שאלה קטנה: למה אני יהודיה?

פעם חשבת למה דווקא את נבחרת להיות יהודיה? מה זה אומר עלי בעצם? מה ההשלכות לכך? מה קובע בעצם את יהדותי? בקיצור טוב להיות יהודי-ה (דעות)

גילי שלום | כיכר השבת |
״למה אני יהודיה?״ אחת השאלות שאת שאלת את עצמך לפחות פעם אחת בחיים. מי אני? מי אני לא עונה על השאלה איפה אתה, ומה אתה עושה, צריך להעמיק. וכשהעמקתי, הבנתי.. אני יהודיה!

ואז שאלתי, למה באמת? למה אני יהודיה? ועניתי לי: לאט לאט. אני יהודיה לא בגלל שאני מאמינה שהיהדות מכילה את כל סיפור האנושות בעצם, אני כן מכבדת גם דעתו ואת מסורתו של האחר והשונה. אני יהודיה לא בגלל האנטישמיות והאנטי ציונות נגדי, מה שקורה לי לא מגדיר מי אני.

אנחנו עם של אמונה, לא של גורל. אני יהודיה לא בגלל שאני חושבת שהיהודים טובים יותר מאחרים, או מוכשרים יותר או חכמים יותר או תורמים יותר למדע ולעולם. כי היהודים לא שונים. היהדות היא שונה, העניין הוא לא מה שאנחנו, אלא מה שאנחנו נקראים להיות.

אני יהודיה כי אבותי היו ראשונים שהבינו שהעולם מונע בידי מטרה מוסרית. שהבינו שהמציאות איננה מלחמה בלתי פוסקת בין יסודות שצריך לסגוד להם. ושההסטוריה איננה קרב שבו החזק הוא הצודק, וכל השאר צריכים לרצות אותו.. המסורת היהודית עיצבה את המוסר המערבי, היא הייתה הראשונה שאמרה שחיי אדם הם דבר קדוש, ושאסור אפפעם להקריב אחד למען ההמון. ושבעיניי אלוקים כולם שווים, עשיר, עני, גדול וקטן..

אני יהודיה בגלל שאני היורשת המוסרית של אלה שעמדו לרגלי הר סיני והתחייבו לחיות לאורם של עשרת הדברות.
אני צאצאית של דורות לאין ספור שעמדו בניסיונות רעים ומרים ובכל זאת נשארו נאמנים לברית, למרות שהיו יכולים להפר בקלות.

אני יהודיה בגלל השבת, המוסד הדתי המופלא ביותר שישנו.. זמן שאיננו משנים בו דבר לא בטבע ולא אצל בני אדם אחרים. זמן שאנחנו מתחברים בו ביחד בחופש ובשוויון בכדי לטעום מדי שבוע מטעמו של ימות המשיח. אני יהודיה כי העם שלי לא וויתר אף פעם, אפילו בתקופות של מחסור נורא ומצוקה קשה על החובה לעזור לעניים, לחלץ יהודים נרדפים בארצות אחרות ולהלחם למען צדק לנדכאים.

ותמיד הוא עשה את זה לא בשביל לקבל מדליות כבוד וטפיחה על השכם. אלא כי זו מצווה! וכי ככה יהודים צריכים לעשות.
אני יהודיה כי אני מוקירה את התורה, ויודעת שאלוקים נמצא לא רק בכוחות הטבע, אלא גם ברעיונות מוסריים.

במילים, בכתובים, בהדרכות, ובמצוות.

אני יהודיה כי גם מתי שלא היה ליהודים שום דבר, הם לא הפסיקו להעניק לילדיהם חינוך, והאמינו שמתן עומק והכרה עצמית ליחיד הוא משימה קדושה. אני יהודיה בגלל האמונה היוקדת של בני עמי בחופש האמונה שכל אדם הוא פועל מוסרי, ובכך טמון כבוד האדם.

אני יהודיה משום שהיהדות אף פעם לא הסתפקה בשאיפות נעלות, אלא הקפידה לתרגם את הערכים שלה למעשים-למצוות ולהלכה, וככה הורידה את השמיים אל הארץ. אני פשוט גאה להיות יהודיה. אני גאה להיות חלק מעם שלמרות כל האסונות הנוראים שידע, לעולם לא איבד את האמונה ואת החיוך. שידע תמיד לצחוק אל מול פני הצרות ועדיין להאמין שתבוא הגאולה. שראה את ההיסטוריה האנושית כמסע, ולא הפסיק לרגע ללכת ולחפש.

אני גאה להיות חלק מתקופה שבה העם שלי שהוכה בפשע הנורא ביותר שנעשה אי פעם נגד עם, קם מעפר ומאפר והחיה ארץ שוממה, החזיר לעצמו את עצמאותו.

הציל יהודים נרדפים ברחבי העולם,בנה את ירושלים,והפגין אומץ בשדה קרב-ההגנה כמו גם במערכה על השלום.
אני גאה באבותיי שסירבו להסתפק בנחמות מוסר,ו בתשובה לשאלה "האם המשיח הגיע? "ענו תמיד "עוד לא", עוד לא..
אני גאה להשתייך לעם ישראל, שמשמעות שמו היא האבות והאמהות שלנו. יצחק, יעקב, שרה, רבקה, רחל, אברהם, לאה. שכל אחד מסמל משהו אחר וביחד הפכנו לעם המושלם.

משום שאף על פי שאהבנו את האנושות, תמיד גם נאבקנו בה וקראנו תגר על אליליה של כל תקופה ותקופה, ואף על פי שאהבנו את אלוקינו אהבת עולם, תמיד גם נאבקנו עמו, והוא עמנו.

אני מוקירה תרבויות ומסורות אחרות, ומאמינה שכל תרבות ומסורת תורמת לעולם דבר מה ייחודי, אבל זה משהו מיוחד שלנו, שאין לאחר. זהו העם שלי, זוהי המורשת שלי, זוהי האמונה שלי. בייחודיות שלנו טמונה האוניברסליות שלנו.

אם נהיה רק מה שאנחנו יכולים להיות, ניתן לאנושות את מה שרק אנחנו יכולים לתת לה. זהו, אם כן, הסיפור שלנו.

זוהי המתנה שלנו לדור הבא. קיבלתי אותה מהורי, והם מהוריהם,וכן הלאה עד למרחקים במרחב ובזמן. שום דבר אחר אינו דומה לזה. זהו סיפור שהצית את דמיונה של האנושות, ושממשיך להציב לה אתגר אני רוצה להגיד לכל היהודים ברחבי העולם: קחו אותו, הוקירו אותו, למדו להבין ולאהוב אותו, שאו אותו, הוא ישא אתכם. ואתם בתורכם, העבירו אותו הלאה, לדורות הבאים.

כי אתם בניו ובנותיו של עם נצחי - תנו לנצח הזה להנציח אתכם...

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית