מה נשתנה הפסח הזה? כלום!

'פסח' זו אולי המילה הכי נפוצה ביומן המילים ששמעתי בזמן האחרון. בעצם כולנו. קניות לפסח, בגדים לפסח, כלים לפסח, ועכשיו אנחנו בעיצומו של הפסח - אבל רגע.

גילי שלום | כיכר השבת |
הפסח הזה..
כבר חודש שלם שהוא מורגש באוויר, (בבית רגיל, לא בבית שלי של אמא פולניה שמזכירה פסח מהרגע שפסח שעבר נגמר..). והנה בשניה ואנחנו אחרי ליל הסדר..

אבל את החוויה של הלפני פסח, הימים האחרונים אלו שלא היה שייך להתרווח על הספה ולכתוב כה מילים.. ככה זה היה נראה.

יאללה קניות! מי באה לקניון? רגע חייב בגדים לפסח! מה קנית לפסח? שיו נדיר איזה יפה קנית! שניה רגע צריך גם שעון חדש ושלושה סטים של גרביים. מה עם נעליים חדשות ואם כבר יש מבצע למה שלא אקח שניים?. אבל רגע אולי יהיה טיפה קריר בפסח אז צריך גם את הצעיף של לואי ויטון, אבל רק לפסח! נו זה ברור..

ואז אמא מתקשרת, נו מסודרת לפסח קנית הכל? ובבקשה לא להכנס עם חמץ לחדר שלך כי החלפתי את הקירות וניקיתי את החורים שבקיר וסגרתי בשפכטל. ושלא נדבר על המצעים החדשים של פסח ועם המדפים החדשים לפסח וגם השעון (אוהבת שעונים אנוכי..) החדש של פסח. ושלא שלא שלא נדבר, על אוסף הבשמים שכולם נקיים לפסח אבל רגע, קנית עוד אחד לפסח?

וגם חשבון הבנק מתנקה בפסח, אבל בשביל פסח? פסח זה פסח עושים הכל לפסח. הרכב מי לוקח לשטיפה לפסח? ורגע מה עם המחסן הקטן הוא נסגר או שצריך להתנקות לפסח? מה עם לא נספיק אז אולי נתארח בזה הפסח? מפתאום פסח זה פסח! ואיך פסח אם לא המסורת המשפחתית של פסח?.

והינה האחות מתקשרת שיחת חירום, ואיך לא? הנושא הוא שבועות! סתאאאם ברור שפסח. ״גילי אל תשאלי, לא קניתי שום דבר לפסח אני בלחץ של המבחנים של לפני פסח, יש מצב את הולכת לחפש לי משהו חגיגי לפסח?. ומה עם מתנה לאמא לפסח אספת מגבית מכל הילדים לפנק את אמא בחלום שהיא רצתה? שרשרת פנינים לפסח?.

ובטח למה לא פירות מהודרים לפסח ומצות הכי מהודרות לפסח. ושלא נשכח את הבשרים לניפנופים של פסח. ושתיה כיד המלך בפסח, ואין אלכוהול אז מחפשים יין משובח רק לפסח, ואם ניתן להביא את מצוות כל הפושט יד נותנים לו גם בפסח, כי ההוצאה רבה והרשימה ארוכה, הרשימה של פסח.

אז אחרי שניסיתם לספור כמה פעמים רשמתי את המילה פסח, (46 עד כה אם אתם עצלנים כמוני). קרה משהו בדיוק שהידיים שלי היו מפוצצות שקיות של פסח ורק חיכיתי לרגע שהמונית תגיע ואוכל להניח את רגליי העייפות מהקניות של פסח, ושתיתי מבקבוק מים (כשר לפסח).והמונית הגיע (הלוו גברת בלי חמץ זה כשר לפסח!), ניסיתי להבין בכלל, רגע! מי אתה בכלל פסח?.

אז כן, אנחנו משקיעים עליו כל-כך הרבה.. (הסטטיסטיקות מראות לנו שלג הפסח זה החג שהחנויות מרוויחות מאתנו סכומי עתק שבחגים זערורים כגון חנוכה ושבועות ההרווח הוא פחות ומפוחת). אבל מי אתה בכלל פסח? אנחנו מבזבזים עשרות אלפי שקלים, מאות אלפי דקות ניקיון, מליוני רגעים של זיעה, עשרות גיהוצי כרטיס אשראי ומאות גיהוצי חולצות ומכנסיים, אבל אולי אנחנו שוכחים את הפואנטה או בלשון העם - את הנקודהה המרכזית?.

אז נכון, שהחג הזה זו מתנה לאמא פולניה/ מרוקאית שכבר חולמת על לנקות את הבית כמו שאמא פולניה/ מרוקאית וכיו"ב יודעת לנקות. וזה נכון שזה כיף להתחדש ולטעום דברים חדשים (שרק היושב בשמים יודע איך הם בכלל כשרים לפסח וללא חשש קטניות). אני מנסה להזכר, במשמעות הפסח.

החג, שבו יצאנו מעבדות לחירות, שבו עם ישראל הפך לעם. החג שבו העם שלנו ראה ניסים גלויים מול העיניים, שהמצות שאנו אוכלים הם לא בשביל לפרנס את הרופא שיניים, אלא בשביל שנדע שהם באמת רצו מהמקום הארור שנקרא ארץ מצריים. שנזכור את העיקר ולא רק את הטפל, מקווה שישבתם בליל הסדר עייפים אך מרוצים לא רק בגלל כל הכלים והבגדים החדשים, אלא בגלל שלפני כמה אלפי שנים, היינו עדיין כולנו, עבדים - ושנשמח החג הזה כמו שצריך לשמוח באמת - כמו עבדים משוחררים שיצאו הרגע לחירות.

פסח כשר ושמח!.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית