלב מאכל עשיר בברזל (כגון שומשום) עם מאכל עשיר בויטמין C (כגון פרי הדר)

7. הגנה מפני מחלות לב וכלי דם – צריכה מוגברת של ויטמין C בתזונה גורמת להגנה מפני מחלות לב וכלי דם, כמו התקפי לב ושבץ.

8. הגנה מפני מחלות סרטן – צריכה מוגברת של ויטמין C בתזונה נמצאה קשורה להפחתת הסיכון לסרטן של הפה, הגרון ומיתרי הקול, הושט, הקיבה, המעי הגס והרקטום, והריאות. ועוד סוגים נוספים של סרטן

9. הפחתת הסיכון לקטראקט – מחקרים מסוימים מראים כי צריכה מוגברת של ויטמין C קשורה בסיכון נמוך יותר לקטראקט (התעכרות עדשת העין), הסיבה המובילה לעיוורון במבוגרים.

10. מניעת סיבוכי סוכרת – צריכה מספקת של ויטמין C עשויה לתרום למניעת כמה מן הסיבוכים הקשורים בסוכרת.

תמרורי אזהרה למחסור בויטמין C

מחסור קל עלול לגרום לחולשה, כאבים, שטפי דם בעין, פגיעה בכלי דם קפילריים, כתמים כחולים בגוף בעקבות חבלות קלות, הפרעות רגשיות, התקף לב ושבץ מוחי הנגרם בגלל קרישת דם, בעיות עיכול, אובדן שיניים, התנגדות ירודה לדלקות, דימום מהאף, קשיי נשימה, קושי בהבראה של פצעים וחבלות, נפיחות וכאבים בפרקים. חולשה, החלשת האמייל של השיניים, חניכיים מודלקות ומדממות בקלות, אובדן רב של שיער. חוסר שקט ועצבנות אצל ילדים, אדישות וחוסר סבלנות, אנמיה, כאבים ברגלים ובפרקים. מחסור חמור גורם למחלת הצפדינה כפי שפורט לעיל.

אילו מזונות עשירים בויטמין C ?

פירות: ויטמין c מצוי בעיקר בפירות טרופיים, כגון קיווי, פפאיה, אפרסמון גיואבה ומנגו. הפרי העשיר ביותר בויטמין זה הוא הקאמו קאמו- פרי הגדל על שיח ביערות האמזונס של פרו וברזיל. ויטמין c מצוי בכמות גדולה גם בפקעות ורדים, בשזיף, תות שדה, לימון, מלון, פירות הדר.

ירקות: ברשימת הירקות העשירים בויטמין c מופיעים: ברוקולי, פלפל אדום, אפונה ירוקה, שעועית, תפוחי אדמה וכל סוגי הנבטים למיניהם.

עודף ויטמין C בגוף, יש דבר כזה?

ויטמין C שאינו נספג בגוף, מופרש מיידית דרך השתן, לכן מצב של נזק לגוף כתוצאה מעודף ויטמין C הינו נדיר ביותר, יחד עם זאת ניתן לקשור תופעות של שלשולים, בחילות ובחילות לעודף ויטמין C בגוף, יש שנוטים לתלות הווצרות אבנים בכליות ודימום בקיבה, גם כן לסיבוכים נדירים כתוצאה מעודף של ויטמין C בגוף. בד"כ התופעות הנ"ל יחלפו באופן מיידי עם העצירה של נטילת הויטמין.

כדאי לדעת:

1. ויטמין סי אינו נאגר בגוף, לכן יש לצרוך אותו על בסיס יומיומי.

2. בניגוד לדעה הרווחת, פירות הדר אינם מכילים את הכמות הגבוהה ביותר של ויטמין C. ויטמין זה שמגיע מפרי ההדר נשמר ונספג טוב יותר בגוף לעומת מזונות אחרים עתירי ויטמין C.

3. ירקות חתוכים מאבדים מרמת ויטמין C עד כ- 50 אחוזים תוך 3 שעות, תופעה זו נגרמת בשל פגישת החמצן בחומר נוגד חימצון, שילוב זה פוגע בויטמין עד כדי איבוד ערכו לחלוטין.

4. ערבוב מיצים מכילי ויטמין C כמו מיץ הדרים עם רסק פירות כמו בננות יגרום להרס הויטמין הנמצא בפרי הדר.

5. רמת ויטמין C נפגעת ויורדת בשל סיבות כגון: נטילת אספירין, נטילת גלולות למניעת הריון, נטילת משככי כאבים, לחץ ומתח נפשי, עישון, ובישול המאכל המכיל את הויטמין..

מודה ומתוודה שטרם הסקירה הזו, גם אני המעטתי מערכו של הוויטמין החשוב הזה, וספחתי אותו לעזרתי רק בזמני צינון, אך עתה, אין כל ספק שמחר בבוקר אני אעמוד בתור באחת מרשתות הפארם, וארכוש חפיסות של ויטמין C למבוגרים ולילדים, כולי תקווה שאצליח להשריש את חברתו של הוויטמין להרגלי הבית השגרתיים שלנו, זה עניין של בריאות, ועם בריאות לא משחקים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית