שיח נשי: המאכל שח"כ עליזה לביא יודעת לבשל יותר טוב ממך

פגשנו את חברת הכנסת ד"ר עליזה לביא מ"יש עתיד", לשיחה אישית ומרתקת, על פוליטיקה ועל התחביבים עליהם היא נאלצת לוותר, על תפילה, קריירה, המאבק המשותף עם הח"כ החרדי, ואפילו על המאכל שהיא יודעת לבשל הכי טוב (תרבות)

ריקי בר | כיכר השבת |
מנהג נשים..
בספרך "תפילת נשים" הקדשת פרק על נשים במקומות עבודה, אז מה באמת מאפיין נשים בעולם העבודה?

נשים ללא קשר לתפילות, הדבר האחרון שהן מתייחסות, זה אל עצמן, נשים תמיד שמות את עצמן בסוף התור. אני רואה את זה המון, היא תרוץ לעשות המון דברים לילדים שלה, לבן זוג שלה, גם להורים שלה, אבל לעצמה פחות.

גם בנושא התפילות, אחרי ש"תפילת נשים" התפרסם התחילו לשאול אותי, איך יכול להיות שיש תפילה לאימא שהילד שלה חולה, לבעל חולה, ולעוד שלל נושאים שסובבים סביב האשה, מה עם האישה עצמה? ובספרי ההמשך שלי גם ב"מנהג נשים" ובספר נוסף של פאני נוידא, אשה שחיה לפני כ-160 שנה, ישנה תפילה שכתבה, תפילה על עצמה מרגשת מאוד, בספר ישנו מקום בצורה מאוד בולטת לאישה עצמה כשהיא חולה, לאשה שבעלה זנח אותה וכו', תפילות מאוד מרגשות לרגעים ולשעות קשות של האשה בעצמה.

תפילות של פרנסה גם כן מצאתי רק תפילות על הבן זוג ולילדים, תפילות על פרנסה לאישה עצמה מצאתי רק אצל פאני נוידא בספרה "שעות התייחדות", שם יש תפילות מרגשות בו האישה מבקשת על עצמה על פרנסה, שלא תיפול במעמסה על ילדיה למשל.

כמובן שהעשייה בכנסת מאוד מאתגרת, עד כמה הישיבה באופוזיציה מאתגרת?

היא מאתגרת מאוד כי את צריכה לעבוד הרבה בפוליטיקה וליצור בריתות וקשרים, לשכנע בצדקת העבודה שלך, ויש גם הרבה דברים לא נעימים כמו למשל שלוקחים לך את הדברים הטובים שלך ועושים אותם בלי לתת לך קרדיט ובלי שיתוף פעולה, בטח דברים שהתחלתי בכנסת הקודמת, אז יש אנשים יותר נחמדים וישרים, יש פחות כמו בכל מקום, אבל אני חרוצה ויודעת למה באתי לכנסת, יש לי צוות מדהים ואנחנו מצליחים לעשות עבודה נהדרת מספסלי האופוזיציה, זה יותר מורכב וזה יותר קשה, וצריך גם להעלים עין מכל מיני דברים קטנוניים שבדרך, כמו למשל השבוע בוועדת שרים עלתה הצעת חוק מצוינת שלי שמתואמת עם השר לביטחון פנים ארדן על אלימות במשפחה, לאמץ את הצמיד האלקטרוני שבאמצעותו אישה תוכל להישאר בבית אם היא רוצה בכך ולא חייבת ללכת למקלט נשים, ואם הבעל מתקרב הצמיד מצפצף, והיא מקבלת סיוע, אני עובדת על זה שנתיים ובהתחלה המשטרה והמשרד לביטחון פנים הרימו גבה, אבל סכמתי עם ארדן שיעלה את החוק כהצעת חוק ממשלתית ואני יעלה אותה גם בפרטי, ביום ראשון החוק עלה לוועדת שרים ואיילת שקד אומרת לא, היא לא רוצה. למרות שכבר קיבלנו אישור של השר המקצועי, כל הארגונים כולם רוצים את החוק הזה. אני יודעת שהיא עושה את זה כי זה פוליטיקה, לא לתועלת העניין, זה לא פייר, קטנוניות. אבל אני ממשיכה.


אחד הדברים הבולטים במפלגות החרדיות הוא חוסר שילוב נשים ברשימה. האם לדעתך המפלגות החרדיות צריכות לשלב נשים לרשימות לכנסת?

אני מאמינה שבקרוב ממש זו כבר לא תהיה שאלה. הנשים החרדיות מובילות כבר מהפכה, הן מאוד משמעותיות, בעבודה שלי נחשפתי לנשים שהבינו שהן חייבות בעצמן לשנות את המציאות. אני מאמינה ששינוי אמתי ועמוק לא נעשה מכפייה אלא מתוך הקבוצה עצמה, ויש היום נשים דעתניות שניסו בשנים האחרונות להוביל גם פעילות פוליטית. העברתי הצעת חוק שמפלגה שתשלב יותר נשים תקבל יותר כסף, והצלחתי למרות התנגדות המפלגות החרדיות להעביר את ההצעה במישור המוניציפאלי אמנם עדיין לא בארצי, אבל המון נשים חרדיות תמכו בי, ואני מחוקקת בהחלט גם מהאופוזיציה.
מפלגת הנשים לא קיבלה כמעט קולות..

זה אבן אחרי אבן, לאט לאט זה יקרה, לפעמים זה מטוטלת כי הרבנים שוב יוצאים, ואסור לכן לעשות את זה וללמוד את זה ואת זה, אבל השינוי נעשה. ברוב הבתים הנשים הן אלו שמביאות את הכסף, ברגע שההשכלה אצל נשים חרדיות היא מאוד גבוהה, הן בהרבה בתים מביאות את הכסף, הן מדברות עברית ישראלית, לבושות כבר אחרת, רוצות שהילדים שלהן ילמדו מקצועות ליבה. הרבה חוסכים ונותנים שיעורים פרטיים, יודעות כמה הן היה להן קשה, והן רוצות למנוע את זה מהילדים שלהן. השינוי בא מלמטה, זה קורה במעגלים הרבה יותר רחבים ממה שאנחנו מתארים, השינוי קורה מול עינינו. גם בזמנים שלא אהבו אותנו, יש עתיד בתקופת המאבק על השוויון בנטל, פנו אליי נשים חרדיות ואמרו הילדים שלנו לא יכולים ללמוד רק תורה הם נהרסים, במקום שילכו לצבא וילמדו איזה מקצוע. הדעה של מנהיגי הציבור החרדי, הרב שך בזמנו, והרב שטיינמן היום, שמי שלא לומד שילך לצבא באמת.

הבעיה שהיום כולם רוצים כותרות על השבת, על הכשרות, ועל הגיוס, כך הכול נכנס לסחרחורת. הדיון התקשורתי מביא בעיות. לכן יקח זמן אבל אני לפחות רואה את ניצני השינוי.

דווקא משום שיש עתיד מצטיירת לפחות כלפי חוץ המפלגה אנטי חרדית, מעניין לשאול: האם יש לך שיתוף פעולה פרלמנטרי גם עם הח"כים החרדיים?

ודאי שכן, הנה לדוגמה יש לי שיתוף פעולה מאוד חזק עם ח"כ גואטה, בנושא מקוואות שלא מונגשים לנכות, אנחנו עושים עבודה מול שר הפנים ומול שר הדתות להנגיש את המקוואות בארץ. בעבודה משותפת עם יגאל, באתי אליו אמרתי לו זה לא פוליטי אתה חייב לעזור לי, והוא באמת הבין והתגייס. הדבר השני הוא שקבלתי פניה שהעלו את מחירי המקוואות בבני ברק, חרדים פונים אליי, יודעים שאני כתובת, עכשיו גילתי את זה, הגשתי שאילתה לשר הדתות, והוא עונה לי בכל הארץ זה משהו אחד, בבני ברק זה לא אני זה העירייה, שאלתי איך זה קורה? לגברים שלושה שקלים ונשים ארבעים ושבעה? ומה ענו לי? כי גבר בא כל יום ואישה באה פעם בחודש, אמרתי להם תגידו לי זה נורמלי? איך עונים תשובה כזו? אישה יכולה לוותר? אז זאת רק דוגמה לפניות אלי, מלבד זאת סטודנטיות חרדיות רבות פונות אלי, שלא מקבלים אותן, קשיים, כשלים, במיוחד מחסידות חב"ד אבל עוד מגזרים. אני עושה הכול כדי לעזור, והכל לשם שמים.

בתור אמא וסבתא, עד כמה המשפחה מעורבת בעשייה הפוליטית שלך?

הילדים שלי הם חלק מכל מיני מהלכים, בעיקר בסעודות שבת יש דיונים רבים, לא תמיד מסכימים איתי, אין ספק שזה קונפליקט, להצביע לאמא כי זאת אמא ואנחנו אוהבים אותה מצד אחד, אבל מצד שני לא תמיד מסכימים אתה. אבל זה בסדר גמור אי אפשר להסכים על הכל, וזה בסדר גמור מבחינתי. אבל כולם מגויסים ומתגייסים לפעילות. לדוגמה מחר בערב אני מארחת בבית ערב זיכרון לסיפור של העליה מאתיופיה,בת אחת שלי אופה והבת השנייה באה לעזור לי. הם ממש חלק ושותפות בעשייה.

האם ישנם תחביבים או דברים מסוימים שנאלצת לוותר עליהם בדרך בגלל הפוליטיקה?

בטח.ברור. אני הרבה פחות קוראת היום, פחות ספורט וכושר, כמה שהבטחתי לעצמי לשמור על זה, אין לי אפשרות. אבל אני באמת מקווה לחזור לספורט וגם לקריאה שהיא מאד חשובה.

האם ישנה אמירה או פעולה שאת מתחרטת עליה במבט לאחור?

יש דברים כן בוודאי, דברים שלא הסברתי את עצמי נכון, דברים שאחרים לא הבינו אותי נכון..

יש לך דוגמא לתת לי?

בעיקר מה שקשור לדת ומדינה, מעמד נשים בפרט, היה לי ויכוח בנושא העגונה הזאת ששובתת מול הכנסת, למדתי לנסות יותר להסביר לצד השני ופחות להתנהל במאבק.

האם יש משהו שהגולשות לא יודעות על עליזה לביא, משהו פיקנטי שאת יכולה לספר על עצמך?

אף אחת לא עושה דגים יותר טוב ממני..

אז אני באה לשבת..

מוזמנת בכייף גדול..

מהי השאיפה או החלום שלך להמשך דרכך?

להמשיך לתקן, לעשות להביא את החיים שלנו למקום טוב יותר, לטובתנו ולטובת הילדים שלנו, ולממש את המשימה של הדור שלנו, לא מובן מאליו שאנחנו חיים גדלים כאן במדינה יהודית ויש לנו את היכולת להגן על עצמינו, ולדבר עברית ולגדל את הילדים והנכדים, אנחנו שוכחים להגיד תודה, המשימה של הדור שלנו היא באמת למצוא את המשותף והמאחד, להודות על כך שאנו אחרי הבכי שהיה כל כך הרבה שנים, אלפי שנים. מאז שזכינו ואנחנו פה ביחד, צריך להכניס לפורפורציות גם את המחלוקות, מי שמסתכל ממבט היסטורי מבין שחזרנו להיות יחד ואין מדינה שחזרה להיות יחד אחרי אלפי שנים, גם ארצות הברית זאת מדינת מהגרים, אנחנו זו המדינה היחידה של אנשים שחזרו לעצמם לאחר כל כך הרבה שנים, אחרי שכל אחד היה במקום אחר עם מנהגים שונים, עם תרבות אחרת, אז זה לוקח זמן, אבל ברגע שנבין לכולנו יהיה טוב יותר.

לסיום מסר שתבקשי להעביר לגולשות אתר הנשים "מאמע"?

לכו בכוחכן זה והושיעו את ישראל! אני באמת מאמינה שהשינוי והגאולה, ואני לא סתם עובדת בשביל נשים, ולמען נשים. מאמינה שלנשים יש חלק משמעותי בגאולה אם אפשר לקרוא לזה כך.

הרי בזכותן של נשים נגאלו ובזכותן עתידים להגאל.

תודה לך, חברת הכנסת עליזה לביא.

תודה לך, בכייף ובשמחה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית