בצל סופת ההוריקן

משפחתו של שליח חב"ד בסנט מרטין חולצה בשבת

מבצע חילוץ דרמטי במהלך השבת של משפחת שליח חב"ד מהאי 'סנט מרטין', לאחר מאמצים רבים והפעלת קשרים הצליחו לחלץ את המשפחה מהאי. השליח בחר להישאר (בעולם)

ההרס באי סנט מרטין (צילום: מתוך טוויטר)

בני משפחתו של שליח חב"ד הרב משה חיינוביץ' המאייש את אחד מבתי חב"ד האקזוטיים ביותר בעולם, חולצו במהלך השבת במבצע דרמטי וזאת לאחר הפעלת קשרים בינלאומיים וקבוצת WhatsApp שנפתחה בשבת כדי לסייע לחילוץ.

האי הקריבי 'סנט מרטין' ממוקם בחלקו הצפוני של קבוצת האיים הקאריביים, מתחלק בריבונות בין צרפת והולנד. כמובן, שגם שם ישנו בית חב"ד, המופעל על ידי הרב משה חיינוביץ'. בימים האחרונים התפנו מרבית התושבים והתיירים הרבים מהאי, בעקבות הסופה ההולכת ומתקרבת.

שליח חב"ד חשב כי עוצמת הרוחות תהיה חלשה יותר מהמתואר, לכן החליט להשאר יחד בני משפחתו, אשתו וחמשת ילדיו בגילאי 1-8 - בביתו שבמרכז האי.

לאחר כניסת השבת החלו הרוחות העזות לנשוב בעוצמה רבה מאוד ובני המשפחה עברו במהירות לבית חב"ד שנמצא במיקום גבוה יותר, אולם בשל הלחץ, שכחו כי המבנה נמצא במהלך שיפוצים - כך שבני המשפחה נפלו מן הפח אל הפחת.

שליח חב"ד באי הממוקם בצפון מזרח הים הקריבי שנפגע בעבר כבר שש פעמים בסופות הוריקן בעשרים השנים האחרונות, פנה מיד למטה העולמי של חב"ד בניו יורק וכן לארגון זק"א בבקשת עזרה לחילוץ של בני משפחתו מהאי שדרכי התעבורה אליו באוויר ובים נסגרו.

לצורך מבצע החילוץ נפתחה בשבת קבוצת WhatsApp ייעודית למבצע חילוץ טראס אטלנטי. לקבוצה חוברו הרב מנדי קוטלרסקי מנהל מטה חב"ד העולמי, יהודה משי זהב, מתי גולדשטיין ודוד רוז ממטה הבינלאומי של זק"א, צבי גלוק ודוד קושניר מארגון עמודים, אייזיק לידר ממונסי, יעקב וימיסברג מרשות חירום לאומית, לשכת סגן שרת החוץ ציפי חוטובלי, חדר המצב של משרד החוץ, שגריר ישראל והנספח הצבאי בהולנד ועוד.

בשלב ראשון נעשו מאמצים עילאיים להשיג מטוס פרטי שיסכים לנחות באי ברוחות העזות. אחרי שעות של חיפושים הצליח הרב אייזיק לידר מארה"ב להשיג מטוס פרטי עם 8 מקומות ישיבה שהסכים לנחות באי בתוך הסערה ולחלץ את בני משפחת השליח. אולם המטוס לא קיבל אישור נחיתה מההולנדים וחזר כלעומת שבא.

"זו הייתה אכזבה מסוימת" אומר יהודה משי זהב, "לאחר שעות של פעילות, עד שאיתרנו מטוס פרטי שהסכים לטוס לאזור, ההולנדים לא אישרו את הנחיתה". בנושא עורב גם משרד החוץ הישראלי על מנת שיסייע בחילוץ בני המשפחה שזעקו לעזרה, אולם גם השגריר הישראלי והנספח הצבאי הישראלי בהולנד, לא הצליחו להשיג אישור נחיתה למטוס החילוץ.

לאחר שעות רבות של פעילות בינלאומית, הצליחו ליצור קשר עם טייס שהביא ציוד הומניטרי לאיזור, שלאחר שכנועים רבים הסכים לקחת את בני המשפחה. זה נחת באזור, וחילץ את שרה אשתו של השליח וחמשת ילדיהם. השליח בעצמו העדיף להישאר באזור על מנת שיוכל לסייע ליהודים אחרים כאשר בני משפחתו נמצאים במקום בטוח וללא סכנה.

אלא שלאף אחד מהגופים לא היה מושג לאן חולצו בני המשפחה. שוב אחרי מאמצים התברר שבני המשפחה הונחתו בפורטו ריקו במקום מבטחים.

קבוצה נוספת של יהודים מארה"ב וקנדה בהם סטודנטים יהודים בבית הספר לרפואה ואנשי עסקים מקומיים שנקלעו לסערה מבלי יכולת חילוץ פנו אף הם לחילוץ. הללו רוכזו בבית הספר לרפואה באי.

ושוב החלו מאמצים בינלאומיים לחילוצם. רק כשעתיים לפני יציאת שבת, מטוס אמריקאי שהביא לאי ציוד הומניטרי, חילץ למעלה מ-150 בני אדם בהם גם את הקבוצה היהודית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר