זה נכון שילדים בכורים חכמים יותר, אבל למה?

אז זה אמנם קשור יותר לבריאות המוח או להתפתחות המוח, השבוע התפרסם מחקר מאוד מעניין שמסביר למה ילדים בכורים במשפחה חכמים יותר * כתבת הבריאות כרמית בצלאל ראובן מסבירה איך זה עובד מבחינת המוח האנושי (בריאות)

כרמית ראובן בצלאל | כיכר השבת |
בכורים חכמים יותר..
על פי נתונים סטטיסטיים בעולם המערבי, ילדים בכורים במשפחה הם מוצלחים וחכמים יותר מאחיהם הקטנים:

מה הקשר לזה שהם הבכורים?

יש מושג בקרב החוקרים, מדובר בכלכלנים מאוניברסיטת אדינבורג בבריטניה, מושג שנקרא "אפקט סדר הלידה". ומדובר בתופעה מאוד מעניינת שבמסגרתה חוקרים עקבו אחרי משפחות מאותו רקע סוציו-אקונומי וגילו שמי שנולד ראשון בדרך כלל מרוויח יותר כסף בבגרותו ויש לו יכולות וכשרונות טובים יותר מהאחים הצעירים שלו, הוא הישגי יותר.

החוקרים ביקשו לדעת למה זה קורה והחליטו לערוך מבחני איי-קיו לתינוקות עד גיל שנה ולאחר מכן לעקוב אחריהם גם בגילאים מאוחרים יותר. התברר שבשנים הראשונות ובשנה הראשונה, ילדים בכורים ברוב המשפחות משיגים תוצאות גבוהות יותר במבחנים האלו.

אבל איך זה קורה? הרי יש להם אותו מטען גנטי כמו לאחים שלהם?

נכון, אבל כל הורה לילדים יכול לספר לכם, גם בלי מחקר, שלילד הראשון שלו הוא הקדיש הרבה יותר זמן, פשוט כי היה לו יותר זמן מאשר כשהפך להורה לשניים, שלושה ילדים ויותר. החוקרים סבורים שההורים מקדישים יותר זמן איכות בשנה הראשונה ועד גיל 3 בערך – לילד הראשון משהם מקדישים לאחים שנולדים לאחר מכן. הילדים הללו מקבלים יותר גירויים מחשבתיים וחיזוקים חיוביים על ההתקדמות ההתפתחותית שלהם ומתברר שדווקא בשנים הראשונות לחיים זה מאוד משפיע על ההמשך, על ההצלחה שלהם בחיים. כלומר מי שרוצה ילדים מוצלחים חייב להקדיש להם זמן איכות, לכולם. במובן הזה יש לרוב המאזינים שלנו יתרון על פני המשתתפים במחקר הבריטי.

באמת? למה?

כי בניגוד לנחקרים בבריטניה, רוב הגולשות באתר מאמע שומרות שבת. השבת מספקת את אותו זמן איכות שבועי כל כך חשוב עם הילדים בעולם שלא מספק לנו זמן לנשום ביום יום. בעוד בכל בית אחר יש תמיד מסכים שמפרידים בין ההורים לילדים, מגיל קטן מאוד, זמן איכות זה ישיבה מול הטלוויזיה ועל זה מוסיפים גם את הסמארטפונים והטאבלטים והמחשבים.. כל אלה לא קיימים למי ששומר שבת. הוא במרכאות "נאלץ" לשחק עם הילדים שלו בחוץ, או בפאזלים או כל משחק אחר שעוזר לפתח אותם. איזה יופי, אז הנה הרווחנו משהו, גם מי שלא נולד ראשון במשפחה.

תודה רבה לך כרמית ראובן בצלאל, עורכת אתר הבריאות סמאללה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית