חושך גמור

מכתש רמון הוכרז כ"שמורת אור כוכבים"

לאחר שלוש שנות בדיקה ובחינה הוכרז מכתש רמון כאזור ללא אור באופן רשמי מה שאומר שניתן לראות בו כוכבים בצורה טובה פי כמה. המכתש יצטרף ל-54 שמורות בעולם (תיירות)

מכתש רמון (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

בישראל כמעט לא ניתן למצוא אזורים של חושך מוחלט, שבהם אפשר לצפות בכוכבים בלי הפרעה של אור מלאכותי שאמנם מקל על החיים של בני האדם אך פוגע בדברים רבים. במקום אחד זה עדיין קורה: מכתש רמון. למכתש לא מגיע אור מהישוב מצפה רמון שמעליו, מהמכוניות שנוסעות בכביש שלאורכו או מאמצעי תאורה של בסיסים ומתקנים אחרים בשטח, מה שמאפשר לראות כמויות אינסופיות של כוכבים בשמים.

מעבר לנושא הצפייה בכוכבים, התרחבות מעגלי האור סביב מתקני תשתית, כבישים וכמובן ישובים משפיעה על בעלי החיים ופוגעת ביכולתם להפריד בין יום ולילה ולחסות בצל החשיכה כדי לטרוף ולא להיטרף.

בשנים האחרונות פעלו ברשות הטבע והגנים מול ארגון IDA - International Dark Sky Association, כדי לקבל הכרה באזור מכתש רמון כשמורת אור כוכבים, ובאחרונה גובשה הסכמה על כך. עד כה זכו לתואר רק 54 שמורות טבע ב־15 מדינות ברחבי העולם, ומדינת ישראל הינה המדינה הראשונה באזור המזרח התיכון שזוכה להכרה זו.

להכרזה על שמורת אור כוכבים אמנם אין משמעות חוקית שאוסרת על פיתוח והקמת מתקני תאורה שיהרסו את השמורה, אך ברשות הטבע והגנים אומרים שהגיעו להבנות עם גורמים הפועלים בשטח כמו המועצה המקומית, משרד הביטחון, חברת חשמל ואחרים, כדי לשמור על תנאי תאורה שלא יפגעו בייחודיות השטח.

"בין משימות שימור נופי הבראשית של הנגב נמצאת המשימה החשובה מאוד של שימור הלילה, השמיים החשוכים ואור הכוכבים המיוחד", אומר שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים. "ההכרה תאפשר לשמר במכתש את הערכים החשובים שהוא מייצג מבחינה אקולוגית, מדעית, תרבותית וחווייתית, ותהווה מודל להצגת סטנדרטים חדשניים לשימוש בתאורה מלאכותית בלילה באתרי רשות הטבע והגנים. במסגרת ההכרה תקדם הרשות שיתופי פעולה עם הציבור הישראלי, המבקרים מהעולם, קהילות סמוכות, צה"ל, קהילת האסטרונומים ובמיוחד תושבי העיר מצפה רמון".

"ההכרה בשמורה באה לאחר שלוש שנות בחינה ובדיקה קפדנית שהתבצעה על ידי הארגון הבינלאומי", מוסיפים ברשות, "בזכות איכות שמי הלילה ברמה המחמירה ביותר שהארגון דורש, תוכנית להסדרת תאורה יחודית לאזור בחניון הלילה ותכנים חינוכיים מגוונים בנושאי אסטרונומיה והטבע בלילה, שמורת הטבע מכתש רמון נמצאה ראויה ביותר לשימור ולכן זכתה בתואר הנכסף".

ג'יי סקוט פיירבנד, מנכל IDA, אמר כי "הכרזתו של מכתש רמון כשמורת אור כוכבים בינלאומית הוא רגע של פרשת דרכים בהיסטוריה של התוכנית הבינלאומית לאתרים חשוכים. אנחנו תולים תקוות גדולות בשמורת אור הכוכבים החדשה לקראת העלאת המודעות לשימור שמי הלילה המאוימים מזיהום אור במקומות אחרים בישראל, כמו גם במזרח התיכון כולו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר