לא מתוק לכולם: איך מתמודדים עם אלרגיה לפירות ט"ו בשבט

ט"ו בשבט הגיע, הפירות היבשים לא ממש מתוקים לכולם ויכולים להוות סבל ואפילו להוות סכנה. דוקטור אורי טוקר, מומחה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית בבית החולים 'שערי צדק' מסביר מהי הסכנה וכיצד ניתן להמנע (בריאות)

אלרגיה..
ט"ו בשבט קרב ובא. חגיגה של נטיעת אילנות ופירות יבשים מתוקים וטעימים. ברחבי השוק ובמרכולים מקשטים הפירות היבשים את המדפים ובבתי הספר והגנים הילדים יוצרים ולומדים על שפע הפירות הללו.

אך לא לכולם יש את האפשרות ליהנות מההיצע המשובח שיש לארצנו להציע. ישנם אנשים שהחגיגה הופכת עבורם לסיוט, ולעיתים אפילו לסכנה של ממש. על כך שוחחנו עם דוקטור אורי טוקר, מומחה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית בבית החולים 'שערי צדק', וביקשנו לדעת, מה מותר וכיצד ניזהר עם כל המתוקים היבשים הללו שמקיפים אותנו בימים אלה.

האם פירות יבשים עלולים לגרום לאלרגיה?

בהחלט. שכיחות האלרגיה לאגוזים הינה סביב 1%, אלרגיה לבוטנים בישראל פחות שכיחה (סביב 0.15%). עם זאת, תגובות אלרגיות לאגוזים ובוטנים הן מהמסוכנות שבתגובות האלרגיות למזון. מגוון של אגוזים (כגון אגוזי מלך, שקדים, אגוזי לוז) וכמובן בוטנים, נצרכים באופן מוגבר סביב ט"ו בשבט, ויכולים להוות סיכון.

חשוב להזכיר בעיקר את המצבים הסמויים בהם ילד החשוד כאלרגי לאגוזים או בוטנים, יכול להיחשף אליהם למשל בחטיפים, עוגות וכו' המכילים אגוזים או בפיצוחים המצופים בשומשום (שהוא אלרגן שכיח בישראל). אלרגיה לאגוזים ובוטנים פחות חולפת במהלך הילדות מאלרגיה למשל לחלב או ביצים, ולכן עד שהוכח אחרת על ידי בירור אצל אלרגולוג, יש להקפיד על מניעת חשיפה למזון החשוד.

מהם התסמינים, והאם מסכנים חיי מבוגר או ילד?

תגובות אלרגיות למזון יכולות לגרום במבוגרים ובילדים לתסמינים המתבטאים החל בפריחה קלה ומגרדת, ועד נפיחות כללית, תחושת חנק מידית, קוצר נשימה ובהמשך לאיבוד הכרה. לכן בכל מקרה של תסמין חמור, או כאשר ידוע שהילד או המבוגר האלרגי למזון כל שהוא אכל/נחשף אליו בטעות, יש לבצע את הפעולות הבאות:

1. במידה ומדובר בפריחה בלבד – יש לתת אנטיהיסטמין (כגון – פניסטיל, אהיסטון, אראוס וכו') ומיד לפנות את הנפגע לרופא או למיון.

2. כל תגובה נוספת, מעבר לפריחה (במיוחד כשידועה אלרגיה למזון) מיד! יש לשאול את החולה אם הוא מצויד במזרק) אפיפן ולהזריק. ובמקביל יש להזמין אמבולנס ולפנות למיון.

נשמע מפחיד? אך התוצאה של חוסר הזרקת האפיפן יותר מפחידה, ההזרקה פשוטה ומצילת חיים:

- פותחים את האריזה. מדובר במזרק אוטומטי כמו עט – מורידים את הפקק הכחול.
- מצמידים את הצד הכתום לצד החיצוני של הירך.
- לוחצים חזק ומשאירים 10 שניות צמוד לעור.
- פעולה זו מצילה חיים. במקביל יש להזעיק אמבולנס.

כיצד נמנע אלרגיה?

כמובן שהטיפול הטוב ביותר לאלרגיה הינו מניעה:

1. חשוב ביותר כי ילד או מבוגר הידוע כאלרגי, יצויד בצמיד או פתק בארנק שהוא אלרגי עם ציון האלרגן.

2. הורים אך גם מבוגרים אלרגיים, חייבים לברר תמיד שהמזון שהם אוכלים לא מכיל את האלרגן. נזכיר בצער, מקרה בהם בשל חוסר ידיעה או בשוגג, אישה נפטרה לאחר שאכלה טחינה ולא ידעה שהוא עשויי משומשום שאליו היא רגישה.

3. וכמובן מי שידוע כסובל מתגובה אלרגית למזון חייב להיות מצויד באנטיהיסטמין ובמזרק אפיפן.
שיהיה ט"ו בשבט, טעים, מתוק ובריא.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית