האישה שהמציאה את הרובוט שיעשה לה את העבודה

מטרת המצאה של מריטה צ׳אנג,הייתה בשביל להפוך את חייה לנוחים וקלילים יותר.אך מסתבר שיש בה הרבה יותר מעבר. כי מי לא היה חולם על רובוט שיעשה בשבילך את כל המטלות?

גילי שלום | כיכר השבת |
משנה את העולם
חלום של כל ילד (ושל הילדים ברוחם,והעצלנים), זה רובוט שיעשה בשבילם את כל המטלות הקשות. כך גם חלמה מריטה צ׳נג, ובכל פעם כשאמה ביקשה ממנה לסדר את החדר, היא הייתה טוענת בכעס "למה אין לי רובוטים שיעשו בשבילי את העבודה המעצבנת?". אך מה ששונה אצל צ׳נג משאר בני האדם, זה שהיא הפכה את החלום למציאות, ויצרה אחד כזה. אבל מה שכן, היא לא דמיינה שעם ההמצאה הזו, היא תעזור להרבה מאד אנשים.

"תמיד חלמתי שאני יושבת בחדר,ויש מלא רובוטים סביבי שעושים למעני את העבודה, מסדרים לי את החדר מגישים לי שתיה ואוספים את כל הצעצועים מהרצפה, אבל בכל פעם שחלמתי על זה, הבנתי שבמקום לחלום עדיף להפוך את זה למציאות, ושאני חייבת את הרובוטים האלה לצידי".

היא רק כבת 24, ומריטה צ׳נג הוכרזה כאחת המדעניות החכמות והיצירתיות ביותר באוסטרליה. כשרואים אותה או שומעים את אחת ההרצאות שלה, אי אפשר שלא להתאהב בה. עם הקול הילדותי, היצירתיות והקלילות שהיא מעבירה בכל משפט שלה, זה נראה שאין דבר בעולם הזה שהיא אינה יכולה לפתור או להמציא.

היא סיימה לימודי תואר ראשון במכטרוניקה ומדעי מחשב,ומה שהפריע לה בעצם זה עצם העובדה שבכיתה שלה ישנן רק כחמש בנות מתוך חמישים וחמש סטודנטים. והיא הבינה שהיא חייבת להכניס לתודעת הנשים הצעירות את כל ענייני הטכנולוגיה.

צ׳נג הקימה ארגון שנקרא ״Robogals״, ארגון המורכב מסטודנטים ושמטרתו לעודד ילדות לעסוק במקצועות מדע וטכנולוגיה.

לצורך העניין, רק כ11% מהמהנדסים באוסטרליה הן נשים. (ובאמריקה רק כ14% ובאנגליה רק כ9%) "זה מוזר לי שנשים לא מתלהבות מהדבר הזה, נשים יכולות להצליח בטכנולוגיה ובמדע יותר מגברים, היצירתיות שלהן עולה על כל דמיון, התפיסה הזו שזה תפקיד של הגברים,היא לא נכונה ואפילו מעצבנת".

"בירידים שהתקיימו באוסטרליה, הצגתי את רובוגלס ודיברתי על רובוטריקה וטכנולוגיה, וכל הילדות הצעירות הביטו בי במבט עקום, חלק מהן אמרו "גם אחי עוסק בזה!" מיד אמרתי להן שגם הן צריכות לעסוק בזה, וזה ממש ממש כיף! אך כולן חייכו והלכו לחפש עמדה יותר "נשית" משלי, הן כלל וכלל לא לקחו זאת כאופציה".

כשסיימה את הלימודים, הרבה מאד חברות גדולות הציעו לה עבודה, חלקן שוות במיוחד, אך צ׳נג החליטה שהיא רוצה לעבוד ולייסד לבד חברה משלה, כך באמת נוצרה 2mar, חברה העוסקת בבניית רובוטים שמטרתם לסייע לאנשים בחיי היומיום ובפעולות שונות.

המוצר הראשון שייצרה צ׳נג היא זרוע ביונית העונה לשם "jeva", זרוע שאמורה לשנות את עולמם של חולים הסובלים משיתוק בגפיים העליונות, הזרוע מסוגלת לבצע לא מעט משימות, שלחולה קשה לעשותן. כגון הרמת כוס מים, הרמת חפצים מהרצפה והגשת כוס מים לפה.את הזרוע מרכיבים על כסא הגלגלים של החולה. וכיצד מפעילים את הרובוט? בעזרת הקול! פשוט מבקשים ממנו.

צ׳נג גדלה עם אמה, שעסקה בניקוי בתים לפרנסתה, כסף לא היה להם אך אמה של צ׳נג תמיד הכניסה בה את התקווה ש"אין דבר שהוא לא אפשרי". צ׳נג טוענת שחלק גדול מההצלחה שלה זה בזכות אמה, שהייתה שם לאורך כל הדרך ועשתה הכל בשביל שבתה תצליח, למרות האמצעים הדלים שהיה לה להציע.

בשנת 2012 זכתה צ׳נג בתואר יוקרתי, "הצעירה המבטיחה ביותר באוסטרליה" תואר שלו זכו מעטים ממש, ומאז קבלת התואר היא יצאה למסע הרצאות ברחבי אוסטרליה שעוסק במדע ופמניזם, ולא פעם היא אינה חוסכת בבביקורת כלפי המדינה שלה, אוסטרליה. והיא טוענת מולה כי המדינה לא עושה הרבה בקידום טכנולוגיה בקרב נשים ובנות, והיא תקועה יותר מדי בעבר ואינה רוצה להתקדם.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית