שאלה: האם קטניות הן סתם עוד פחמימה?

מיתוס: לא כל-כך

בקטניות יש כמות מאד יפה של חלבון איכותי, והן לא רק עשירות בפחמימות. למשל? בכוס עדשים מבושלות ישנם 18 גרם חלבון! יותר ממה שמצוי ב-2 ביצים גדולות. קטניות מכילות מינרלים שטובים מאד לגוף שלנו,כגון ברזל אבץ וויטמין B. קטניות הן דלות שומן ונטולות כולסטרול,והכי חשוב? מלאות בסיבית תזונתיים ונוגדי חימצון, מה שגורם לעיכול מהיר ובריא. הקטניות משביעות לארוך זמן, ומצאו גם שדרגת השובע שנותנות הקטניות, זהה לזו של הבשר.הקטניות דווקא מסייעות באיזון הסוכר בגוף,לא כמו שחשבנו,והן נחשבות למזון המסייע בטיפול נגד סוכרת.

שאלה: האם הקטניות עושות גזים?

מיתוס: את האמת? זה תלוי!

זה תלוי כמה הגוף רגיל לקטניות,אך אם נכניס את הקטניות באופן תדיר לגופינו,מערכת העיכול תתרגל והגוף יקבל אותן, וכך הגזים יפחתו עד שיעלמו כליל. ישנם עוד פתרונות טובים שיכולים להועיל בהפחתת הגזים. השריית הקטניות: יש להשרות את הקטניות במים 12 שעות לפחות, במהלך ההשריה יש להחליף מים לפחות פעם אחת, השריית הקטניות במים מקצרת את זמן הבישול ומעלה את הערך התזונתי. עוד דרך להקטין את תופעת הגזים, היא לתבל בתבלינים כגון: אניס, קינמון, ג'ינג'ר, שומר וקימל.

שאלה: אין הרבה ברזל בקטניות?

מיתוס: ההיפך...

קטניות הן מקור מצוין לברזל. גולת הכותרת היא דווקא השעועית הלבנה, מאה גרם שעועית מבושלת מספקת 3.7 מ״ג ברזל. זו כמות אדירה בהחלט! אם נשווה מול מאה גרם חזה עוף שבו יש רק 1 מ״ג ברזל. ובבשר בקר יש 2 מ״ג ברזל למאה גרם. גם מהירות ספיגת הברזל בגוף מקטניות היא גבוהה מאד, ואם אתם רוצים להמריץ את מהירות ספיגת הברזל, תוסיפו לארוחה לצד הקטניות ירקות טריים.

שאלה: קטניות צריך לשלב ביחד עם דגנים?

מיתוס: ממש לא נכון

רבים חושבים שכדאי לשלב דגנים יחד עם הקטניות בשביל לקבל חלבון מלא,-חלבון עשיר בכל חומצות האמינו החיוניות. אבל למעשה זה לא כלכך נכון. מספיק לצרוך קטניות ודגנים באותו היום בשביל להנות מחלבון איכותי לגוף.

שאלה: קטניות הן "מאכלי חורף כבדים"?

מיתוס: לא בהכרח

כשאנחנו שומעים קטניות, אנחנו רואים חמין, מג׳דרה, מרק סמיך וצ׳ילי מול העיניים. אז הגיע הזמן להבהיר שלקטניות יש עוד שימושים. למשל? לשלב אותן בסלטים, לנשנש גרגרי חומוס מתובלים, לטחון להמבורגר וקציצות, (פלאפל? הלווו!) להוסיף לפירה עדשים כתומות, ואפילו ניתן להוסיף אותם לבראוניז! בראוניז שעועית שחורה, כן זה קיים..

(צילום: שאטרסטוק)

כדי להפוך את הקטניות למצרך על בסיס יומי, חסכי בלאגן ובפעם אחת תבשלי כמות גדולה של הקטניה ללא תיבול כלשהו, הכניסי אותם לשקיות מחולקות למנות ותקפיאי, ברגע שתרצי להנות ממנה פשוט תוציאי מהמקפיא ותתחילי לבשל, תוך דקות תהיה לך מנה מזינה של קטניה מלאה באנרגיה טובה.

]]>