דיווח מיוחד מפלורידה היהודית

ללא חשמל, ללא טלפון: ההתמודדות של יהודי פלורידה

סיוע החירום, ההימלטות של תושבי איזור רצועת החוף, הרבנים שנשארו והרבנים שחולצו והפילנתרופ החרדי שהתגייס לסייע > מיוחד: כתב 'כיכר השבת' בארה"ב עם הזווית היהודית לסופת ההוריקן

ילדי אחת ממשפחות חב"ד בפלורידה נצורים בביתם, הלילה (צילום: באדיבות המצלם)

פלורידה מנסה להתחיל ולהתאושש מסופת ההוריקן אירמה שהותירה בה חורבן של ממש שייקח תקופה ארוכה בכדי להחזירה לקדמותה, אם בכלל. בשורות הבאות נביא את הזווית היהודית להוריקן בפלורידה, שחוותה אתמול את אחד מאסונות הטבע הגדולים בתולדותיה.

במדינה מתגוררת כ-600,000 משפחות יהודיות ובה חיים יהודיים תוססיים במעגל השנה, בדמות קהילות יהודיות מבוססות, ובהם קהילות חרדיות. כמאה וחמישים משפחות של שלוחי חב"ד פועלים במדינה ומפעילים קרוב ל-200 בתי חב"ד ושורת מוסדות חינוכיים ועוד.

הדיווחים שמגיעים מהאיזור עדיין חלקיים, שכן רבים ללא קווי טלפון וחשמל. הנזקים, כך על פי המידע שמגיע, אדירים. "אנחנו מגייסים ומפעילים מאמצי סיוע חירום לקהילה היהודית", סיפר לנו אחד משלוחי חב"ד, "הקמנו ועד מיוחד לצורך טיפול סיוע ועזרה מעבר למה שהמדינה והרשויות נותנות, או היכן שהם לא נותנים".

לדבריו, "במהלך ההוריקן שחלף בפלורידה ביום ראשון, 3 מיליון איש נותרו ללא חשמל".

העזיבה, רגע לפני

רובם של היהודים, תושבי איזור רצועת החוף של פלורידה, עזבו לפני שבת למקום מבטחים, הצפינו לערים רחוקות יותר בפלורידה, או אף נסעו לקרובי משפחה במדינות אחרות בארה"ב.

שלוחי חב"ד, שהם רבני הקהילות, לא עזבו במהירות. "יש לנו אחריות רבה על הכתפיים, יהודים רבים שנתקעו או אין להם לאן ללכת - צריכים את העזרה שלנו. עזרה פיזית או עידוד מורלי וחיזוק רוחני".

במקומות שהוכרזו כאזורי סיכון, משרד ה'מרכז לענייני חינוך' בניו-יורק - מטה חב"ד העולמי, הורה לשלוחים לפנות את בני משפחותיהם עד יעבור זעם. במקומות שהיו על הקו של ההוריקן המאיים, אך לא היה בטוח באם הוא יתפרץ שם או רק יחלוף ליד, נשארו השלוחים לקיים מניין תפילה בשבת, לארח אנשים ועוד.

אתמול, ביום ראשון הסתגרו כולם בבתים, נשמעו להוראות רשויות העיר וכוחות הביטחון. חברי הקהילה היהודית ושלחו תמונות לבני משפחה מודאגים. כשהם עסוקים בלימוד, בתפילה, במשחק ובזמן איכות עם הילדים.

מי שתפס את תשומת הלב, היו דווקא השלוחים באיים הקריביים, שם עשה ההוריקן את ה'סיפתח' שלו.

הרב משה חנוביץ' - השליח באי ס. מרטין נשאר עם בני המשפחה במקום, ומסיבות טכניות לא התפנה עם המטוס האחרון. כשההוריקן היכה באי, החשמל נותק והמים שצפו גם בבית הפרטי, החלו בני המשפחה המודאגים לבדוק אם יש איך להוציא משם את השליח וילדיו.

פילנתרופ חב"די מניו יורק, יחד עם השליח באי פורטו ריקו המהווה אי מרכזי ברצועת האיים הרב מנדי זרחי, חברו יחדיו להפעיל קשרים במקומות הנכונים, ובני משפחת השלוחים הוכנסו לרשימת החילוץ של חיל האוויר האמריקאי שהנחית שם מטוס לאחר מאמצים רבים. השלוחה והילדים עלו על המטוס, בעוד השליח... נשאר במקום. הוא טען שהוא יכול להסתדר וידוע לו על יהודים הזקוקים לעזרה. מסירות נפש של ממש.

הרב אשר פדרמן - השליח באיי הבתולה, גם הוא נשאר עם תשעת ילדיו במקום. ולאחר שהתקבלה פנייה ממנו, הוקם ועד פעולה, שדאג לסדר את העברת בני המשפחה לחוף מבטחים.

רבים מתושבי פלורידה, ובתוכם רבבות מהקהילה היהודית מנותקים מחשמל, מטלפון, מאינטרנט. "כשיש לנו כמה דקות של חיבור פתאומי, אנו שולחים תמונה מהחושך, עם מילות עידוד לקהילה", סיפר לנו אחד השלוחים הנצורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר