בעקבות ביטול חוק הגיוס

גם אחרי פסיקת בג"צ: רק 14% מהחרדים תומכים בהפגנות

סקר כהלכה בחן את עמדת החרדים בעקבות ביטול חוק הגיוס בבג"צ. רוב החרדים כלל לא הכירו את פרטי החוק שבוטל, 14% בלבד תומכים בקיום הפגנות בשל פסיקת בג"צ. הנתונים המלאים (בארץ)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הפגנה של הפלג הירושלמי. ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ביטולו של חוק הגיוס - שחוקק בקדנציה הנוכחית על ידי חברי הכנסת החרדים במטרה לשמור על מעמדם של תלמידי הישיבות - על ידי שופטי בית העליון, גרם לתחושות של זעם וכעס רב בקרב הציבור החרדי, כשרבים מביעים תמיהה על כך שבג"צ התערב, לטענתם ללא סיבה מוצדקת, וגרם נזק בנושא כה רגיש המשפיע על המתח בתוככי החברה הישראלית.

סקר שנעשה בקרב נשאלים מבני הציבור החרדי מעדות וחוגים שונים ע"י מכון המחקר החרדי "סקר כהלכה", מציג את הנתונים המלאים של היחס בציבור החרדי כלפי ביטול החוק.

על השאלה מה כלל החוק לפני שבוטל?, השיבו 45 אחוז כי הם יודעים את משמעות החוק שבוטל, שהאריך את תקופת ההסתגלות וביטל את הסנקציות הפליליות. 25 אחוזים השיבו שאין להם מושג, 25 אחוזים נוספים סברו שהחוק קבע שרק מי שלא לומד מתגייס, 4 אחוזים סברו שהחוק קבע שכל החרדים לא צריכים להתגייס, ואחוז אחד בודד מהמשיבים סבר שלפי החוק "כל החרדים צריכים להתגייס".

לשאלה מה משמעות ביטול החוק? השיבו 47 אחוז כי "כעת כל החרדים צריכים להתגייס", 10 אחוזים סבורים כי "רק מי שלומד לא מתגייס", 10 אחוזים נוספים אמרו כי "תהיה תקופת הסתגלות כבעבר", 5 אחוזים סבורים כי "כל החרדים לא יצטרכו להתגייס", ו-23 אחוזים נוספים אמרו כי אינם מבינים את משמעות ביטול החוק.

על השאלה מה דעתכם על ביטול החוק על ידי בג"צ? השיבו 47 אחוזים כי הם סבורים שמדובר ב"פסיקה גרועה במיוחד", 40 אחוזים נוספים סבורים כי הפסיקה אינה רלוונטית וכי תלמידי ישיבות ימשיכו ללמוד תורה עם הפסיקה ובלעדיה. 6 אחוזים מהחרדים סבורים כי מדובר בפסיקה צודקת וכי גם בני ישיבות צריכים לשאת בנטל, ו-4 אחוזים סבורים שיש למצוא מסגרות מותאמות לחרדים.

בנוגע לשאלה מה יעשה ביטול החוק ליחסי חרדים חילונים? השיבו 73 אחוזים מהנשאלים כי הם סבורים שהביטול יגרום לריחוק ואיבה בין המגזרים, שכן תיהיה התנגדות גדולה מצד החרדים הן לביטול החוק והן לשירות בצה"ל. 24 אחוזים סבורים כי לא תהיה לביטול החוק כל השפעה על היחסים בין המגזרים בחברה הישראלית, והיתר סבורים כי הוא יגרום דווקא לקירוב.

התגובה של ח"כ גפני לביטול החוק (באדיבות המצלם)

לשאלה מה על החרדים לעשות כעת? השיבו 44 אחוזים סבורים כי יש להפעיל לחץ על חברי הכנסת החרדיים לתקן את החוק, 24 אחוזים טוענים שאין לעשות כלום ו"ישועת השם כהרף עין", 14 אחוזים סבורים כי יש להפגין ולמחות בראש חוצות על ביטול החוק, 9 אחוזים סבורים כי "יש לעשות את אשר יורו גדולי הדור" (אופציה שלא הופיעה בשאלון) ו-4 אחוזים סבורים כי הפסיקה נכונה וצודקת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר