359 אלף ש"ח

נתניהו מואשמת בזיוף חשבוניות עבור שפים

היועמ"ש הורה על כוונתו להעמיד לדין את הגברת שרה נתניהו בפרשת 'הזמנת הארוחות' אך לגבי שאר האישומים כלפיה לא נמצאה תשתית ראייתית להעמיד אותה לדין (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע הבוקר (ו') על כוונתו להעמיד לדין את אשת ראש הממשלה שרה נתניהו ב"פרשת הזמנת הארוחות" בכפוף לשימוע בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים. בין השאר קבע היועץ כי נתניהו פעלה עם סמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, עזרא סיידוף, ליצירת מצג שווא שלפיו במעון לא מועסקת מבשלת. במצב זה הוזמנו ארוחות ממסעדות ומשפים. במסגרת החקירה עלה חשד לזיוף חשבוניות כך שהעלות חולקה למספר רב של מנות כדי לעקוף את תקרת ההזמנות. בעניין זה יועמד לדין עזרא סיידוף אך לא נמצאה תשתית ראייתית נגד שרה נתניהו.

בהודעת מנדלבליט נאמר כי היועץ הודיע לבא כוחה של שרה נתניהו כי הוא שוקל להעמידה לדין בשל חלקה "בפרשת הזמנת הארוחות". היא תזומן לשימוע כמקובל, בטרם יקבל הכרעה סופית בעניין זה.

ההחלטה התקבלה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה בחן את חומר הראיות בתיק, ולאחר ששמע את עמדות הגורמים הרלוונטיים וכן הובאה בפניו גם המלצת פרקליט המדינה שי ניצן ופרקליטות מחוז ירושלים לשקול הגשת כתב אישום נגד הגברת נתניהו בכפוף לשימוע. בד בבד, נמסרה הודעה דומה היום מפרקליטות מחוז ירושלים גם לבא כוחו של עזרא סיידוף בגין חלקו בפרשות השונות שנחקרו.

הפרשה המרכזית נגד שרה נתניהו מתמקדת בחשד שהחל מראשית חודש ספטמבר 2010, לכל המאוחר, ועד לחודש מרס 2013, פעלה גברת נתניהו, בצוותא עם עזרא סיידוף, אשר שימש תחילה כראש אגף בכיר משאבים חומריים ומבצעיים במשרד ראש הממשלה ובהמשך כסמנכ"ל מבצעים ונכסים במשרד ראש הממשלה, ליצירת מצג שווא שלפיו במעון הרשמי של ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים לא מועסקת מבשלת, למרות שבפועל הועסקו במעון מבשלות לאורך כל התקופה.

השניים נהגו כך, לפי הודעת מנדלבליט על מנת לעקוף את הוראות הנוהל, בהן נקבע בין היתר כי: "במצב בו לא מועסק במעון הרשמי מבשל, ניתן יהיה להזמין על פי הצורך מזון מבושל מוכן למעון הרשמי", ולהשיג כתוצאה מכך את מימון המשרד הן להעסקה של מבשלות שבישלו ארוחות במעון והן להזמנת ארוחות מוכנות ולהזמנת שפים שיבשלו במעון. בדרך זאת התקבלו במרמה מהמדינה מאות ארוחות ממסעדות ומשפים בשווי של כ-359,000 שקלים.

בשל כך שוקל היועץ המשפטי לממשלה להעמיד לדין את נתניהו בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ועבירות מרמה והפרת אמונים. בשל אותה פרשה הוזמן גם עזרא סיידוף לשימוע על-ידי פרקליט מחוז ירושלים. לסיידוף מיוחסות בגין חלקו בפרשה עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות (בשווי כולל של 393,000 שקלים), מרמה והפרת אמונים, וזיוף מסמכים.

במסגרת החקירה עלה גם חשד לכך שב-15 מקרים לפחות, כאשר הוזמנו שפים למעון ראש הממשלה לבשל ארוחה עבור אורחים פרטיים של גברת נתניהו ובני משפחתה, זויפו החשבוניות עבור אותן ארוחות, באופן שהעלות הכוללת של הארוחה חולקה למספר מנות כוזב וגבוה יותר ממספר המנות שסופקו בפועל. המנהג הזה נועד, על-פי החשד, לעקוף את הוראות הנוהל בכל הנוגע לסכום המקסימלי שבו ניתן להזמין מזון מבושל לכל סועד באירוח פרטי במעון הרשמי (כאשר לא מועסק במעון הרשמי מבשל) ולשלם לשפים שבישלו במעון ראש הממשלה סכום גבוה יותר עבור כל מנה.

על-פי החשד, סיידוף הנחה את השפים, את אבות-הבית ואת מזכירותיה של שרה נתניהו, לזייף את החשבוניות בגין אותן ארוחות. עם קבלת כל אחת מהחשבוניות המזוייפות האמורות, הוסיף סיידוף את חתימתו המאשרת את האמור בחשבונית ובמכתב הנלווה, והעביר את החשבונית לחשבות. גם בשל מעשיו אלה נשקלת כעת העמדתו של סיידוף לדין, והוא הוזמן לשימוע.

לגבי שרה נתניהו, מציין היועץ המשפטי לממשלה, לא נמצאה תשתית ראייתית מספיקה להוכיח כי הייתה מודעת למצג השווא בנוגע לארוחות שבישלו השפים עבור אורחים פרטיים, או לזיוף החשבוניות בנוגע לארוחות אלה. על כן הוחלט לסגור את התיק נגד נתניהו בפרשה זו בהיעדר ראיות מספיקות.

בנוסף, יואשם סיידוף שפעל להעסקת מלצרים בשכר גבוה מעל המותר תוך כדי זיוף חשבוניות. גם במקרה הזה אין תשתית ראייתית נגד שרה נתניהו. נתניהו נוקתה גם מההאשמות שהיו קשורות להעסקת חשמלאי בשכר גבוה וכן בנושא העסקת המטפלות עבור אביה בעת שהיה סיעודי.

לא תואשם בשאר הנושאים

לגבי נושאים אחרים שביחס אליהם הועלו בשעתו טענות, הוחלט בחודש יולי 2015, בעת פתיחת החקירה בפרשה, כי התשתית הראייתית שנאספה לגבי טענות אלה לא מצדיקה חקירה פלילית. כך, הוחלט בשעתו שלא לפתוח חקירה פלילית בנוגע לטענות בדבר רכישת נרות נשמה בכמויות גדולות מתקציב משרד ראש הממשלה, לאחר שמבדיקת המשטרה עלה כי הרכישה האמורה הייתה ידועה לגורמים הרלוונטיים במשרד ראש הממשלה ואושרה על ידם.

כמו כן, הוחלט בשעתו שלא לפתוח חקירה פלילית בנוגע לטענות הקשורות לנטילת פדיון בקבוקים למחזור. זאת לאחר שבחומרים שנאספו עלו גרסאות שונות בשאלה אם כספי פיקדון בגין מחזור בקבוקים ממעון ראש הממשלה הועברו לשרה נתניהו עצמה ושימשו להוצאות פרטיות או הועברו ל"קופה קטנה" של המעון ושימשו להוצאות שאינן פרטיות. בחודש יוני 2013 העבירה שרה נתניהו 4,000 שקלים למשרד ראש הממשלה, סכום שלפי חשב משרד ראש הממשלה מתאים לאומדן שערך בעניין, ומסרה כי סכום זה מועבר "למען הסר כל ספק" כהחזר על פדיון בקבוקים החל מאפריל 2009. בנסיבות אלה לא נמצא מקום לחקירה בעניין - כך, לפי הודעת היועץ המשפטי.

עוד הוחלט בשעתו שלא לפתוח חקירה פלילית בנוגע לטענות לפיהן ריהוט גן ו"פטריות חימום" חדשים שהוזמנו למעון ראש הממשלה בירושלים, הוחלפו עם ציוד זהה שהיה במעון ראש הממשלה הפרטי שבקיסריה. מנדלבליט ציין כי מהחומרים שנאספו עלה כי בסופו של יום הוחזר למעון ראש הממשלה בירושלים הציוד החדש שנקנה. עוד צוין כי לפי הוראות משרד ראש הממשלה, אוצר המדינה משתתף בהוצאות החלפת או רכישת פריטי ריהוט במעון הפרטי של ראש הממשלה, ככל שפריטים אלה נדרשים לצורך אירוח מבקרים המגיעים לשם מתוקף תפקידו של ראש הממשלה. "מהחומרים שנאספו בבדיקה עלה כי במעון בקיסריה התארחו לעיתים מבקרים מתוקף תפקידו של ראש הממשלה", קבע היועץ המשפטי.

"מני נפתלי אשם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אמש בדף הפייסבוק שלו בשם משפחת נתניהו. "הטענות נגד רעיית ראש הממשלה הן אבסורדיות ויוכחו כמופרכות", נכתב. "שרה נתניהו היא אישה אמיצה וישרה ומעולם לא נפל פגם כלשהו במעשיה. לצד עבודתה כפסיכולוגית חינוכית מומחית המטפלת בילדים מדי שבוע, היא מקדישה זמן רב לסיוע לילדים חולי סרטן, לניצולי שואה ולחיילים בודדים".

עוד טען נתניהו כי "העלייה התלולה בהוצאות הארוחות במעון ראש הממשלה נגרמה כתוצאה מעבירות שביצע אב הבית הבעייתי מני נפתלי, עד מדינה עבריין ושקרן סדרתי. ההוצאה החודשית הממוצעת על ארוחות מוזמנות בתקופה שבה נפתלי כיהן כאב הבית היא פי 5 (!) לעומת הממוצע החודשי בארבע השנים שלאחר מכן, כשנפתלי לא עבד שם. זה אומר הכול.

"נפתלי טופל האשמות שווא על רעיית ראש הממשלה כדי למלט את עצמו מאחריות לעבירות שביצע. לא זו בלבד שרעיית ראש הממשלה לא עברה שום עבירה - אלא שעצם העיסוק במזון של ראש הממשלה נתניהו, שפועל סביב השעון למען המדינה וביטחונה, ובמזון של משפחתו הוא עיסוק פתטי ואובססיבי. אף ראש ממשלה קודם לא זכה לחטטנות כזאת הגם שההוצאות של ראשי ממשלה אחרים על ארוחות היו זהות ולעתים אף גבוהות בהרבה. עד מתי תימשך ההתעסקות האובססיבית הזאת במשפחת נתניהו?".

עו"ד גדי טל, המייצג את עזרא סיידוף, מסר לאחר פרסום הודעת היועמ"ש: "סברנו שהתיק ראוי להיסגר. כך לא קרה. כרגע טרם הספקתי אפילו לעיין בכתב החשדות שהועבר אליי עתה, כך שמוקדם להתייחס לגופם של הדברים. לכן נאמר רק שאנחנו נלמד היטב את כתב החשדות ואת חומר החקירה, ונגיע לשימוע בפרקליטות מחוז ירושלים, שאין לי ספק שתקשיב לטענותינו בקשב רב ותשקול אותן בהגינות ובכובד ראש. אנחנו מקווים שזה יהיה ההליך האחרון בתיק ושלאחריו הוא ייסגר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר