כוננות מתוחה

אימה בפלורידה: הוריקן אירמה יכה מחרתיים

לאחר שסופת ההוריקן החזקה במיוחד 'אירמה' הכתה את האיים הקאריביים וגרמה לנזק אדיר היא עתה נמצאת בדרכה לכיוון פלורידה שרק בשבוע שעבר סבלה מהוריקן אחר (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בית שקרס בהוריקן הארווי (צילום: שאטרסטוק)

כ-48 שעות לפני שסופת ההוריקן האימתנית "אירמה" תכה בחופי פלורידה שב נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומפציר בתושבים לנקוט משנה זהירות. טראמפ אמר הערב (ה') כי הרוחות שמביאה איתה הסופה הן "החזקות ביותר שראינו אי פעם" וכי לפי מידע שמקבלים אנשיו מאיי הבתולה האיים האלה נפגעו קשות. "אי אפשר להיות מוכנים להוריקן הזה יותר מכפי שאנחנו", אמר טראמפ, אך הודה כי הממשל מודאג מאוד מהסופה. הוא הדגיש כי סביר להניח שהיא תהיה חזקה יותר מהוריקן "הארווי" שזרע בשבוע שעבר הרס רב בטקסס.

טראמפ אמר כי פוארטו ריקו, שהסופה עברה בה קודם לכן היום, יצאה בנזק קשה פחות מזה שהייתה עלולה לספוג. הערב עדכנו שם הרשויות כי שלושה בני אדם נהרגו – אישה בת 79 שנפלה בדרך למקלט, אישה אחרת שהתחשמלה וגבר שנהרג בתאונת דרכים. 70% מהתושבים נותרו ללא חשמל בגלל פגעי הסופה.

מדובר בסופה המתועדת היחידה בהיסטוריה ששמרה במשך 37 שעות ברציפות על רוחות במהירות 185 קמ"ש. מעט מאוד סופות ציקלון היו חזקות יותר מ"אירמה". פיל קלוצבך, מומחה להוריקנים מאוניברסיטה קולורדו, אמר כי השיא הקודם נקבע על-ידי סופת הטייפון "היינאן" שפגעה בפיליפינים בשנת 2013. הסופה ההיא שימרה מהירות כזו של רוחות במשך 24 שעות, ואז פגעה במדינה והרגה כ-6,000 בני אדם.

מושל פלורידה ריק סקוט קרא הערב לכל מנהלי תחנות הדלק במדינה להשאיר אותן פתוחות זמן רב ככל האפשר כדי להקל על אנשים להתפנות. הוא הדגיש כי אם יהיה צורך, שוטרים יסייעו לעובדי תחנות הדלק להתפנות בבטחה לפני בוא ההוריקן. סקוט הדגיש שכל הנמלים במדינה עדיין פועלים, ודרכם מוכנסים אליה דלק ומצרכי יסוד נוספים. הוא הפציר בתושבים לקנות אך ורק את כמות הדלק הנחוצה להם כדי שיישאר דלק לכל מי שזקוק לו.

הסופה מכה באיים הקריביים

הערב החלה הוריקן "אירמה" להציף אזורים ברפובליקה הדומיניקנית. עין הסופה נמצאת כעת מול החוף הצפוני שהרפובליקה הדומיניקנית חולקת עם האיטי. כ-500 תיירים הנמצאים באזור בווארו-פונטה קאנה פונו למקלטים לקראת הגעת ההוריקן. בהמשך צפויה סופת ההוריקן לפגוע בחוף הצפוני של האיטי.

מושל איי הבתולה של ארה"ב, קנת מאפ, מסר כי הממשל הפדרלי בוושינגטון שלח לאיים סיוע דחוף בעקבות הנזק הכבד באיים סנט תומס וסנט ג'ון. תחנות דלק קרסו ובית החולים המרכזי של סנט תומס ספג פגיעה חמורה. הרשויות שם החלו לחלק מזון ומים ולפנות מטופלים מבתי חולים לפוארטו ריקו ולמקומות נוספים. האיים עדיין נמצאים בעוצר, והוא חל גם על כ-5,000 תיירים שנמצאים בהם. טראמפ הכריז הערב על איי הבתולה אזור אסון, ובכך אפשר הזרמת כספים ומשאבים לטיפול בפגעי הסופה שם.

באיים הקריביים ממשיכים בינתיים לאמוד את הנזק. ממשלות צרפת והולנד הודיעו הערב כי באי סן מרטין נהרגו חמישה בני אדם, ולא שמונה כפי שדווח קודם. עוד כ-50 בני אדם נפצעו שם, אחד מהם אנושות ושניים קשה. חלק מהאי נמצא בשליטת צרפת וחלק אחר שלו נמצא בשליטת הולנד. ארבעה מההרוגים נהרגו בצד הצרפתי ואחד בצד ההולנדי. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הודיע הערב כי יבקר בטריטוריות הצרפתיות בקריביים שנפגעו בסופת ההוריקן ברגע שמזג האוויר יאפשר זאת.

ביממה האחרונה פגעה סופת ההוריקן באיי הבתולה, באי אנגווילה, בסן מרטין ובפוארטו ריקו. כשתגיע לארה"ב היא עלולה לפגוע לא רק בפלורידה, אלא גם בג'ורג'יה ובדרום קרוליינה. היא צפויה להגיע לשטח ארה"ב בשבת. הערב פרסם מושל ג'ורג'יה צו חירום המחייב את כל תושבי העיר סבאנה הסמוכה לחוף ואת תושביהן של כמה ערים נוספות באזור להתפנות.

הסיוט של האיים שנפגעו לא הסתיים, בעוד פלורידה נערכת לבוא "אירמה", באיים הקריביים כבר מתכוננים לסופת הוריקן נוספת שתכה בהם - הוריקן "חוסה". ההוריקן הזה התחזק הערב והפך להוריקן בדרגה 2 מתוך 5. מחר הוא צפוי להתחזק עוד יותר. לעת עתה הוא כולל רוחות במהירות 165 קמ"ש. הסופה צפויה לפגוע באנטיגואה ובברבודה, שכבר נפגעו בסופה אירמה.

ובזווית הישראלית, משרד החוץ הורה הערב לשליחים הישראלים במיאמי להתפנות משם עד שהסופה תחלוף, וקרא גם לשאר הישראלים הנמצאים במיאמי לפעול כך. אם ישראלים הנמצאים במיאמי ובסביבתה ייקלעו למצוקה בשל הסופה ונזקיה הם יוכלו לפנות למספרי החירום של הקונסוליה במיאמי, אבל אלה יוכלו רק ליצור בשמם קשר עם הרשויות המקומיות.

הקונסול הכללי של ישראל במיאמי, ליאו חייט, סיפר הערב בדרכו לאטלנטה כי בדרכים יש פקקים גדולים: "המונים מתפנים מהעיר, בהם ישראלים רבים. יש גם ישראלים רבים שהחליטו להישאר. הבניינים יעמדו בסופה, הבעיה היא מה שיקרה אחר כך – יהיו הצפות ויהיה קשה לצאת, ועלולה גם להיות פגיעה ברשת החשמל. מי שלא מתפנה מסכן את עצמו".

במשרד החוץ מסרו כי ארבעה ישראלים הנמצאים באי סן מרטין שנפגע קשה בהוריקן מוגדרים מנותקי קשר, אולם הדבר נובע מכך שקווי התקשורת באי נפלו. אין חשש לשלומם. המשרד פרסם גם המלצה לישראלים השוהים בקובה לעקוב אחר הדיווחים שם על מסלול ההוריקן, כדי להיות ערים למצב שבו הסופה תשפיע גם עליהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר